Een onderscheidende marktpositie als basis voor (online) succes
De marktpositie is de plaats die je als bedrijf inneemt in de markt. Jouw marktpositie wordt mede bepaald en beïnvloed door bijvoorbeeld marktomstandigheden, doelgroep en concurrentie en is aan verandering onderhevig.
Door innovaties komen er nieuwe mogelijkheden en klantbehoeften. Voorlopers in de markt leggen de lat voor iedereen hoger. Stilstaan is dan achteruitgaan, het is belangrijk dat je blijft bewegen. In de praktijk betekent dit dat je je moet aanpassen aan de nieuwe situatie op de markt.
Positioneren
Positioneren is het kiezen van een onderscheidende, relevante en geloofwaardige positie in het hoofd van jouw (ideale) klant. Door een goede positionering bouw je een voorkeurspositie bij jouw doelgroep. Je relevantie als bedrijf is echter altijd een momentopname.
Zorg dat je blijft inspelen op de behoeften van de klant en dat je blijft vertellen wat je voor jouw klant kunt betekenen.
Propositie
Wat heb jij als bedrijf te bieden aan producten en diensten? Wat doe jij anders of beter dan jouw concurrenten? Wat is jouw toegevoegde waarde?
De propositie is jouw ‘belofte’ aan de ontvanger. Dat is het fundament voor al je marketing- en communicatieactiviteiten, zowel offline als online. Het bepaalt welke boodschap jij wil overbrengen aan jouw specifieke doelgroep.
Kernboodschap
Neem de kracht van jouw merk / bedrijf als uitgangspunt: waar ben je goed in? Vervolgens kijk je of er een raakvlak is met de wensen en behoeften van jouw doelgroep. En tot slot ga je onderzoeken of dat verhaal al wordt verteld door iemand anders die op jouw markt actief is. Kun jij jouw verhaal beter, anders of specifieker vertellen?
De overlap van deze drie factoren is je kernboodschap: de perfecte match tussen jouw doelgroep, markt en jouw merk/ bedrijf.
Om te kunnen groeien heb je dus veel meer nodig dan een goede vindbaarheid of een hoge positie in de zoekresultaten van Google. Jouw propositie moet in orde zijn om ook online je kernboodschap kort en krachtig over te kunnen brengen en zo de klanten aan te trekken die bij jou passen.
Ik ontzorg bedrijven op het gebied van online marketing, ik ben jouw spin in het web richting andere marketingspecialisten als vormgevers, webdesigners, tekstschrijvers of SEO specialisten.
Ik houd je een spiegel voor, stel kritische vragen en benoem pijnpunten. Samen gaan we op zoek naar creatieve en praktische oplossingen.
Bekijk hier de klanten die al profiteerden van mijn kennis en ervaring.
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.Ok