B2B marketing

Van oudsher hebben industriële bedrijven succes door te investeren in goede sales mensen en beurzen. Sales pitches, zelfpromotie en koude acquisitie zijn nog vaak de dagelijkse praktijk in B2B marketing en sales. Toch merken veel bedrijven dat deze klassieke marketing- en salesvormen niet meer zo goed aanslaan bij de de potentiele klanten van nu. De resultaten van cold calling nemen snel af. De meeste mensen beantwoorden hun telefoon niet en als ze dat al doen dan willen ze niet meteen kopen.

De oorzaak hiervan is het veranderende gedrag van de zakelijke klant door de opkomst van internet. Veel professionals (bijna iedereen) vinden het in de beginfase van hun zoektocht storend als marketeers en salesmensen contact zoeken, omdat ze zich nog aan het oriënteren zijn. In deze fase willen mensen niet gestoord worden in hun zoektocht.  

Moderne B2B marketing 

Er is een moderne B2B marketing techniek die er voor zorgt dat je verzekerd bent van een solide stroom aan kwalitatieve bezoekers en leads via je website. Marktvizier helpt B2B bedrijven met het strategisch uitdenken en daadwerkelijke implementatie van deze aanpak. Resultaat: een betere vindbaarheid, meer naamsbekendheid, meer bezoekers naar je website, meer leads.

Hoe werkt dit in de praktijk?

Bij deze B2B marketingaanpak doorlopen we samen de volgende stappen:

1. Wie is jouw ideale klant en welke informatie heeft deze klant nodig?
Bepaal wie jouw ideale klant is. Naar welke informatie zijn deze klanten op zoek en welke zoekopdrachten gebruiken ze hiervoor? Vervolgens maak je relevante en waardevolle content die precies aansluit bij de informatiebehoeften van je doelgroep. Zo trek je de klanten aan die bij jouw bedrijf passen.

2. Val op in de zoekresultaten van Google
De informatie die jij te bieden hebt moet gaan opvallen in de zoekresultaten van Google en ervoor zorgen dat de zoeker zo vaak mogelijk doorklikt naar jouw website. Zo ben je beter zichtbaar en vindbaar. Daardoor komen er meer bezoekers naar jouw website.

3. Promoten van content door bloggen, email en social media marketing.
De content die je hebt ontwikkeld verspreid je ook via verschillende (online) kanalen.  De combinatie van content en media zorgt voor het succes. Tevens neemt hierdoor de naamsbekendheid toe en laat je potentiele klanten zien dat je expert bent in jouw vakgebied. 

4. B2B leads genereren door landingspagina’s en call to actions. 
Als de traffic naar de website toeneemt door de inzet van content en het verspreiden van berichten over deze content dan moet je de mensen die op jouw website komen wel iets bieden. Je wil graag dat de bezoekers hun gegevens achter laten zodat je met ze in contact kunt blijven. Experimenteer met je ‘lead’-content: de content waarvoor je bezoekers gegevens achterlaten. Bedenk goed welke informatie, in welke fase, aan welke buyer persona wordt aangeboden.

5. Blijf bovengenoemd proces doorlopend analyseren en optimaliseren.

Op deze manier biedt je jouw doelgroep regelmatig zinvolle, behulpzame en inspirerende informatie in elke fase van het koopproces.  Je dringt je boodschap niet op, en je prijst je producten niet actief aan.

Een B2B marketing aanpak met resultaat

 De kracht van deze aanpak is dat je potentiele klanten op een sympathieke, niet interrumperende manier kennis maken met je bedrijf doordat je simpelweg op dat moment waarde toevoegt voor je doelgroep. Op deze manier verdien je hun aandacht, in plaats van deze te kopen. Hierdoor worden er meer bezoekers getrokken naar jouw website. De personen die jouw content lezen kun je converteren naar leads en vervolgens ontwikkelen naar nieuwe klanten. Het is een strategie die vooral op lange termijn veel voordelen biedt.

Voorbeelden: 
In 2013 realiseerden we met deze moderne B2B aanpak met succes een B2B leadgeneratieplatform voor Jaarbeurs en in 2019 optimaliseerden we de website van Kingspan die leads moest genereren voor een nieuwe B2B business van Kingspan Moulding in Nederland.

Kennis en ervaring van B2B marketing om met jouw bedrijf online te kunnen groeien

Zoek je ondersteuning op het gebied van B2B marketing? Een echte sparringpartner die niet alleen met je meedenkt, maar ook nog eens met je doorpakt?  Als online marketing sidekick ondersteun ik je graag met een totaal marketing aanpak, van strategie tot implementatie.

Voordelen:

Marketing Quickscan

Uit ervaring weet ik dat een eerste kennismaking, inclusief een korte inventarisatie van je vraagstelling, veel inzicht kan geven in mogelijk te behalen resultaten, een plan van aanpak en ondersteuning die ik daarbij zou kunnen geven. Vraag een gratis QuickScan aan en ontvang een vrijblijvend advies over de inzet van (online) marketing voor jouw B2B bedrijf.