Wat is een goede website?

Of een website goed genoeg is hangt af van je online marketing doelstellingen en je beschikbare middelen. Alleen een mooie trendy website of juist alleen een SEO geoptimaliseerde website is vaak niet goed genoeg.

Jouw website moet je zien als de thuisbasis voor jouw doelgroep, potentiële klanten en klanten. De website is het online-marketingkanaal waar je zelf de meeste controle over hebt. 

Datagedreven growth marketing

Een goede website moet in de basis gewoon in orde zijn (zie checklist hierna). 
Met datagedreven marketing verzamel je inzichten over jouw potentiële klanten, jouw websitebezoekers en hun online gedrag.  Zo ontdek je snel en goedkoop wat werkt en niet werkt en daarbij stuur je op data, en niet op onderbuikgevoel. 
 

Wij gebruiken Google Analytics ( GA4 ) om traffic, prestaties, en conversies te meten op een website. Met die informatie hebben we een goed beeld van hoe de website en campagnes presteren. Op basis daarvan stellen we vast aan welke knoppen van de website we moeten draaien om dit verder te optimaliseren.

Daarnaast zetten wij diverse tools in om extra informatie te krijgen over de bezoekers van jouw website voor een datagedreven website. Denk hierbij aan advertentiepixels van platformen als Facebook, Instagram, LinkedIn en Google zodat we bezoekers van jouw website opnieuw kunnen targeten in campagnes (remarketing).

Checklist basis website

Met behulp van onderstaande checklist kun je checken of jouw website aan de basisvoorwaarden voldoet. 

  1. Merkbeleving en positionering

Op internet is de concurrentie enorm, je hebt maar enkele seconden om je (potentiële) klanten te interesseren voor jouw product of dienst en anders klikken ze je weg. Dat maakt het noodzakelijk om de boodschap kort en helder te houden. Het gaat er om dat je op jouw website vertelt wat jouw bedrijf zo uniek maakt, en waarom potentiële klanten bij jou moeten zijn en niet bij de concurrent. Wat is jouw propositie

De uitstraling van je website bepaalt in zeer korte tijd wat de bezoeker bij jouw product, merk of bedrijf voelt. Een goede vormgeving versterkt de merkbeleving, de inhoud en de vormgeving van je website onderbouwen de propositie van jouw merk of bedrijf.

  1. Communicatie en binding met de doelgroep

Vertel de bezoeker in logische stappen het unieke verhaal van jouw product, merk of bedrijf. Deel kennis met je potentiële klanten zodat zij zich verbonden voelen. Laat zien dat je hun belevingswereld snapt en dat je meerwaarde biedt. Gebruik je site in combinatie met kanalen zoals social media en laat die elkaar versterken. Ga de dialoog aan.

  1. Goede vindbaarheid op goede zoekwoorden

Als je site niet wordt gevonden in Google dan heb je er niets aan. In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine. Zorg dat je online vindbaar bent op juiste zoekwoorden.  

  1. Gebruikersvriendelijke website

Bekijk je website door de ogen van de gebruiker. Zorg ervoor dat er overal op de website goed te zien is van wie deze is en wat de website de bezoeker nu eigenlijk te bieden heeft.

Zorg ervoor dat de bezoeker van de website gemakkelijk kan vinden waar hij naar op zoek is.  

  1. Goede conversie

In het algemeen is een conversie een actie waarvan je wilt dat bezoekers deze uitvoeren.  Deze hangt samen met je doelstellingen, bijvoorbeeld een aankoop doen, contact opnemen, inschrijven voor een mailinglist, reageren etc. 

  1. Relevante content

Stem je foto’s, video’s en teksten af op je zoekwoorden maar zorg er ook voor dat jouw tekst, jouw artikelen, jouw blogs, jouw posts passen bij jouw merk. Gebruik de woorden die jouw doelgroep ook gebruikt en spreek de taal van jouw klanten. Authentieke en unieke content zorgt ervoor dat merkbeleving goed is, en je wordt ook beter gevonden door Google.

  1. Meten, weten en verbeteren

Een goede website is essentieel voor de customer journey (klantreis). De website moet antwoorden geven in elke fase van het koopproces en is dus een belangrijk verkoopmiddel. Dat geldt dus ook voor sites die geen directe verkoop beogen.  

Google analytics GA4 is een belangrijke tool die wij inzetten om te kijken wat het gedrag van de bezoekers is op de website. Als je weet wat er gebeurt kun je op basis van data de website aanpassen en verbeteren. Maar er zullen ook interacties met je website plaatsvinden die niet automatisch in Google Analytics verschijnen. Denk hierbij aan pixels en tags van platformen als Facebook, LinkedIn en Google zodat we bezoekers van jouw website opnieuw kunnen targeten in campagnes (remarketing). We kunnen deze toevoegen aan bestaande websites. 

Tot slot nog enkele technische aspecten.

  1. Laadsnelheid

Websites die hoge scores halen in de snelheidstest van Google én goede content hebben zullen stijgen in Google ten koste van websites die ook goede content hebben, maar slecht scoren in de test. Zorg ervoor dat de website snel laadt, het kan net het verschil maken.

  1. Responsive

De meeste bezoekers oriënteren zich via hun mobiele telefoon op een product of dienst. Jouw website moet dus optimaal functioneren op een kleiner smartphone scherm. Met een slim responsive design, wordt jij op alle devices goed gevonden!

  1. Flexibel en duurzaam design

Markten zijn continu in beweging. Ook die van jou. Een website moet mee kunnen bewegen: met nieuwe technieken, met nieuwe toepassingen met eigen innovaties etc. Bedenk vooraf aan welke mogelijke veranderingen en innovaties de website aangepast moet kunnen worden.

Voldoet jouw website aan jouw verwachtingen of kan het beter?

Een goede website is een belangrijk onderdeel van online marketing.   Twijfel jij of jouw website wel goed genoeg is voor jouw doelstellingen?

Met behulp van een website analyse brengen we in kaart wat wel en niet goed gaat. Vervolgens kunnen we je website ook optimaliseren voor zoekmachines.   Alleen door het product of dienst daadwerkelijk op de markt te brengen en jouw beoogde klanten en hun gedrag te observeren, kom je erachter of je de juiste doelgroep voor ogen hebt en wat zij van jouw product vinden.  Met datagedreven marketing verzamel je inzichten over jouw potentiële klanten en hun online gedrag