Exploitatie websites

Mijn eerste project, een online parfumerie met geuradvies, ging online in 2000 en vele concepten volgden.  Ik heb diverse online concepten  en websites gerealiseerd en geëxploiteerd. Sommige websites heb ik aan derden verkocht (bijvoorbeeld aan Jaarbeurs) en andere websites onderhoud ik nog steeds om de nieuwste tools en ontwikkelingen in online marketing uit te testen.  Ik heb al veel veranderingen meegemaakt, trends zien komen en gaan. Ik heb niets van ‘horen zeggen’, maar ik weet (en meet) hoe je van een traditionele marktbenadering succesvol online kunt gaan.

Learnings bij de exploitatie van eigen websites 

Ken de behoeften van je klant

Ken jij de wensen, frustraties en dilemma’s van je klant? De consument is kritisch en de concurrentie is groot. Waar maak jij hét verschil? Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep nu jouw product of dienst afneemt en niet die van de concurrent?

De basis voor offline en online succes: een goede propositie en creativiteit

Om te kunnen groeien heb je meer nodig dan een goede vindbaarheid of een hoge positie in de zoekresultaten van Google. Ik ben er van overtuigd dat een onderscheidende marktpositie, een unieke propositie, het fundament is om zowel offline als online succesvol te zijn. Doe iets anders dan anderen, ben creatief en onderscheid je van je concurrent.

Zorg voor een goede website (technisch en qua content)

Een goede website moet aan een aantal randvoorwaarden voldoen wil je er mee kunnen scoren. Een website moet:

  • Vindbaar zijn in zoekmachines
  • Technisch actueel zijn, geschikt zijn voor mobiel en snel laden
  • Een functioneel design hebben met een duidelijke structuur en indeling
  • Gebruiksvriendelijk: de bezoeker moet kunnen vinden waar hij naar op zoek is.
  • Voorzien zijn van tools waarmee je kunt monitoren wat er op je website gebeurt (bijvoorbeeld Google Analytics).

Actieve online marketing: 

Jouw online aanpak pas echt succesvol als je:

  • Regelmatig nieuwe content op je website en je social media plaatst.
  • Constant toetst of je online marketing doelstellingen gehaald worden. Maak daar iemand verantwoordelijk voor.
  • Kennis en overzicht op één centrale plek hebt. Als de online kennis in een organisatie te veel verspreid is en er ook geen overzicht bestaat over bijvoorbeeld de status van de verschillende activiteiten, is een online aanpak gedoemd te mislukken.
  • Zorgt voor draagvlak bij alle mensen in jouw bedrijf.

Wil je resultaat uit je website en social media?

Heb je onvoldoende kennis van online marketing, geen tijd, geen eigen marketing medewerker of te weinig specialistische kennis? Zoek je een online marketing specialist waarop je kunt vertrouwen?

Overzicht marketing van eigen websites

Vanaf 1999 ben ik verantwoordelijk voor voor de exploitatie, online marketingstrategie, contentmarketing en social media campagnes  voor een aantal eigen websites. 

2000: Eerste online parfumerie in Nederland met online geuradvies

2010:  Beautyfood.org, onderzoek naar het effect van voeding op huid, haar, nagels en tanden

2011:  Beautydieet “Eet je Mooi in 28 dagen” via boekhandel en online (omnichanel) 

2014: IngedeMunnik.nl, groeien op de overvolle health, food, beauty en wellnessmarkt

2017:  Wellnessfans.nl, unieke wellness ervaringen in Europa!

2017: DenBoschproeven.nl, Voor mensen in Den Bosch die willen genieten van het leven en houden van lekker eten en drinken. Proef Bourgondisch Den Bosch