Als ondernemer ben je altijd op zoek naar nieuwe klanten. En daarom wil je graag in contact komen met potentiële klanten: mensen die interesse hebben in jouw producten en diensten.  Maar wie zijn jouw potentiële klanten? Wat zijn hun behoeften en hoe kun je ze (online) bereiken?

Potentiële klanten in kaart brengen

Hoe meer je van jouw potentiële klanten weet, des te gemakkelijker wordt het om op hun specifieke wensen in te spelen en ze gericht te benaderen.

Als jij weet tegen welke problemen, vragen, behoeften of wensen jouw potentiële klanten aanlopen, kun je hen met jouw aanbod de juiste oplossing bieden. Begin dus bij de basis en kijk welke behoeftes verschillende potentiële klanten hebben.  

Segmenteren: potentiële klanten in groepen indelen

Vervolgens gaan we segmenteren. Dat betekent dat je alle potentiële klanten opdeelt in verschillende groepen met gemeenschappelijke kenmerken.

Vervolgens kies je welke doelgroepen in de ogen van jouw bedrijf voldoende potentie hebben om op te focussen en welke juist kunnen afvallen.  Want het is zonde om je tijd en geld te verspillen aan mensen die toch geen klant van je worden.

Propositie bepalen

Als je je jouw doelgroepen bepaald hebt formuleer je per doelgroep een propositie? Waarom zou een klant een product of dienst van jouw bedrijf moeten afnemen?  Het kan per doelgroep verschillen op welke manier je ze het beste aan kunt spreken. 

Hoe weet je of potentiële klanten geïnteresseerd zijn?

Een product of dienst bedenken voor een bepaalde doelgroep wil helaas nog niet zeggen dat de markt op je product zit te wachten. Ervaart jouw potentiële klant daadwerkelijk een probleem? Biedt jouw product de juiste oplossing voor dit probleem? Welke waarde heeft jouw product voor de klant?

Alleen door het product of dienst op de markt te brengen en jouw beoogde klanten en hun gedrag te observeren, kom je erachter of je de juiste doelgroep voor ogen hebt en wat zij van jouw product vinden.

Je maakt het nieuwe product of dienst bekend via een website en social media kanalen. Vervolgens analyseer je wat er gebeurt op je website:  hoe waarderen websitebezoekers jouw content? Werken de landingspagina’s goe? Via welke online kanalen komen ze op jouw website?  

Met een datagedreven Growth Marketing aanpak krijg je tegen relatief lage kosten een beter beeld van de drijfveren van jouw potentiële klanten en het gedrag dat zij online vertonen.  Deze inzichten zorgen ervoor dat het snel duidelijk wordt welke marketingmiddelen en -kanalen je succesvol in kunt zetten om de klanten aan te trekken die bij jouw bedrijf passen. 

Growth marketing is het toepassen van de Lean Startup-methode in marketing. Het is een slimme marketing methode voor alle bedrijven die snel en efficiënt willen groeien.