fbpx
+31644440065 info@marktvizier.nl

Een slimme online marketing strategie uitzetten

Marketing strategie

Strategisch marketing-denken begint bij heldere doelstellingen. Bijvoorbeeld ‘we willen groei realiseren door onze focus te richten op een nieuwe doelgroep’ of ‘we willen deze groep klanten ook online gaan benaderen’.  

Mijn vraag is dan: Op welke potentiële klanten wil jij je met jouw bedrijf gaan richten? Waarom zouden die mensen jouw producten of diensten willen afnemen? Wat beweegt ze en wat houdt ze tegen?  Wat doe jij beter of anders dan je concurrenten? Hoe kun jij jouw klanten een unieke ervaring bieden, waarover ze praten en waarvoor ze terug komen?  Hoe kun je het verschil van jouw producten en diensten ten opzichte van je concurrenten op een overtuigende manier overbrengen aan jouw doelgroep? Zowel offline als online.
Als we hier een helder antwoord op hebben kunnen we aan de slag. 

Online marketing strategie 

De manier waarop bedrijven marketing inzetten om hun doelstellingen te bereiken is voor ieder bedrijf anders. Dat geld voor niet alleen voor offline marketing, maar ook voor online marketing. Online marketing kan ingezet worden voor veel doeleinden, variërend van lead generatie tot het vergroten van de merkbekendheid. Als je geen kennis hebt van (online) marketing dan kan een dergelijk traject lastig zijn. Hier kan ik je bij helpen. Ik heb daarvoor het volgende stappenplan ontwikkeld.

Stap 1: Verkennen

online marketing analyseGeen plan zonder een heldere verkenning van waar je nu werkelijk staat. Dit is het vertrekpunt. We beginnen met het bepalen van de markt waarin je actief bent en jouw huidige marktpositie zodat we goed weten wat het speelveld is.  Wie zijn jullie huidige klanten? Wat verkopen jullie? Wat maakt jouw bedrijf zo uniek en waardevol? Wat willen jullie de komende maanden concreet bereiken?

Indien gewenst breng ik in kaart hoe het is gesteld met de effectiviteit van jouw website en analyseer ik in hoeverre jouw website nu in staat is om via Google/ zoekmachines kwalitatieve bezoekers te genereren. Naast een goed besef van de eigen identiteit helpt het vaak ook om erachter te komen hoe online marketing wordt ingezet door jouw concurrenten. 

Stap 2: Meedenken: Online marketing strategie bepalen

Oonline marketing strategie meedenkennline succes begint bij het formuleren van een sterke online marketing strategie. En een goede strategie begint bij het bepalen van jouw online ambities, jouw doelstellingen, het in kaart brengen van je potentiële klanten en het opstellen van een duidelijk actieplan.

We combineren mijn kennis van online marketing, data en technologie met jouw kennis van de markt. Zo ontdekken we samen de behoeftes en het gedrag van jouw doelgroep en hoe we deze op het juiste moment met de juiste marketinguitingen kunnen prikkelen.

Doelgroep bepalen

Wie zijn jouw potentiële klanten? Welke zoekwoorden gebruiken ze om de producten en diensten te vinden die jij aanbiedt?
Het is belangijk om hier echt in de huid te kruipen van je doelgroep. Dit doe je door met ze in gesprek te gaan of het gebruiken van tools die inzicht geven op het gebruikersgedrag zoals Google Analytics. Hoe specifieker de afbakening van de doelgroep, des te beter je in kunt spelen op hun behoeftes.

Propositie ontwikkelen

Een propositie is een “statement” waarom een potentiële klant een product of dienst van u zou moeten afnemen. Eigenlijk kun je een propositie zien als de boodschap die je over je eigen producten en diensten inzet op alle verschillende manieren, iedere keer dat je in contact bent met jouw doelgroep.   Hoe kun je klanten zo efficiënt en effectief mogelijk bereiken, boeien, activeren en binden? Hoe kan ik ze verleiden om aandacht aan jouw product of dienst te besteden, terwijl ze daar eigenlijk geen tijd voor of of zin in hebben? Dat is de uitdaging die er voor veel bedrijven ligt. Zowel offline als online.  Indien er nog geen heldere propositie geformuleerd is moeten we deze vaststellen:

Website

Wat is het doel van jouw website? Wil je je website inzetten om
• Bezoekers overtuigen iets te doen?
• Je netwerk vergroten?
• Verstrekken van informatie?
• Offerte aanvragen binnen halen?
• Je product verkopen (webwinkel)?
• Contact leggen met je doelgroep (middels een contactformulier of telefonisch)
• Interactie aan gaan met bezoekers en je doelgroep
Als je doelen hebt geformuleerd kan je prioriteit geven aan bepaalde onderdelen op je website en weet je dus ook welke informatie je waar moet plaatsen.

Als je weet wat je wil doen en wie je wil bereiken is stellen samen de online marketingdoelstellingen vast.

Stap 3: Doorpakken! De implementatie van de online strategie

plan van aanpakIs de strategie helder? Dan kunnen we nu gaan doorpakken. Kies de juiste media en kanalen om online je boodschap aan jouw doelgroep over te brengen. Vanaf dit moment vindt het daadwerkelijk verbeteren van jouw website, het opzetten van campagnes en andere online activiteiten plaats onder mijn supervisie.

  • Hoe krijgen we bezoekers naar de website?
  • Hoe maak je van bezoekers klanten? Hoe kunnen we de website optimaliseren voor het doel dat we vastgesteld hebben?
  • Via welke online kanalen kunnen we de boodschap ook nog overbrengen? 
  • Welke campagnes gaan we online zetten

Ik voer zelf bovengenoemde werkzaamheden voor je uit en/of coördineer alle activiteiten vanuit het plan dat we samen gemaakt hebben. Daarbij werk ik graag samen met de (marketing)partners van jouw bedrijf of we schakelen specialisten (vormgevers, webbouwers) waar wij goede ervaringen mee hebben.

Ik doe dit zolang totdat alles echt staat als een huis. En ‘alles’ kan ook echt alles zijn: strategie, structuur, de juiste zoekwoorden, indeling, teksten, positionering, kwaliteit van bezoekers, slimme verkeersbronnen, juiste advertenties etc.

Stap 4: Resultaat: meer bekendheid, meer leads, meer bezoekers.

Eén van de grote voordelen van online marketing is dat je door middel van online tools veel waardevolle gegevens meetbaar kan maken. Denk bezoekers, leads, enz.
We meten het effect van alle veranderingen die we online doorvoeren. Dat levert een voortschrijdend inzicht op hoe je tegen de laagste kosten het beste uit jouw online marketingstrategie kunt halen.
Mijn rapportages en onze gezamenlijke marketingsessies slaan de brug tussen online en business en resulteren in slimme verbeteracties. Na de eerste stappen ben ik het die de rode draad vast houdt en actief betrokken blijft bij het online verbeter proces.

 

 

 

Kan ik jou ondersteunen op het gebied van online marketing strategie?

Ik weet op welke manier ik jouw potentiële klanten online kan bereiken en aanspreken.   Ik denk met je mee en help je graag verder met mijn online marketing advies op maat.  Ik heb meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van online marketing en kan bewezen resultaten van mijn online marketing aanpak laten zien in diverse branches.  Ik ben betrokken, creatief en het geeft ook mij veel voldoening als we online de resultaten behalen die jij voor ogen hebt.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van hulp bij het uitzetten van jouw online marketing strategie?  Vul de QuickScan in, ik overleg graag met je wat jouw wensen zijn en wat ik voor je kan betekenen. Of neem gerust vrijblijvend contact met mij op.