Potentiële klanten vinden en gericht benaderen

potentiele klanten zoekenAls ondernemer wil je graag in contact komen met potentiële klanten: mensen die interesse hebben in jouw producten en diensten.  Maar wie zijn jouw potentiële klanten? 

Als jij weet tegen welke problemen, vragen, behoeften of wensen jouw potentiële klanten aanlopen, kun je hen met jouw aanbod de juiste oplossing bieden. Begin dus bij de basis en kijk welke behoeftes verschillende potentiële klanten hebben.  

Met dat inzicht verbeter en personaliseer je de klantreis om daarmee je doelgroep op de voor hen meest relevante manier te overtuigen van jouw product of dienst.

Segmenteren: potentiële klanten in groepen indelen

Vervolgens gaan we segmenteren. Dat betekent dat je alle potentiële klanten opdeelt in verschillende groepen met gemeenschappelijke kenmerken.

Daarna kies je welke doelgroepen in de ogen van jouw bedrijf voldoende potentie hebben om op te focussen en welke juist kunnen afvallen.  Want het is zonde om je tijd en geld te verspillen aan mensen die toch geen klant van je worden.

Propositie bepalen

Waarom zou een klant een product of dienst van jouw bedrijf moeten afnemen?  De propositie is een eenvoudige verklaring die samenvat waarom een potentiële klant voor jouw product of dienst zou moeten kiezen. Het communiceert het belangrijkste voordeel dat klanten krijgen door met jouw bedrijf zaken te doen (wordt oms ook USP genoemd). Elke propositie moet inspelen op problemen van de klant en jouw bedrijf als probleemoplosser voorstellen.

Zo snel mogelijk de markt op!

Alleen door het product of dienst op de markt te brengen en jouw beoogde klanten en hun gedrag te observeren, kom je erachter of je de juiste doelgroep voor ogen hebt en wat zij van jouw product vinden.

 

Introduceer je producten of diensten daarom online via een datagedreven website zodra ze levensvatbaar zij

Marketing budget efficiënt inzetten

Growth marketing is het toepassen van de Lean Startup-methode in marketing. Met deze marketingmethode gaat het er om zo snel en goedkoop mogelijk te ontdekken wat werkt en niet werkt en daarbij stuur je op data, en niet op onderbuikgevoel.

Deze werkwijze zorgt ervoor dat het snel duidelijk wordt welke marketingmiddelen en -kanalen je succesvol in kunt zetten om de klanten aan te trekken die bij jouw bedrijf passen. Zo verover je snel en efficiënt een sterke marktpositie . Het is een slimme marketing methode voor alle bedrijven die snel en efficiënt willen groeien.