Je bekijkt nu Waarom reclame maken niet meer werkt

Waarom reclame maken niet meer werkt

Werkt reclame maken eigenlijk nog wel?

Wil je reclame maken voor jouw bedrijf, jouw producten of diensten en ben je op zoek naar een eenvoudige truc om meer nieuwe klanten te trekken? Helaas, was het maar zo gemakkelijk. Vroeger kon je gewoon een advertentie plaatsen in een lokaal dag- of weekblad. Of een advertentie plaatsen in een vakblad om je innovaties te laten zien. Maar dat werkt niet meer voor de meeste bedrijven. Dat komt omdat het medialandschap heel snel verandert en het consumentengedrag ook. Iedereen gebruikt nu internet, en dat heeft de manier waarop jij nieuwe klanten kunt winnen ook compleet veranderd. Wat is er aan de hand?

Wie zit er nog te wachten op ongevraagde  reclame?

Er komt steeds meer reclame op ons af. Maar mensen zitten niet meer te wachten op oninteressante reclameboodschappen waar ze niet om gevraagd hebben. Wie zit er te wachten op een lange reclame over een nieuw product waar je helemaal niet in geinteresseerd bent? We hebben geen zin in  ongevraagde reclame en willen die het liefst ontlopen. Dat doen we dan ook massaal. We gaan naar het toilet of schenken een drankje in tijdens de reclameblokken op TV. We plakken stickers op onze brievenbus dat we geen ongevraagde folders willen. We zijn immuun geworden voor reclame. En daarom wordt het voor ondernemers steeds lastiger en duurder om de aandacht te trekken van jouw potentiële klanten.

Traditionele media verliezen lezers en kijkers

Mensen hebben steeds minder binding met traditionele media. Wie leest er nu nog dagelijks de krant? En lezen millennials nog wel tijdschriften of kijken ze liever naar vloggers en bloggers op hun mobieltje? En vakbladen? Ook die worden steeds minder gelezen.

De traditionele media hadden vroeger het alleenrecht op het bieden van informatie of kennis. Maar sinds de opkomst van internet is dat allang niet meer zo. Iedereen kan content maken, publiceren en zijn eigen publiek opbouwen. Internet, smartphones en computers hebben er voor gezorgd dat we onze informatie vooral online halen. 

Kennis en informatie is de brandstof voor sociale media

Terwijl de kranten, televisie en papieren (vak)bladen terrein verliezen krijgen worden social media steeds meer gebruikt.  Voor ondernemers die iets leuks of interessants te vertellen hebben zijn Social Media een interessant platform. Als je tenminste de juiste content aanbiedt. En dan hebben we het niet over reclame maken, maar content aanbieden die zo waardevol en aantrekkelijk is voor jouw (potentiele) klanten dat jouw informatie rijkelijk wordt gedeeld. Je bouwt naamsbekendheid mee op en je kunt een autoriteit op jouw vakgebied mee worden. Daarom kunnen social media heel interessant zijn voor de marketing voor jouw bedrijf.

Reclame maken is jouw klanten helpen om een goede keuze te maken

Mensen worden steeds kritischer en maken hun eigen keuzes. De tijd dat je als merk mensen kunt opleggen wat goed voor ze is ligt definitief achter ons. Mensen waarderen het nog steeds wel als ze geholpen worden bij het maken van keuzes. Je kunt daarbij helpen door te luisteren. Of door een antwoord te geven op een vraag waar ze mee zitten. Als je klantgericht werkt investeer je in een gelijkwaardige relatie door behulpzaam, waardevol en eerlijk te zijn.

Google houdt van vakkennis

Google beloont bedrijven die goede content produceren met een hogere positie. En niet alleen Google, maar ook de gebruikers van de informatie zelf. Content die waardevol is, wordt veelvuldig gewaardeerd, gedeeld en besproken. Zo word je niet alleen een autoriteit op jouw vakgebied voor je klanten, maar ook in Google. 

Wat doe jij met jouw marketingaanpak?

Blijf je voornamelijk traditionele media inzetten om klanten te winnen voor je bedrijf? Hoe verleidelijk het nog lijkt, hoe comfortabel het ook nog mag aanvoelen, het heeft weinig zin om terug te vallen op een aanpak die kennelijk niet meer werkt.  

Vandaag de dag oriënteren potentiële kopers zich eerst online: ze gaan op internet op zoek naar een oplossing voor hun probleem.  Met een  moderne marketing strategie kun je potentiële klanten aantrekken die aantoonbare interesse hebben in jouw product of dienst. Dit zorgt ervoor dat potentiële klanten jou vinden op het internet, op het moment dat zij jou nodig hebben.

Kennisdeling staat centraal: door de bezoekers van je website relevante informatie van hoge kwaliteit te bieden – die precies het antwoord geeft op het probleem waar ze naar zoeken – bouw je een betrouwbare en duurzame band op. Het uiteindelijke doel van deze marketingstrategie? Kwalitatieve leads genereren en een autoriteit, worden in jouw vakgebied! 

Reclame maken, maar dan op de moderne manier

Wil je graag reclame maken maar weet je niet goed hoe je dit het beste kunt aanpakken?  Ik denk graag met je mee.  Als marketing sidekick ondersteun ik je graag met een totaal marketing aanpak, van strategie tot implementatie. Voordelen: 
 

Reclame maken anno 2021

Ik wil graag eerst wat meer weten over jou en jouw bedrijf voordat ik een zinvol advies kan geven. Uit ervaring weet ik dat een eerste kennismaking, inclusief een korte inventarisatie van je vraagstelling, veel inzicht kan geven in mogelijk te behalen resultaten, een plan van aanpak en ondersteuning die ik daarbij zou kunnen geven. Vraag een gratis QuickScan aan en ontvang een vrijblijvend advies voor jouw bedrijf