Een onderscheidende  marktpositie als basis voor (online) succes 

De marktpositie is de plaats die je als bedrijf inneemt in de markt. Je kunt jouw markpositie versterken door heel hard te werken en het beter te doen dan jouw concurrenten. Maar een andere (slimmere) manier is om jouw werkgebied zodanig af te bakenen dat jij de beste of misschien wel de enige bent in jouw vakgebied.
Ben je liever de grote vis in de kleine vissenkom, of een van de vele kleine vissen in de grote oceaan? Dat noemen we in marketingtermen positioneren.

Positioneren, zeker online

online marketing bepalen marktpositiePositioneren is het kiezen van een onderscheidende, relevante en geloofwaardige positie in het hoofd van jouw (ideale) klant. Door een goede positionering bouw je een voorkeurspositie bij jouw doelgroep.

Wat heb jij als bedrijf te bieden aan producten en diensten? Wat doe jij anders of beter dan jouw concurrenten? Je propositie  is het fundament voor al je marketing- en communicatieactiviteiten, zowel offline als online. Het bepaalt welke boodschap jij wil overbrengen aan jouw specifieke doelgroep.

Veel ondernemers maken de fout om juist alles te willen zijn voor iedereen. Ze durven niet te kiezen voor een deel van de markt omdat ze bang zijn dan omzet mis te lopen. Maar op internet is de concurrentie enorm en je moet binnen enkele seconden aan je doelgroep kunnen vertellen waar jij voor staat, anders klikken ze door. Door die keuze dan juist niet te maken, is het moeilijk om je te onderscheiden van concurrenten en zo een voorkeurspositie op te bouwen.

Start vanuit een onderscheidende propositie

Jouw marktpositie wordt mede bepaald en beïnvloed door bijvoorbeeld marktomstandigheden, doelgroep en concurrentie en is aan verandering onderhevig. In de praktijk betekent dit dat je je moet aanpassen aan de nieuwe situatie op de markt en (opnieuw) een duidelijke propositie moet formuleren. Helaas heb ik in de afgelopen jaren te vaak gezien dat het hier niet goed gaat. Ondernemers passen zich niet of te laat aan aan de veranderende marktomstandigheden of kun kunnen niet in enkele woorden vertellen wat ze voor klanten kunnen betekenen.  

Om te kunnen groeien heb je dus veel meer nodig dan een goede vindbaarheid of een hoge positie in de zoekresultaten van Google. Ik ga liever voor een pragmatische aanpak, met het vizier op het belangrijkste doel: resultaat! Jouw propositie  moet in orde zijn en als dat niet het geval is, is het zinloos om te investeren in (online) marketing.

Marktpositie versterken en ook online verder groeien

Als je aan de slag gaat met online marketing is het belangrijk om te starten vanuit je huidige marktpositie en eerst te checken of deze nog op orde is. Vervolgens kijken we of we dit kunnen vertalen naar een succesvolle online marketing aanpak. Wat zijn je ambities en online marketing doelstellingen

Inge werkt(e) onder andere voor

jaarbeurs
screenlink
jimlogotransparant
MediLease
gb trading
organisatieteam
kingspan
oakhouse academie
krien skincare
novaskin
in balance
dvk dvw

Online marketing strategie en implementatie – Hands on

marketing strategie en implementatieIk weet hoe ik jouw doelgroep online kan bereiken en beïnvloeden. Daarnaast verzamel of schrijf ik content, weet ik hoe jouw website beter vindbaar kan maken op internet en hoe ik jouw boodschap over moet brengen op social media zoals LinkedIn.

Voordelen:

Online marketing specialist en strategisch marketeer met ruim 20 jaar aan ervaring op het gebied van marketing en exploitatie van websites.

  • Resultaatgerichte totaal aanpak: structurele (meetbare) groei als graadmeter voor succes
  • Ik ontzorg bedrijven op het gebied van online marketing, ik ben jouw spin in het web richting andere marketingspecialisten als vormgevers,
    webdesigners, tekstschrijvers of SEO specialisten.
  • Ik houd je een spiegel voor, stel kritische vragen en benoem pijnpunten. Samen gaan we op zoek naar creatieve en praktische oplossingen.
  • Bekijk hier de klanten die al profiteerden van mijn  kennis en ervaring.

Met een out of the box mindset en een pioniersgeest vorm ik de brug tussen een traditionele marktbenadering en online gaan met resultaat:  meer naamsbekendheid, beter vindbaar op internet, meer contactaanvragen en / of leads.