Growth marketing

Als je als ondernemer weinig middelen tot je beschikking hebt moet je sneller en slimmer dan zijn je concurrentie. Ik ontdekte dat in een vroeg stadium experimenteren en testen van nieuwe concepten in een snel veranderende markt veel efficiënter werkt dan een traditionele marketingbenadering. Als je het concept in een zo vroeg mogelijk stadium uitrolt naar de markt zul je snel zien of het door de markt wordt opgepakt.  Geen dikke plannen maken, maar “gewoon” online gaan als je product of dienst levensvatbaar is.

Met behulp van een datagedreven growth marketing aanpak check je of de product/ markt combinatie klopt en of er nog verbetering mogelijk is. Omdat jouw product of dienst al daadwerkelijk online staat krijg je snel en tegen relatief lage kosten een beter beeld van de drijfveren van jouw potentiële klanten en het gedrag dat zij online vertonen. Deze inzichten zorgen ervoor dat het snel duidelijk wordt welke marketingmiddelen en -kanalen je succesvol in kunt zetten om de klanten aan te trekken die bij jouw bedrijf passen.

Growth marketing is geschikt als je
• Je een volledig nieuw idee, concept of businessmodel hebt.
• Je snel wilt groeien.
• Je geen budget hebt voor grote marketingcampagnes met onbekende ROI’s.
• Je snel wil inspelen op veranderingen in de markt om jouw concurrent voor te blijven.

Hoe werkt Growth Marketing?

 je introduceert je nieuwe product of dienst op de markt door middel van een website die je voorzien hebt van tools waarmee je precies kunt meten wat er op de website gebeurt. Dit kan zowel op een bestaande als een nieuwe website gerealiseerd worden, 
 

Omdat je online elke onderdeel van de customerjourney kunt meten, kun je precies zien welke doelen je behaalt en waar de resultaten vandaan komen. Ook kun je zien bij welke stap in het proces jouw klanten afhaken.  

We gebruiken de content, landingspagina’s en online marketing kanalen ook om kleine experimenten uit te voeren. Je kunt hierbij denken aan de vindbaarheid verbeteren, online adverteren, social media posts maken en online zetten en nog vele andere mogelijkheden. Daarbij mixen we de meest creatieve ideeën met data om het beste resultaat te behalen. Zo leer je snel wie je potentiële klanten klanten zijn , wat hun kenmerken zijn  en of ze overgaan tot bepaalde acties (conversie). 

Met growth marketing gaat het  er om zo snel en goedkoop mogelijk te ontdekken wat werkt en niet werkt, ter voorkoming van dat er marketingmiddelen (tijd, geld & energie) verspild gaan worden aan iets dat nooit gaat werken.

Het proces

Het Growth Marketing proces heeft veel weg van verschillende agile processen, waarbij je in kleine stapjes ideeën bedenkt, test, meet en verbetert om je product /markt combinatie te optimaliseren. 

Growth marketing proces

In het proces doorlopen we de volgende fases:

  • Data analyseren: hoe gedragen (potentiële) klanten zich nu online en waar lopen ze vast? Wat zijn de inzichten?
  • Nu we de inzichten hebben kunnen we zien waar het wel en niet goed gaat. We bespreken ideeën en gaan deze omzetten in concrete verbeterpunten.  
  • We gaan de concrete verbeterpunten online zetten om te onderzoek of onze inschatting klopt. Klopt de hypothese? 
  • Inzicht: Wat is het resultaat en wat hebben we geleerd? Bij Growth Marketing ben je enkel geïnteresseerd in wat werkt en blijf je zoeken totdat je weet hoe je elke stap in de customerjourney verder kunt optimaliseren