Waarom reclame maken niet meer werkt

Waarom reclame maken niet meer werkt

Werkt reclame maken eigenlijk nog wel?

Wil je reclame maken voor jouw bedrijf, jouw producten of diensten en ben je op zoek naar een eenvoudige truc om meer nieuwe klanten te trekken? Helaas, was het maar zo gemakkelijk. Vroeger kon je gewoon een advertentie plaatsen in een lokaal dag- of weekblad. Of een advertentie plaatsen in een vakblad om je innovaties te laten zien. Maar dat werkt niet meer voor de meeste bedrijven. Dat komt omdat het medialandschap heel snel verandert en het consumentengedrag ook. Iedereen gebruikt nu internet, en dat heeft de manier waarop jij nieuwe klanten kunt winnen ook compleet veranderd. Wat is er aan de hand?

Wie zit er nog te wachten op reclame?

Er komt steeds meer reclame op ons af. Maar mensen zitten niet meer te wachten op oninteressante reclameboodschappen waar ze niet om gevraagd hebben. Wie zit er te wachten op een lange reclame over een nieuw of goedkoop wasmiddel? We hebben geen zin in ongevraagde reclame en willen die het liefst ontlopen. Dat doen we dan ook massaal. We gaan naar het toilet of schenken een drankje in tijdens de reclameblokken op TV. We plakken stickers op onze brievenbus dat we geen ongevraagde folders willen. We zijn immuun geworden voor reclame. En daarom wordt het voor ondernemers steeds lastiger en duurder om de aandacht te trekken van jouw potentiële klanten.

Traditionele media verliezen lezers en kijkers

Mensen hebben steeds minder binding met traditionele media. Wie leest er nu nog dagelijks de krant? En lezen millennials nog wel tijdschriften of kijken ze liever naar vloggers en bloggers op hun mobieltje? En vakbladen? Ook die worden steeds minder gelezen.

De traditionele media hadden vroeger het alleenrecht op het bieden van informatie of kennis. Maar sinds de opkomst van internet is dat allang niet meer zo. Iedereen kan content maken, publiceren en zijn eigen publiek opbouwen. Internet, smartphones en computers hebben er voor gezorgd dat we onze informatie vooral online halen. Waarom zou je nog betalen voor traditioneel bereik?

Kennis en informatie is de brandstof voor sociale media

Terwijl de kranten, televisie en tijdschriften terrein krijgen worden social media steeds meer gebruikt. Voor mensen die iets leuk of interessants te vertellen hebben zijn Social Media een interessant platform. Als je tenminste de juiste content aanbiedt. En dan hebben we het niet over reclame maken, maar content aanbieden die zo waardevol en aantrekkelijk is voor jouw klanten dat jouw informatie rijkelijk wordt gedeeld. Je bouwt er een mooie naam mee op en je kunt een autoriteit op jouw vakgebied mee worden. Daarom kunnen social media heel interessant zijn voor de marketing voor jouw bedrijf.

Reclame maken is niet jouw product pushen

Mensen worden steeds kritischer en maken hun eigen keuzes. De tijd dat je als merk mensen kunt opleggen wat goed voor ze is ligt definitief achter ons. Mensen waarderen het nog steeds wel als ze geholpen worden bij het maken van keuzes. Je kunt daarbij helpen door te luisteren. Of door een antwoord te geven op een vraag waar ze mee zitten. Als je klantgericht werkt investeer je in een gelijkwaardige relatie door behulpzaam, waardevol en eerlijk te zijn.

Google houdt van vakkennis

Google beloont bedrijven die goede content produceren met een hogere positie. En niet alleen Google, maar ook de gebruikers van de informatie zelf. Content die waardevol is, wordt veelvuldig gewaardeerd, gedeeld en besproken. Zo word je niet alleen een autoriteit op jouw vakgebied voor je klanten, maar ook in Google. 

Wat doe jij met jouw marketingaanpak?

Blijf je voornamelijk traditionele media inzetten om klanten te winnen voor je bedrijf? Hoe verleidelijk het nog lijkt, hoe comfortabel het ook nog mag aanvoelen, het heeft weinig zin om terug te vallen op een aanpak die kennelijk niet meer werkt.  Het wordt tijd om opnieuw je toekomstvisie te bepalen. 

Vandaag de dag oriënteren potentiële kopers zich eerst online: ze gaan op internet op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Een inbound marketingstrategie helpt met het aantrekken van potentiële klanten die aantoonbare interesse hebben in jouw product of dienst. Dit zorgt ervoor dat potentiële klanten jou vinden op het internet, op het moment dat zij jou nodig hebben.

Kennisdeling staat centraal: door de bezoekers van je website relevante informatie van hoge kwaliteit te bieden – die precies het antwoord geeft op het probleem waar ze naar zoeken – bouw je een betrouwbare en duurzame band op. Het uiteindelijke doel van een inbound marketingstrategie? Kwalitatieve leads genereren en thought leader, oftewel een autoriteit, worden in jouw vakgebied! 

Online marketing advies nodig?

Online resultaat halen is in mijn visie het resultaat van co-creatie: online marketing en de business samen. Daarom wil ik altijd eerst wat meer weten over jouw business, jouw huidige online positie en de ambities die je hebt. Vervolgens leg ik graag in een begrijpelijke taal uit of en op welke manier online marketing voor jouw bedrijf ingezet kan worden. 

Ik denk met je mee en help je graag verder met mijn online marketing advies. op maat. Ik ben betrokken, creatief en het geeft ook mij veel voldoening we online de resultaten behalen die jij voor ogen hebt.

Ik werk graag samen met ondernemers van het MKB (3 tot 50 FTE) en kan bewezen resultaten laten zien in diverse branches. Vul de QuickScan in, ik overleg graag met je wat ik voor je kan betekenen. Of neem direct contact met mij op.

Geef een reactie