Online Leadgeneratie

Bij online leadgeneratie is het doel bezoekers van jouw website overgaan tot een actie die er uiteindelijk voor gaat zorgen dat ze klant bij gaan worden. Maar hoe doe je dat? 

Potentiële klanten zijn op zoek naar een oplossing van een probleem. Ze willen hierin graag een handje geholpen worden. Door content aan te bieden die hen gaat helpen de beste oplossing te vinden kom je in content met deze klanten.

Stappenplan voor online leadgeneratie

  1. Zichtbaar zijn: bloggen, vloggen, SEO, social media.

De eerste stap is dat je de aandacht van jouw doelgroep trekt met behulp van de juiste content. Hiervoor moet je wel precies weten wie potentiële klanten zijn en naar welke informatie zij op zoek zijn. Als je eenmaal weet wat jouw doelgroep aanspreekt, kun je hierop inspelen met relevante content. Voeg kansrijke zoekwoorden toe aan je content voor een hoge ranking in Google en deel je content via de juiste social media kanalen of ga aan de slag met online adverteren. Zo kun je onbekende mensen omzetten naar website bezoekers en volgers. Op je website meet je met Google Analytics welke content goed scoort en via welke kanalen de bezoekers jouw website weten te vinden. Dit is een beproefde aanpak om er achter te komen wie interesse heeft in jouw product, wat deze mensen kenmerkt en waar ze online te vinden zijn.

  1. Converteren – Call-to-actions, landingspagina’s en formulieren.

Je biedt waardevolle content aan, zoals een White paper of andere interessante content, waar mensen hun persoonlijke gegevens voor willen achterlaten zoals hun naam, bedrijfsnaam en het e-mailadres. Als de content niet voldoende interessant is, gaan de leads aan je voorbij. De kunst is om een goede balans te vinden in het vervullen van de informatiebehoefte in relatie tot de gegevens die men achter wil laten.

Als je bezoekers overgaan tot de actie die jij wilt, hebben we het over ‘conversie’. De conversie ratio is het aantal mensen dat van websitebezoeker verandert in een bezoeker die zijn gegevens achter laat.

Een lead is een persoon of organisatie die op enigerlei wijze belangstelling getoond heeft voor (het aanbod van) jouw bedrijf, maar heeft er nog niet eerder gekocht.

  1. Opvolging leads – E-mails, workflow

Met behulp van stap 2 verzamel je leads, maar niet iedere lead zal meteen een klant worden. Wat is de kwaliteit van de leads? Welke mensen zijn echt geïnteresseerd en welke wat minder? Volg je leads op en houd ze ‘warm’ door aanvullende interessante informatie te delen of neem contact met ze op.  Uiteindelijk zullen de meest actieve leads klaar zijn voor opvolging door sales.

  1. Ambassadeurs – Content, Social media, Fans

Je marketing aanpak eindigt niet wanneer de verkoop is gerealiseerd. Blijf aandacht geven aan je klanten en bevestig dat ze de juiste beslissing hebben genomen met de aanschaf van jouw product en/of dienst. Blijf ook content aanbieden die hen interesseert via social media en e-mail. Ben zuinig op je klanten en houd ze tevreden. De laatste stap is dan ook het omzetten van je klant naar een fan/promotor. Een fan die positieve mond tot mond reclame verspreidt, maakt jouw online marketing strategie compleet!

Vrijblijvend kennismakingsgesprek

Als je weet hoe de reis van lead naar klant er uit ziet, en als je weet bij welke stap in dat proces potentiële klanten afhaken, dan krijg je een beter inzicht in de customer journey van jouw potentiële klanten en de bijbehorende cijfers. Dit wordt ook wel eens de ‘funnel’ genoemd. Verbeter het gedeelte waar klanten afhaken en breidt je activiteiten uit waar het goed gaat. 

Inge gaat graag persoonlijk en vrijblijvend met je in gesprek  over de mogelijkheden van online leadgeneratie zodat ze op basis van jouw input een passend voorstel kan doen.

Vul nu onderstaande gegevens in, dan wordt je binnen 1 werkdag teruggebeld. Liever zelf contact opnemen? Op werkdagen is ze tijdens tijdens kantoortijden bereikbaar op 06-44440065.