Marktpositie bepalen

De marktpositie is de plaats die je als bedrijf inneemt in de markt. Jouw marktpositie wordt mede bepaald en beïnvloed door trends en ontwikkelingen in de markt, behoeften van jouw (potentiële) klanten en natuurlijk de concurrentie. 

Door innovaties komen er nieuwe mogelijkheden en klantbehoeften. Voorlopers in de markt leggen de lat voor iedereen hoger. Stilstaan is dan achteruitgaan, het is belangrijk dat je blijft bewegen.   In de praktijk betekent dit dat je je continu moet aanpassen aan de nieuwe situatie op de markt. 

online marketing bepalen marktpositiePositioneren

Wat heb jij als bedrijf te bieden aan producten en diensten? Wat doe jij anders of beter dan jouw concurrenten? Wat is jouw toegevoegde waarde? 

Positioneren is het kiezen van een onderscheidende, relevante en geloofwaardige positie in het hoofd van jouw (ideale) klant. Door een goede positionering bouw je een voorkeurspositie bij jouw doelgroep.

Propositie formuleren 

De propositie  is jouw ‘belofte’ aan de ontvanger en komt voort uit je positioneringsstrategie. Neem de kracht van jouw merk / bedrijf als uitgangspunt: waar ben je goed in? Vervolgens kijk je of er een raakvlak is met de wensen en behoeften van jouw doelgroep. En tot slot ga je onderzoeken of dat verhaal al wordt verteld door iemand anders die op jouw markt actief is.  Kun jij jouw verhaal beter, anders of specifieker vertellen?

De overlap van deze drie factoren is je kernboodschap: de perfecte match tussen jouw doelgroep, markt en jouw merk/ bedrijf.  Deze kernboodschap heb je nodig in alle communicatie over jouw bedrijf, zowel offline als online. 

kernboodschap

Om ook online je marktpositie te versterken heb je dus veel meer nodig dan een goede vindbaarheid. Het draait om jouw unieke propositie. De kernboodschap vertelt potentiële klanten waarom ze voor jou moeten kiezen en niet voor de concurrentie.  Deze kernboodschap ga je op alle offline en online media kort en krachtig overbrengen zodat je de klanten gaat aantrekken die bij je passen. 

Snel en efficiënt je marktpositie versterken met datagedreven growth marketing

Om dit te bereiken ondersteun ik bedrijven die nieuwe producten, diensten of technologieën op de markt willen brengen met een datagedreven Growth Marketing aanpak. Met datagedreven marketing verzamel je data over potentiële klanten en hun gedrag. Door de inzet van Growth Marketing krijg je snel en tegen relatief lage kosten een beter beeld van de drijfveren van jouw potentiële klanten en het gedrag dat zij online vertonen. 

Met deze slimme marketingmethode gaat het er om zo snel en goedkoop mogelijk te ontdekken wat werkt en niet werkt, ter voorkoming van dat er middelen (tijd, geld & energie) verspild gaan worden aan iets dat nooit gaat werken. 

Dit zorgt ervoor dat het snel duidelijk wordt welke marketingmiddelen en -kanalen je succesvol in kunt zetten om de klanten aan te trekken die bij jouw bedrijf passen en snel verder kunt groeien.

Datagedreven Growth Marketing zorgde voor snelle groei bij onderstaande bedrijven.

jaarbeurs
screenlink
jimlogotransparant
MediLease
gb trading
organisatieteam
kingspan
oakhouse academie
krien skincare
novaskin
in balance
dvk dvw