Je bekijkt nu LinkedIn adverteren: het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

LinkedIn adverteren: het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Waarom zou je gaan adverteren op LinkedIn?

LinkedIn is een prima platform om op de hoogte te blijven van alles wat zich binnen je zakelijke netwerk afspeelt.  Bijna ieder bedrijf heeft een eigen LinkedIn bedrijfspagina, een visitekaartje voor potentiële klanten, businesspartners en sollicitanten en daar wordt regelmatig op gepost om volgers op de hoogte te brengen van de laatste nieuwtjes van het bedrijf.

Nu blijkt uit diverse (internationale) onderzoeken dat de berichten die verspreid worden via LinkedIn bedrijfspagina’s gemiddeld slechts 2-15% van hun volgers bereiken. Bij persoonlijke accounts is dat bereik veel groter: 25-50% van de volgers. Dat verschil heeft alles te maken met het verdienmodel van social mediaplatformen: zij willen dat bedrijven betalen voor hun bereik, en dus gaan adverteren. Daarom knijpen ze het organische bereik van organisaties bewust af.  Ik heb dit al eerder gezien bij Facebook campagnes, what’s new?  Het is dus nog wel mogelijk om ‘gratis’ bereik te krijgen onder je volgers, maar het wordt steeds moeilijker.

Content delen via je LinkedIn bedrijfspagina

Hoe maak je berichten voor jouw volgers en medewerkers die interessant zijn om te lezen, naar te luisteren, te kijken en te delen met anderen? Vooral de berichten die inspelen op de actualiteit, die verrassend zijn en de mogelijkheid hebben tot identificatie doen het goed. Zo’n bericht hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Een mooi voorbeeld is een bericht van een technisch business-to-business bedrijf dat het 50-jarige jubileum vierde.  Zij plaatsten een bijdrage op LinkedIn bedrijfspagina over dit heuglijke feit met een leuke foto van de oprichter en het huidige management en een link naar een verhaal over de historie van dit bedrijf.  Er volgden vele felicitaties en leuke reacties van (zakelijke) relaties. er werd flink doorgeklikt naar website en er kwamen veel nieuwe volgers bij.  Het bedrijf was blij verrast met al die positieve aandacht.
Door content te maken die relevant en actueel is voor je volgers wordt je dus nieuwswaardig. En met nieuwswaardige content kun je meer publiciteit genereren voor je bedrijf / merk.

LinkedIn-adverteren

Via jouw LinkedIn bedrijfspagina bereik je vooral relaties die al een connectie hebben met jouw bedrijf. Ook al plaats je de leukste nieuwswaardige content, jouw berichten bereiken steeds minder volgers.

Wil je nieuwe potentiële klanten bereiken dan kun je overwegen om te gaan adverteren op LinkedIn.  LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk ter wereld en daarbij een onmisbaar kanaal voor B2B marketeers die nieuwe potentiële klanten willen bereiken. Daarom is het een effectief B2B- advertentiekanaal om leads te generen. Dankzij de uitgebreide targeting mogelijkheden van LinkedIn kun je jouw online doelgroep bovendien heel gericht bereiken. Jouw advertentie wordt alleen getoond aan mensen die voor jouw bedrijf of boodschap relevant zijn.

LinkedIn campagnes zijn vooral handig om bekend te worden bij mensen met specifieke functies of bedrijven uit specifieke branches.  Op LinkedIn kun je je advertenties specifiek targeten op basis van onder andere functietitels van je doelgroep, het aantal jaren werkervaring, de genoten opleiding of de branche waarin ze werkzaam zijn. Ten opzichte van Facebook en Instagram is het nadeel van LinkedIn dat advertentiekosten relatief hoog zijn.

LinkedIn Adverteren kosten

De kosten voor adverteren heb je zelf in de hand. Hoe kleiner de doelgroep voor de advertentie, hoe lager de advertentiekosten. Hoe meer mensen jouw advertentie zien (weergaven) of openen (klikken), hoe groter het prijskaartje. Maar in ruil daarvoor krijg je dus ook meer interactie met jouw zakelijke doelgroep en dus ook meer en kwalitatief betere leadgeneratie!

Gemiddeld besteden MKB- bedrijven tussen de €150,- en €500,- per maand aan het adverteren op LinkedIn. Dat is een goede investering mits je via deze advertenties precies jouw doelgroep bereikt. Alles draait dus om het targeten van de juiste doelgroep. Ik geloof in co-creatie; alleen door samen met jou de LinkedIn campagnes in te richten kunnen wij resultaat boeken. Wie anders weet beter wat de nuances zijn van de doelgroep? 

Een succesvolle LinkedIn campagne opzetten?

Hoe bereiken we de potentiële klanten die bij jouw bedrijf passen? Dit is niet iets wat je klakkeloos kunt uitbesteden. Ik geloof in co-creatie; alleen door samen met jou de LinkedIn campagnes in te richten kunnen wij resultaat boeken.