Wat is een goede website?

Je wil geen website die alleen maar geld kost, maar die ook wat voor je oplevert. Volgens mij is een goede website een succesvolle website waarmee je resultaten kunt halen: meer bezoekers, meer leads, meer merkbekendheid.  Wanneer een website goed genoeg is  hangt af van je online marketing doelstellingen en je beschikbare middelen.  

Een goede website is in mijn visie het resultaat van co-creatie: online marketing en de business samen. Alleen een mooie trendy website of juist alleen een SEO geoptimaliseerde website is vaak niet goed genoeg. Zonder kennis van jouw business kun je geen goede website maken. Dus eerst het vizier op jouw markt richten, en dan pas jouw online marketing vorm geven. Zorgen dat het fundament goed staat.

Toch zijn er wel een aantal criteria te noemen waaraan een goede website moet voldoen. Dit is mijn checklist waarmee jij jouw website kunt toetsen.

1. Merkbeleving en positionering

Je hebt maar één kans op een eerste indruk.  Op internet is de concurrentie enorm, je hebt maar enkele seconden om je (potentiële) klanten te interesseren voor jouw product of dienst en anders klikken ze je weg. Dat maakt het noodzakelijk om de boodschap kort en helder te houden. Een duidelijke boodschap voorkomt misverstanden of een verkeerde eerste indruk. Het zorgt voor herkenning, waardering en uiteindelijk ook voor trouwe klanten.

De uitstraling van je website bepaalt in zeer korte tijd wat de bezoeker bij jouw product, merk of bedrijf voelt. Een goede website versterkt de merkbeleving, de inhoud en de vormgeving van je website onderbouwen jouw merk.

2. Communicatie en binding met de doelgroep

Vertel de bezoeker in logische stappen het unieke verhaal van jouw product, merk of bedrijf. Deel kennis met je potentiële klanten zodat zij zich verbonden voelen. Laat zien dat je hun belevingswereld snapt en dat je meerwaarde biedt. Gebruik je site in combinatie met kanalen zoals social media en laat die elkaar versterken. Ga de dialoog aan.

3. Goede vindbaarheid op goede zoekwoorden

Als je site niet wordt gevonden in Google dan heb je er niets aan. In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine. Zorg ervoor dat je gevonden wordt op de juiste zoekwoorden. Sommige bedrijven schakelen SEO bureaus in om de vindbaarheid te verbeteren. Maar je kunt wel hoog ranken in de zoekresultaten van Google op bepaalde zoekwoorden maar daarmee ben je er ook nog niet. Het gaat er om dat je vertelt wat jouw bedrijf zo uniek maakt, en waarom potentiële klanten bij jou moeten zijn en niet bij de concurrent. Wat is jouw propositie

4. Gebruikersvriendelijke website

Bekijk je website door de ogen van de gebruiker. Zorg ervoor dat er overal op de website goed te zien is van wie deze is en wat de website de bezoeker nu eigenlijk te bieden heeft.

Als een bezoeker binnen enkele seconden geen reden ziet om op de homepage te blijven, haakt hij af.  Dat kun je zien in de ‘bounce rate’ van Google Analytics. Als de bounce rate hoog is spreek je niet de juiste doelgroep aan, want zij vinden kennelijk niet op jouw website waar ze naar op zoek waren.

5. Goede conversie

Wat wil je dat de bezoeker doet op je website? Leidt ze naar een vriendelijke en logische wijze van actie: aankoop doen, contact opnemen, inschrijven mailinglist, reageren etc. Vaak verwachten we dat een bezoeker wel uit zichzelf naar de contactpagina gaat maar dat blijkt in de praktijk absoluut niet het geval.

6. Relevante content

Stem je foto’s, video’s en teksten af op je zoekwoorden maar zorg er ook voor dat jouw tekst, jouw artikelen, jouw blogs, jouw posts passen bij jouw merk . Gebruik de woorden die jouw doelgroep ook gebruikt en spreek de taal van jouw klanten. Authentieke en unieke content zorgt ervoor dat merkbeleving goed is, en je wordt ook beter gevonden door Google.

7. Meten, weten en verbeteren

Een goede website is essentieel voor de customer journey (klantreis). De website moet antwoorden in elke fase van het koopproces en is dus een belangrijk verkoopmiddel als je weet dat een aankoopproces voor vooral  online plaatsvindt. Dat geldt dus ook voor sites die geen directe verkoop beogen.  
Google analytics is een belangrijke tool die wij inzetten om te kijken wat het gedrag van de bezoekers is op de website. Als je weet wat er gebeurt kun je op basis van data de website aanpassen en verbeteren. 

Tot slot nog enkele technische aspecten.

8. Laadsnelheid

Websites die hoge scores halen in de snelheidstest van Google én goede content hebben zullen stijgen in Google ten koste van websites die ook goede content hebben, maar slecht scoren in de test. Zorg ervoor dat de website snel laadt, het kan net het verschil maken.

9. Responsive

De meeste bezoekers oriënteren zich via hun mobiele telefoon op een product of dienst. Jouw website moet dus optimaal functioneren op een kleiner smartphone scherm. Met een slim responsive design, wordt jij op alle devices goed gevonden!

10. Flexibel en duurzaam design

Markten zijn continu in beweging. Ook die van jou. Een website moet mee kunnen bewegen: met nieuwe technieken, met nieuwe toepassingen met eigen innovaties etc. Bedenk vooraf aan welke mogelijke veranderingen en innovaties de website aangepast moet kunnen worden.

Heb jij een goede website?

Een goede website is een belangrijk onderdeel van online marketing.   Twijfel jij of jouw website wel goed genoeg is voor jouw doelstellingen? Heb je hulp nodig bij het vinden van goede zoekwoorden?  Spreekt jouw content  jouw  potentiele klanten goed genoeg aan? Wil je meer structuur in je online marketing strategie of je zichtbaarheid vergroten?

Ik snap dat je misschien niet weet waar je moet beginnen als je aan een goede website denkt en help je graag met mijn online marketing advies op maat Met een gedegen marketing strategie en heldere doelstellingen weet jij wat jij voor jouw bedrijf kunt inzetten en bereiken. Door je huidige inspanningen te analyseren en te optimaliseren blijf jij je concurrenten een stap voor. 

Ik help je graag. Neem contact op of vul de quickscan in.