Gratis tool Google analytics 4 geeft inzicht in online gedrag van potentiële klanten
Als je tijdens het online marketing- en sales proces via je website data verzamelt met de gratis tool Google Analytics 4, dan beschik je straks over relevante data die je inzicht geven in het online gedrag van (potentiële) klanten. Analyse van deze data levert interessante inzichten op over de marketinginspanningen die nodig zijn voor werving van nieuwe klanten. Het nieuwe Google Analytics 4 (GA4) speelt hier een hoofdrol in. GA4 wordt gepromoot als privacy gericht en is ontworpen om met of zonder cookies te werken.
Google Universal Analytics stopt per 1 juli 2023
Google Universal Analytics is een analysetool die kan worden gebruikt om acties op een website bij te houden en te analyseren, zoals het aantal bezoekers, het aantal paginaweergaven en het bounce percentage van de site. Deze gratis tool is op ongeveer 80% van de bedrijvenwebsites geïnstalleerd, dus waarschijnlijk ook op jouw website. Universal Analytics is ontworpen om te werken met cookies. In 2023 zullen alle grote browsers geen of slechts beperkte cookie-ondersteuning hebben waarmee de basis voor de tracking met Universal wegvalt.
Google Analytics 4
Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google ‘s Analytics-platform en gaat het huidige Google Universal Analytics vervangen waarbij privacy centraal staat. Met Google Analytics 4 wil Google de integratiemogelijkheden van het platform uitbreiden en zich ook richten en machine learning. Google Analytics 4 is al een aantal jaren in uitgebreide ontwikkeling en is nu een volwaardige Analytics-tool die klaar is voor gebruik. Google Analytics 4 kan gegevens van websites en apps combineren, zodat je de prestaties van al je online platformen in dezelfde tool kunt analyseren. Om dit te kunnen doen wordt een event-based datamodel gebruikt, dat verschilt van het vroegere session-based datamodel.
Waarom nu Google Analytics 4 installeren?
Vanaf 1 juli 2023 wordt de gratis versie van Universal Analytics niet meer doorontwikkeld en worden r geen gegevens meer verzameld. Het is helaas ook niet mogelijk om alle historische data uit Universal Analytics naar GA4 mee te nemen. Betekent dit dat je je bestaande tracking via Google Universal analytics kunt stoppen en meteen aan de slag met GA4? Het korte antwoord: ja.
Ik raad je aan om zo snel mogelijk te beginnen met implementatie van Google Analytics 4. Hoe eerder je de data ook in GA 4 gaat verzamelen, hoe beter. Je kunt beide versies, Google Analytics 4 en Google Universal analytics gewoon naast elkaar laten lopen, maar dan ben je er zeker van dat de data die nodig hebt vast verzameld worden. Als je dit voor de jaarwisseling doet, dan heb je in ieder geval alle data van 2023 beschikbaar.