Social media is een verzamelbegrip voor online platformen waarop gebruikers zelf inhoud kunnen plaatsen. Hierbij staan de interactie en dialoog tussen gebruikers centraal, het is dus écht mensenwerk. Je kunt social media zien als een online netwerkbijeenkomst, waar mensen elkaar ontmoeten en informatie met elkaar uitwisselen over de problemen, ervaringen en doelen waar zij of het bedrijf waar ze voor werken tegenaan lopen. De social media die het meest gebruikt worden in Nederland zijn Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat, YouTube en Pinterest. Ieder platform is uniek op zijn eigen manier, en dat biedt dus kansen voor ieder type bedrijf dat gebruik wil maken van social media als marketingmiddel. Net als bij fysieke netwerkbijeenkomsten staan de interactie tussen mensen en de gespreksonderwerpen centraal. Eenrichting verkeer of meteen iets aan iemand willen verkopen werken niet, en dat geldt ook voor jouw posts op social media.
Wat post je op social media?
Het draait erom hoe relevant jouw boodschap is voor jouw doelgriep en hoe deze boodschap bij hen overkomt. Hoe beter jouw content is, hoe meer likes, comments en shares je post krijgt. Bedenk dus goed hoe je de lezer nieuwsgierig maakt met jouw content en kijk er zelf kritisch naar.
Content online bij doelgroep onder de aandacht brengen
Je wil dat jouw boodschap zo succesvol mogelijk naar jouw doelgroep wordt overgebracht. Dat kan organisch (website optimalisatie, posten op de relevante social media kanalen) en via betaalde mediakanalen zoals Google Ads en LinkedIn adverteren.
Bij het posten op social media kun je rekening houden met de dagen en tijden waarbij de meeste interactie op de verschillende platformen wordt gezien.
Gelukkig geven de verschillende social mediakanalen je graag allerlei inzichten in wat je op je social media aan het doen en wat het aan resultaat oplevert. Die inzichten haal je uit de statistieken. Als je deze van tijd tot tijd analyseert krijg je steeds beter inzicht in je klanten en wat hun behoeften zijn.
Door gebruik van een data gedreven marketing aanpak (analyse van statistieken en het monitoren van online marketing resultaten) krijg je steeds beter inzicht in hoe de klantengroep zich gedraagt, wat ze wel en niet leuk vinden. En die kennis kun je vervolgens gebruiken voor nieuwe social media posts.