lead generatie

Lead generatie

Leads zijn mensen die geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Maar zelfs als je website veel bezoekers trekt heb je niets aan kijken, kijken, niet kopen. Je wil meer potentiële klanten oftewel meer leads genereren. Er zijn veel manieren om leads te genereren en vooral online zijn er steeds meer mogelijkheden.

Bij leadgeneratie is het doel van je website dat bezoekers overgaan tot een actie die er uiteindelijk voor gaat zorgen dat ze klant gaan worden. Maar hoe doe je dat?  Wat zijn manieren om kwalitatieve leads te krijgen?  Welke handelingen moet je uitvoeren om bezoekers van je website uiteindelijk tot klant te maken?

Potentiele klanten hebben vaak niet voldoende kennis of informatie over de producten of diensten waar ze online naar op zoek zijn en die jij verkoopt. Klanten willen hierin graag een handje geholpen worden. Als je weet hoe de reis van lead naar klant er uit ziet, en als je weet wanneer potentiële klanten afhaken dan krijg je een beter inzicht in de customer journey van jouw potentiële klanten en de bijbehorende cijfers. Dit wordt ook wel eens de ‘funnel’ genoemd. Wij adviseren je graag over de mogelijkheden om online meer leads te genereren.  Vraag vrijblijvend een quickscan aan.

B2B lead generatie 

Veel B2B bedrijven ervaren dat de traditionele marketing niet goed meer werkt.  Wij behalen goede resultaten met een moderne B2B marketing methode die ook wel inbound marketing wordt genoemd.  Deze moderne marketing techniek maakt  B2B leadgeneratie mogelijk.  Vaak ontdek je gedurende dit proces dat het niet belangrijk is om veel leads te generen, maar de ‘juiste’ leads.

Bekijk hier de klantcases van Kingspan met als doel het realiseren van B2B leads en de opzet van een B2B leadgeneratie platform voor Jaarbeurs.

Stappenplan voor lead generatie

Of het nu om B2B of B2C leads gaat, dit zijn de stappen die je kunt nemen om van website bezoekers echte klanten te maken.

1. Zichtbaar zijn: bloggen, vloggen, SEO, social media.

De eerste stap is dat je de aandacht van jouw doelgroep trekt met behulp van de juiste content. Hiervoor moet je wel precies weten wie potentiële klanten zijn en naar welke informatie zij op zoek zijn. Als je eenmaal weet wat jouw doelgroep aanspreekt, kun je hierop inspelen met relevante content. Voeg kansrijke zoekwoorden toe aan je content voor een hoge ranking in Google en deel je content via de juiste social media kanalen of ga aan de slag met een social media campagne. Zo kun je onbekende mensen omzetten naar website bezoekers en volgers. Op je website meet je met Google Analytics welke content goed scoort en via welke kanalen de bezoekers jouw website weten te vinden. Dit is een beproefde aanpak om er achter te komen wie interesse heeft in jouw product, wat de interesses zijn van je doelgroep en waar ze online te vinden zijn.

2. Converteren – Call-to-actions, landingspagina’s en formulieren.

Je biedt waardevolle content aan, zoals een White paper of andere interessante content, waar mensen hun persoonlijke gegevens voor willen achterlaten zoals hun naam, bedrijfsnaam en het e-mailadres. Als de content niet voldoende interessant is, gaan de leads aan je voorbij. De kunst is om een goede balans te vinden in het vervullen van de informatiebehoefte in relatie tot de gegevens die men achter wil laten.
Als je bezoekers overgaan tot de actie die jij wilt, hebben we het over ‘conversie’. De conversie ratio is het aantal mensen dat van bezoeker verandert in een bezoeker die de actie voltooit.

3. Opvolging leads – E-mails, workflow

Met behulp van stap 2 verzamel je leads, maar niet iedere lead zal meteen een klant worden. Wat is de kwaliteit van de leads? Welke mensen zijn echt geïnteresseerd en welke wat minder? Deel deze mensen in, en leid ze door je verkoopproces met een reeks van e-mails. Volg je leads op en houd ze ‘warm’ door een e-mailreeks (workflow) te versturen met interessante informatie die aansluit op de behoeften en gerelateerd is aan de eerder aangevraagde download. Uiteindelijk zullen de meest actieve leads klaar zijn voor opvolging door sales.

4. Ambassadeurs – Content, Social media, Fans

Je marketing aanpak eindigt niet wanneer de verkoop is gerealiseerd. Blijf aandacht geven aan je klanten en bevestig dat ze de juiste beslissing hebben genomen met de aanschaf van jouw product en/of dienst. Blijf ook content aanbieden die hen interesseert via social media en e-mail. Ben zuinig op je klanten en houd ze tevreden. De laatste stap is dan ook het omzetten van je klant naar een fan/promotor. Een fan die positieve mond tot mond reclame verspreidt, maakt jouw inbound marketing strategie compleet!

Ik help je graag met lead generatie

Online resultaat halen is in mijn visie het resultaat van co-creatie: online marketing en de business samen. Daarom wil ik altijd eerst wat meer weten over jouw business, jouw huidige online positie en de ambities die je hebt. Vervolgens leg ik graag in een begrijpelijke taal uit of en op welke manier online marketing voor jouw bedrijf ingezet kan worden. 

Ik weet op welke manier ik jouw potentiële klanten online kan bereiken en aanspreken. Ik kijk ook graag met je mee naar de mogelijkheid om online meer leads te genereren.  Ik denk met je mee over hoe we van website bezoekers echte klanten kunnen maken en help je graag verder met mijn online marketing advies op maat.

Ik ben betrokken, creatief en het geeft ook mij veel voldoening we online de resultaten behalen die jij voor ogen hebt. Ik werk graag samen met ondernemers van het MKB en kan bewezen resultaten van mijn online marketing aanpak laten zien in diverse branches.

Vul de QuickScan in, ik overleg graag met je wat jouw wensen zijn en wat ik voor je kan betekenen. Of neem gerust vrijblijvend contact met mij op.