Inbound marketing wint terrein
Inbound marketing wint steeds meer terrein, zeker in B2B marketing. wereld omdat deze marketing strategie veel effectiever is in het verkrijgen van kwalitatieve klanten dan de traditionele outbound marketing. Met een inbound marketingstrategie kun je je marketingaanpak aanzienlijk verbeteren.
Traditionele reclame werkt niet meer
Reclame maken via traditionele kanalen gaat uit van het zenden van reclame boodschappen naar een zo groot mogelijk doelgroep in de hoop dat mensen daardoor een product of dienst bij jou willen kopen. Vaak worden hiervoor dure marketingtactieken ingezet als cold calling, reclame in kranten, tijdschriften en radio en televisie. Maar mensen vinden het niet fijn om gestoord te worden met reclameboodschappen, en zeker niet als die boodschap op dat moment niet relevant voor ze is. Vandaar dat deze traditionele marketingtactiek, ook wel outbound marketing genoemd, steeds minder effectief is.
Online marketing
Maar liefst 80% van de mensen die een bepaald product of dienst willen kopen gaat eerst online op zoek naar informatie. Dit betekent dus dat ze al een hele reis op internet hebben afgelegd voordat er uiteindelijk tot aanschaf wordt overgegaan. Het is dan ook cruciaal dat die zoekende consument jouw product of merk tijdens deze customerjourney zo vaak mogelijk tegen komt, dat je op een zo hoog mogelijke plaats in de zoekresultaten verschijnt.
Doe jij het offline al prima en heb je een klantenkring waar je tevreden over bent? Kun jij in 1 zin zeggen waar jouw bedrijf voor staat? Dan ben je klaar voor de toekomst en kun je je verhaal ook online gaan vertellen.
Inbound marketing
Inbound marketing is een strategie die ervoor zorgt dat potentiële klanten jou vinden tijdens deze zoektocht. Niet door middel van advertenties of banners, maar dat je gevonden wordt omdat je zinvolle en handige informatie biedt voor je doelgroep. Welke mensen kun jij helpen met jouw specifieke kennis of welk probleem kun je voor ze oplossen? Daar ga je op focussen.
Inbound marketing is daarom ook een ‘mindset’ waarbij je uitgaat van eigen kennis, kunde en kracht. En juist daarom is deze nieuwe marketingaanpak een hele goede marketingmethode voor bedrijven met een eigen uniek verhaal. Wanneer je bereid bent om als specialist op jouw vakgebied jouw kennis te delen vinden klanten het de moeite waard om met je in contact te blijven. En dat werkt!
Bezoekers van je website worden klanten
Als klanten jou gevonden hebben dan doorlopen ze een aantal fasen voordat ze (trouwe) klant worden. Dit noemen we de marketingfunnel. Deze fasen zijn
Fase 1: Awareness (ze bezoeken jouw website)
Fase 2: Interesse (ze tonen interesse, wat kun je voor ze betekenen?)
Fase 3: Desire (wil ik de product of dienst echt hebben, dit zijn je potentiele klanten)
Fase 4: Action (Informatie aanvragen/ afspraak maken)
Fase 5: Binden (zijn ze tevreden over de ervaring die ze met je hebben)
De online marketingfunnel is een trechter. Hij begint breed en richt zich op bezoekers uit de gehele doelgroep. Het doel is om zoveel mogelijk bezoeken vanuit de doelgroep te genereren, door de verschillende fasen van de trechter te leiden en uiteindelijk te binden tot terugkerende klanten. Uitdaging is het ‘uitvalpercentage’ in iedere fase zo klein mogelijk te houden.
De kracht van Inbound marketing is de gecombineerde aanpak van Content Marketing, een goede website, zoekmachine optimalisatie en online campagnes. Om dit te realiseren moeten de verschillende componenten wel naadloos met elkaar samenwerken.
Een goede inbound marketingstrategie heeft als gevolg
• beter bereik bij de juiste doelgroep
• verhoogde zichtbaarheid en autoriteit
• meer organisch bezoek (=gratis bezoek) op je website
• meer potentiele klanten en leads
• lagere kosten per lead
Advies over inbound marketing nodig?
Wij zijn gespecialiseerd in inbound marketing. Hierbij maken wij slim gebruik van zoekmachine optimalisatie, social media en content marketing. Deze strategie hebben wij bijvoorbeeld toegepast voor ondernemers in financiele dienstverlening
Online resultaat halen is in mijn visie het resultaat van co-creatie: online marketing en de business samen. Daarom wil ik altijd eerst wat meer weten over jouw business, jouw huidige online positie en de ambities die je hebt. Vervolgens leg ik graag in een begrijpelijke taal uit of en op welke manier online marketing voor jouw bedrijf ingezet kan worden.
Ik denk met je mee en help je graag verder met mijn online marketing advies. op maat. Ik weet op welke manier ik jouw potentiële klanten online kan bereiken en aanspreken. Ik ben betrokken, creatief en het geeft ook mij veel voldoening we online de resultaten behalen die jij voor ogen hebt. Ik werk graag samen met ondernemers van het MKB en kan bewezen resultaten laten zien in diverse branches.
Vul de QuickScan in, ik overleg graag met je wat jouw wensen zijn en wat ik voor je kan betekenen. Of neem gerust vrijblijvend contact met mij op.