Als ondernemer ben je altijd op zoek naar nieuwe klanten. En daarom wil je graag in contact komen met potentiële klanten: mensen die interesse hebben in jouw producten en diensten.  Maar wie zijn jouw potentiële klanten? Wat zijn hun behoeften en hoe kun je ze (online) bereiken.

Inzicht krijgen in jouw potentiële klanten

Hoe meer je van jouw doelgroep weet, des te gemakkelijker wordt het om hun specifieke wensen in te spelen en ze gericht te benaderen. Begin dus bij de basis en kijk welke behoeftes de verschillende doelgroepen hebben. 

Praat met bestaande klanten

Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar wanneer heb je voor het laatst met jouw klanten gesproken? Ze zijn een perfecte bron omdat ze jouw product of dienst hebben gekocht en je kunt ze gemakkelijk benaderen.  Het interviewen van klanten geeft je niet alleen inzicht in hun besluitvormingsproces, maar je hoort misschien ook waar dingen verbeterd kunnen worden.

Vergeet vooraf gekaderde doelgroepen

In ‘old school’’ marketing werden vroeger doelgroepen gedefinieerd binnen bepaalde kaders (demografisch, psychografisch, etc.).  Maar de mogelijkheden om online gericht te targeten zijn enorm. Om meer inzicht te krijgen in bestaande en nieuwe klanten maak ik vaak gebruik van Google Analytics. Dit is een gratis tool die je wat meer kan vertellen over je bestaande website bezoekers. Het analyseren van de statistieken van Google Analytics geeft je antwoord op de volgende vragen:

  • Wie heeft jouw website bezocht?
  • Wat doen ze op je website?
  • Wanneer komen ze op je website?
  • Via welke bronnen komen bezoekers op je website?
    Met Google Analytics kun je zien of bezoekers via zoekmachines, direct (tikken jouw website URL in), via betaald adverteren (bijvoorbeeld Google Adwords), via Social Media of via een andere website op jouw website terecht komen.
  • Welke content is populair?

Bij het analyseren van deze gegevens kun je patronen ontdekken bij verschillende groepen gebruikers en ze vervolgens op basis daarvan segmenteren.  Zo kun je bijvoorbeeld kijken naar de mensen die wel jouw website bezoeken, maar (nog) niet kopen. Waar ligt dat aan? Waar kun je dat verbeteren?

Ook als je betaalde campagnes inzet om verkeer naar jouw website te trekken wil je volgen wat dat oplevert: hoeveel mensen komen er door deze campagne op jouw website? En wat heeft me dat gekost?

Hulp nodig bij het aantrekken van potentiële klanten?

Zorg voor een goede analyse van potentiële klanten en een duidelijke marketing strategie. Deze vormen de basis voor de uitvoering en het aantrekken van meer klanten. Online resultaat halen is in mijn visie het resultaat van co-creatie: online marketing en de business samen. Ik weet op welke manier ik jouw potentiële klanten online kan bereiken. Ik denk met je mee en help je graag verder met mijn online marketing advies op maat.

Ik ben betrokken, creatief en het geeft ook mij veel voldoening we online de resultaten behalen die jij voor ogen hebt. Ik werk graag samen met ondernemers van het MKB (3 tot 50 FTE) en kan bewezen resultaten van mijn online marketing aanpak laten zien in diverse branches.

Vul de QuickScan in, ik overleg graag met je wat jouw wensen zijn en wat ik voor je kan betekenen. Of neem gerust vrijblijvend contact met mij op.