Als ondernemer ben je altijd op zoek naar nieuwe klanten. En daarom wil je graag in contact komen met potentiële klanten: mensen die interesse hebben in jouw producten en diensten.  Maar wie zijn jouw potentiële klanten? Wat zijn hun behoeften en hoe kun je ze (online) bereiken?

Potentiële klanten in kaart brengen

Hoe meer je van jouw potentiële klanten weet, des te gemakkelijker wordt het om op hun specifieke wensen in te spelen en ze gericht te benaderen. Begin dus bij de basis en kijk welke behoeftes de verschillende potentiële klanten hebben.  Soms bevat jouw CRM al veel eerder verzamelde contactgegevens, vul dan de ontbrekende gegevens aan.  Zet alle potentiële klanten in het CRM systeem en beperk je in eerste instantie niet. 

Segmenteren

Vervolgens gaan we segmenteren. Dat betekent dat je alle potentiële klanten opdeelt in verschillende groepen met gemeenschappelijke kenmerken.  Doordat binnen zo’n segment één of meerdere gemeenschappelijke kenmerken centraal staan kun je met een aparte marketingstrategie erg gericht communiceren. 

Kies je doelgroep

Vervolgens kies je welke doelgroepen in de ogen van jouw bedrijf voldoende potentie hebben om op te focussen en welke juist kunnen afvallen.  Want het is zonde om je tijd en geld te verspillen aan mensen die toch geen klant van je worden.

Positioneren

Het slot richt je je op het positioneren van je bedrijf.  Wat is jouw propositie? Waarom zou een klant een product of dienst van jouw bedrijf moeten afnemen?  Het kan per doelgroep verschillen op welke manier je ze het beste aan kunt spreken.

Als jij weet tegen welke problemen, vragen, behoeften of wensen jouw potentiële klanten aanlopen, kun je hen met jouw aanbod de juiste oplossing bieden.  

Offline en online communicatiekanalen

Het benaderen van specifieke doelgroepen vindt nu steeds meer plaats over meerdere kanalen, zowel offline als online.  Via online campagnes (bijvoorbeeld LinkedIn of via Google Ads) kunnen we de doelgroepen zeer gericht benaderen om de naamsbekendheid te vergroten of om contactaanvragen/ leads te realiseren die door sales kunnen worden opgevolgd.

Het voordeel van online campagnes is dat je bij het analyseren van de bezoekers op je website patronen kunt ontdekken en daardoor steeds meer te weten komt over je klant.  Zo kun je bijvoorbeeld kijken naar de mensen die wel jouw website bezoeken, maar (nog) niet kopen. Waar ligt dat aan? Waar kun je dat verbeteren?

Hulp nodig bij het aantrekken van potentiële klanten?

Ik weet op welke manier ik jouw potentiële klanten online kan bereiken en beinvloeden. 
Als online marketing sidekick ondersteun ik je graag met een totaal marketing aanpak, van strategie tot implementatie en hands-on uitvoering van de werkzaamheden.

Voordelen: