Je bekijkt nu Data gedreven marketing of marketing op onderbuikgevoel?

Data gedreven marketing of marketing op onderbuikgevoel?

Succesvolle marketing

Wat maakt jouw marketing beleid succesvol? Wat zijn de belangrijkste drijfveren? Uit onderzoek van DVJ blijkt dat 72% van de succesvolle bedrijven (‘winners’) meer gebruik maakt van data gedreven besluitvorming tegenover 39% van de bedrijven die dat niet of minder doen en ook minder goed presteren (‘losers’). De juiste toepassing van data blijkt belangrijker te zijn dan consistent marketingbeleid, innovatie en het kiezen van het juiste mediabeleid en is daarmee beslist geen hype. 

Data gedreven marketing

Het analyseren van data in jouw bedrijf kan je veel inzicht geven in de customerjourney van jouw (potentiële) klanten. Die kennis helpt je verder bij het doorgronden van wat je klant eigenlijk precies wil. Daar kun je dan vervolgens op anticiperen met gerichte marketingacties voor specifieke doelgroepen of je met het aanscherpen van je propositie

Bedrijven hebben vaak veel meer data ter beschikking dan ze op het eerste gezicht denken.  Vaak is de website uitgerust met Google Analytics. Dit is een gratis tool waarmee je onder andere kunt zien hoeveel bezoekers er naar jouw website komen, en wat ze daar doen.  Ook het analyseren van data in een CRM systeem levert je veel inzicht op.

Met al die data tot je beschikking, is het duidelijk dat het voor data gedreven marketeers een goede bron kan zijn om (potentiële) klanten in kaart te brengen en op de juiste wijze te benaderen. Zelf maak ik gebruik van data om te analyseren

  • Wie de huidige klanten van een bedrijf zijn en waar ze naar zoeken. Zo zorg ik voor meer bezoekers naar de website en zorg ik ervoor dat ze op jouw website vinden waar ze naar op zoek zijn.
  • Of de content op de website nog voldoet of aangepast moet worden.
  • Hoe het koopproces nu verloopt en waar klanten afhaken.

Door de beslissingen op basis van de harde feiten en niet op basis van een (onderbuik)gevoel is de kans dat je de juiste dingen doet veel groter. Dat bespaart je niet alleen tijd en energie, maar ook kosten.

Wil jij voortaan ook data gedreven marketing?

Met ruim 20 jaar ervaring weet ik inmiddels hoe je data kunt inzetten om beter inzicht te krijgen in wat jouw klant wil. Ik vertel je graag meer over de voordelen die deze kennis voor jouw bedrijf kan opleveren.