fbpx
+31644440065 info@marktvizier.nl

Huidige positie online

Huidige positie in de online markt

online marketing analyseAls je aan de slag gaat met online marketing is het belangrijk om te starten vanuit je huidige situatie en van daaruit verder te kijken.

  • Wat is de bedrijfsstrategie? Wat is de sales/marketing strategie?
  • Welke positie heeft online marketing hierin?
  • Wie zijn je potentiele klanten?
  • Wat verkoop je nu en wil je meer online gaan verkopen?
  • Welke activiteiten vinden er nu plaats en loopt dat goed?

Als de huidige positie in kaart is gebracht kun je gaan kijken naar de toekomst. Wat zijn je ambities met online marketing? Is het de bedoeling dat daar alle omzet uit gaat komen of dient het ter ondersteuning van de offline marketing. Het is wel belangrijk dat je hier realistische verwachtingen in hebt. 

Door goed te weten waar je bedrijf/ website op dit moment online staat kun je veel beter gaan bepalen waar je naar toe wilt. 

Ben je niet tevreden over de huidige website? 

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je al een tijdje online bezig bent, maar dat je niet tevreden bent over de resultaten die je uit je website haalt. In de praktijk merk ik dat daar vaak 1 van de 2 onderstaande oorzaken aan ten grondslag liggen.

  1. De klant heeft een behoefte, maar jouw producten en diensten lossen dat probleem niet goed genoeg meer op omdat er in de markt andere (betere) alternatieven zijn bijgekomen. De concurrentie doet het dus beter dan jij.
  2. Het is een communicatieprobleem: je hebt wel een goed product/ dienst maar je bent online niet in staat om kort en bondig uit te leggen op welke manier jij het probleem van de klant kunt oplossen. Daarom snapt de (potentiële) klant niet wat jij voor hem/haar kunt betekenen.

Er zijn spelen dus altijd externe factoren waar je geen invloed op hebt (behoefte van de consument, nieuwe concurrentie). Maar je kunt wel kijken op welke manier jij je met jouw bedrijf kunt aanpassen aan de markt door nieuwe producten / diensten aan te bieden (reset je producten / diensten) of door een betere communicatie online.Of een combinatie van beide methoden natuurlijk. 

Het is belangrijk om uit te zoeken waarom er voor jouw bedrijf speelt.  En vervolgens kunnen we kijken op welke wijze we dit probleem kunnen oplossen.

Website Analyse

We kunnen nog beter kijken wat er wel of niet goed gaat op de website door eens goed naar jouw website  te kijken.

  • Hoeveel bezoekers komen er maandelijks op de website?
  • Hoeveel leads/verkopen komen er maandelijks uit de website?
  • Hoelang blijven bezoekers gemiddeld op de website?
  • Hoeveel pagina’s bekijken de potentiële klanten?

We gebruiken hiervoor Google Analytics. Dit  gratis programma houdt bij wat bezoekers op je website doen. Om verkopen/leads te meten moet je eerst zogeheten doelen instellen binnen Google Analytics.

Soms aanvullend onderzoek nodig

Daarnaast zijn er nog mogelijkheden die we zouden moeten onderzoeken om tot betere inzichten te komen. 

  • in kaart brengen van potentiele klanten
  • marktanalyse
  • concurrentie analyse
  • zoekwoorden onderzoek