Content marketing via radio, podcast of Clubhouse

Content marketing via radio, podcast of Clubhouse

Audio-content is informatie die je consumeert door te luisteren. Audio content kan bestaan uit auditief entertainment of marketingmateriaal zoals podcasts. De vraag is of audio content een interessant middel is om je producten en diensten onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep? En als dat het geval is, via welke kanalen kun je die audio content dat het beste verspreiden?

Sortlist heeft een onderzoek uitgevoerd bij 500 CEO’s, managers en teamleiders van MKB’s in heel Europa waarbij er werd gevraagd naar het gebruik van audio-content als consument en als reclamestrategie voor hun bedrijf.  Uit dit onderzoek blijkt dat audio-content aan het veranderen is, maar het is nog steeds old school.  Mensen luisteren nog steeds graag naar de radio en nemen hun tijd om over te stappen naar andere kanalen zoals podcasts. Maar de tijd zal inderdaad komen dat we de voorkeur geven aan streamingsystemen.

Audio content is belangrijker geworden

Uit het onderzoek blijkt dat audio-content is geworden in het leven van mensen en in de strategie van merken in Europa. Sinds het begin van de pandemie heeft 76,2% van alle mensen naar meer audio-content geluisterd dan ze voorheen deden. Voor Nederland is dit cijfer echter niet zo hoog, de meeste Nederlanders gaven namelijk aan dat ze evenveel audio beluisteren als voor de pandemie.  In elk land, met uitzondering van Nederland, antwoordde ten minste 53% van de mensen dat zij naar audio-content luisteren tijdens het woon-werkverkeer of tijdens het uitvoeren van repetitieve taken. Hoewel slechts 33,63% van de Nederlandse respondenten dit antwoord gaf, was het nog steeds het winnende antwoord, net voor “luisteren tijdens het werk (32,74%)”.  Nederlanders luisteren vooral naar audio content om zich te ontspannen (43%), omdat het leuk vermaak is (27%) of als achtergrondgeluid (10%).  Slechts 17% luistert ernaar omdat het informatief is en je nieuwe dingen kunt leren en 2% luistert graag naar experts in zijn vakgebied.

Mediakanalen  voor audio content

Hoewel het aantal mensen dat naar de radio luistert daalt (vooral onder jongere generaties) geeft 51% van de Nederlanders de voorkeur aan radio boven andere moderne concurrenten. Podcasts zijn duidelijk de tweede favoriet met 30% van de luisteraars.  Clubhouse is veelbelovend sociaal netwerkplatform dat op een exponentiële manier audio-content doet ontstaan. Het platform geeft bedrijven de kans om zich te positioneren als expert in hun vakgebied ten opzichte van andere professionals die mogelijk geïnteresseerd zijn in een bepaalde branche. Minder dan 3% van alle respondenten en Europa luistert naar Clubhouse. In Nederland is dit percentage het hoogste met 3,5%.  Deze vorm van luisteren naar audio-content heeft dus nog een lange weg af te leggen als het wil concurreren met de rest.

Welke audio content

In Nederland luisteren mensen vooral naar audio content die gerelateerd is aan een hobby (29,2%), verhalen en amusement (18,6%) en inspirerende mensen (14,2%). De Nederlanders gebruiken audio content om zicht te ontspannen

Nederlanders luisteren vooral naar audio content om zich te ontspannen (43%), omdat het leuk vermaak is (27%) of als achtergrondgeluid (10%).  Slechts 17% luistert ernaar omdat het informatief is en je nieuwe dingen kunt leren en 2% luistert graag naar experts in zijn vakgebied.

Als bedrijven willen uitbreiden naar audio-content, is het belangrijk dat ze flexibel blijven en content maken die tegemoet komt aan de wensen van de gebruikers.

Reclame

Met podcasts die om de 30 seconden over de hele wereld worden gemaakt, is er genoeg ruimte voor bedrijven om advertenties te maken.  Podcasts zijn ook de beste plaats om de aandacht te trekken van een jonger publiek.  48% van de maandelijkse podcast luisteraars in de VS zijn tussen de 12-34 jaar oud. Deze leeftijdsgroep, die radio links laat liggen en adblockers gebruikt op diverse andere media, is gemakkelijk te vangen voor podcasts. Reclame kan geweldig zijn voor sommigen, maar het kan ook vervelend zijn. Bedrijven moeten een originele manier vinden om luisteraars betrokken te houden tijdens hun reclame.

Voor het hele onderzoek kijk hier https://www.sortlist.nl/blog/audio-content-onderzoek-2021/

Wil jij weten via welke social media kanalen je jouw doelgroep het beste kunt bereiken?

Vul de Quickscan in of neem contact met mij op. Ik bespreek graag de mogelijkheden met je.