Als ondernemer ben je altijd op zoek naar nieuwe klanten. En daarom wil je graag in contact komen met potentiële klanten: mensen die interesse hebben in jouw producten en diensten.  Maar wie zijn jouw potentiële klanten? Wat zijn hun behoeften en hoe kun je ze (online) bereiken?

Potentiële klanten in kaart brengen

De omzet potentie van elke potentie le klant/ prospect is anders. Het is daarom belangrijk om eerst zo veel mogelijk potentiële klanten in kaart te brengen en in een CRM systeem te zetten.
Hoe meer je van jouw potentiële klanten weet, des te gemakkelijker wordt het om op hun specifieke wensen in te spelen en ze gericht te benaderen. Begin dus bij de basis en kijk welke behoeftes de verschillende potentiële klanten hebben.  Soms bevat jouw CRM al veel eerder verzamelde contactgegevens, vul dan de ontbrekende gegevens aan.  Zet alle potentiële klanten in het CRM systeem en beperk je in eerste instantie niet. 

Segmenteren

Vervolgens gaan we segmenteren. Dat betekent dat je alle potentiële klanten opdeelt in verschillende groepen met gemeenschappelijke kenmerken.  Doordat binnen zo’n segment één of meerdere gemeenschappelijke kenmerken centraal staan kun je met een aparte marketingstrategie erg gericht communiceren. 

Houd bij het segmenteren rekening met de omvang van de doelgroepen, want het is de bedoeling dat elk segment een eigen marketingstrategie krijgt.  Als je bij wijze van spreken een doelgroep van 30 personen hebt dan kan het zijn dat de kosten voor de marketing en communicatie niet opwegen tegen de eventuele opbrengsten. Maar het kan anders worden als je uit deze doelgroep slechts 1 bedrijf nodig hebt om de campagne rendabel te maken.

Doelgroep

Vervolgens kies je welke doelgroepen in de ogen van jouw bedrijf voldoende potentie hebben om op te focussen en welke juist kunnen afvallen.  Want het is zonde om je tijd en geld te verspillen aan mensen die toch geen klant van je worden.

Positioneren

Het slot richt je je op het positioneren van je bedrijf.  Wat is jouw propositie? Waarom zou een klant een product of dienst van jouw bedrijf moeten afnemen?  Het kan per doelgroep verschillen op welke manier je ze het beste aan kunt spreken. Als jij namelijk precies weet tegen welke problemen, vragen, behoeften of wensen jouw potentiële klanten aanlopen, kun je hen met jouw aanbod de juiste oplossing bieden.  Je hebt dus ook voor elke doelgroep een aparte marketingmix. Per doelgroep kun je bijvoorbeeld aparte producten aanbieden, verschillende strategieën in communicatie en marketing gebruiken en andere communicatiekanalen hanteren.

Offline en online communicatiekanalen

Het benaderen van specifieke doelgroepen vindt nu steeds meer plaats over meerdere kanalen, zowel offline als online.  Via online campagnes (bijvoorbeeld LinkedIn of via Google Ads) kunnen we de doelgroepen zeer gericht benaderen om de naamsbekendheid te vergroten of om contactaanvragen/ leads te realiseren die door sales kunnen worden opgevolgd.

Het voordeel van online campagnes is dat je bij het analyseren van de bezoekers op je website patronen kunt ontdekken en daardoor steeds meer te weten komt over je klant.  Zo kun je bijvoorbeeld kijken naar de mensen die wel jouw website bezoeken, maar (nog) niet kopen. Waar ligt dat aan? Waar kun je dat verbeteren?

Samenvattend

Pleeg acquisitie door een doordachte marketingstrategie  toe te passen en focus je op specifieke doelgroepen.  Met zowel offline als online campagnes kun je er voor zorgen dat je in contact komt met potentiële klanten. Denk hierbij aan Webinars, beurzen, nieuwsbrieven, en online campagnes.  Marketing levert gekwalificeerde leads aan, en verkoop volg ze op. 

 

Hulp nodig bij het aantrekken van potentiële klanten?

Online resultaat halen is in mijn visie het resultaat van co-creatie: (online) marketing en de business samen. Ik weet op welke manier ik jouw potentiële klanten online kan bereiken. Ik denk met je mee en help je graag verder met mijn online marketing advies op maat.

Als online marketing sidekick ondersteun ik je graag met een totaal marketing aanpak, van strategie tot implementatie.

Voordelen:

 

Potentiele klanten aantrekken die bij jouw bedrijf passen?

Ik overleg graag vrijblijvend met je wat jouw wensen zijn en wat ik voor je kan betekenen.