Van een traditionele marketing aanpak naar online groeien

Van oudsher hebben business-to- business (B2B) bedrijven succes door te investeren in goede sales mensen en beurzen. Toch merken veel ondernemers dat deze klassieke marketing- en salesvormen niet meer zo goed aanslaan bij de potentiele klanten van nu. 

Zeker de laatste jaren zien we dat potentiële business to business klanten zich eerst oriënteren op internet als zij een bedrijfsprobleem willen oplossen of iets willen inkopen. De prospect neemt pas contact op met een potentiële leverancier als hij/ zij op zich uitgebreid heeft ingelezen en op internet al veel informatie heeft opgezocht. Wie voorop wil lopen in business to business sales moet dus niet alleen zijn slag slaan in de fases van overweging en besluitvorming (een traditionele taak van sales), maar juist ook in die belangrijke oriëntatiefase zichtbaar zijn. Hier komt marketing om de hoek kijken.

Hoe kom je ook online met je prospects in contact? Hoe kun je als B2B bedrijf  zo goed mogelijk zichtbaar en bereikbaar zijn voor zowel bestaande als nieuwe zakelijke klanten?

Wil jij meer resultaat halen uit jouw website en social media?

Ik ontzorg B2B bedrijven op het gebied van marketing (offline en online).  Ik weet hoe ik  jouw website beter vindbaar kan maken op internet en hoe ik jouw boodschap over moet brengen op social media zoals LinkedIn. Daarnaast verzamel of schrijf ik content en zorg ik ervoor dat deze online goed gevonden wordt.  Voorbeelden van B2B marketing werkzaamheden die ik vaak uitvoer zijn:

•  De website zodanig aanpassen dat deze jouw unieke propositie goed weergeeft zodat de juiste klanten worden aangetrokken
Website beter vindbaar maken in Google
• Online naamsbekendheid vergroten via online adverteren 
• Aanvragen (leads) genereren via de website (via whitepapers of nieuwsbrieven)
Website analyse en optimalisatie
• Landingspagina’s inrichtten

Voorbeelden: In 2013 realiseerde ik met deze B2B marketing aanpak met succes een B2B leadgeneratieplatform voor Jaarbeurs en in 2019 optimaliseerde ik de website van Kingspan die leads moest genereren voor een nieuwe B2B business van Kingspan Moulding in Nederland.

Als marketing sidekick ondersteun ik ambitieuze B2B ondernemers met een ‘denken en doen’ marketing totaalaanpak bij het verbeteren van hun marktpositie en het aantrekken van nieuwe klanten. Ik denk niet alleen met je mee, maar ik voer het ook voor je uit zodat je meteen resultaat zult gaan zien.

B2B marketing: zelf doen of uitbesteden?

De ontwikkelingen in (online) marketing zijn voortdurend in beweging. Als je er niet continu mee bezig bent dan loop je al snel achter. Veel ondernemers vinden dat ze zelf onvoldoende kennis en ervaring van de website en social media hebben om hier verbetering in aan te brengen. Daarnaast moeten ze er ook nog maar eens de tijd voor zien te vinden. Het gevolg hiervan is dat er helemaal niets meer gebeurt en daardoor lopen deze ondernemers klanten mis.

Als strategisch marketeer en online marketing specialist met ruim 20 jaar ervaring op het gebied van marketing en exploitatie van websites kan ik je daarbij helpen.
Ik weet hoe ik jouw potentiële klanten online kan bereiken en hoe ik de website inhoudelijk en technisch moeten inrichten om de websitebezoekers te verleiden om die een aanvraag te doen, zodat je contact komt.

Jouw potentiële klanten bereiken en verleiden

Mijn aanpak is zeer praktijk-, resultaat- en klantgericht én is altijd op maat gemaakt. We maken met elkaar een heldere profielschets van jouw doelgroep en filteren de punten eruit die belangrijk zijn voor jouw potentiële klanten. Met dit beeld gaan we aan de slag. We maken een plan waarbij de sterke punten van jouw bedrijf naar voren komen die interessant zijn voor jouw doelgroep. We spelen in op het zoekgedrag van jouw potentiële klanten op internet en dat leidt tot meer bezoekers op jouw website. Daarna verleiden we ze met tools om contact op te nemen of beter nog om een offerte aan te vragen.