Wat is een propositie?

Wat verkoop je eigenlijk?  Voor jou zal het duidelijk zijn, maar is dat ook voor jouw (potentiële) klant helder? Een propositie is een “statement” waarom een potentiële klant een product of dienst van jou zou moeten afnemen.  Eigenlijk kun je jouw propositie zien als de boodschap die je over je eigen producten en diensten inzet op alle verschillende manieren, iedere keer dat je in contact bent met jouw doelgroep. Het is de basis van jouw online marketing strategie.  Het is dus noodzakelijk om goed na te denken over je propositie voordat je deze succesvol kunt inzetten.

Propositie ontwikkelen

Een goede propositie is belangrijk!  Zeker op internet heb je maar een paar seconden om te vertellen wat jouw producten en diensten uniek maakt.  Het formuleren van een propositie is nodig om een herkenbare en specifieke positie in de markt te definiëren.   Je beschrijft jouw aanbod aan potentiële klanten zo duidelijk dat ze zich ertoe aangetrokken voelen.  En daarmee wil je een voorkeur ontwikkelen bij potentiële klanten voor die propositie.

Om deze propositie te kunnen ontwikkelen is het nodig dat we weten wie je potentiële klanten zijn, wat de behoeften van deze doelgroep zijn, wat jouw marktpositie is en wie jouw concurrenten zijn.  Alle input die we hierbij verzamelen nemen we mee in de propositie ontwikkeling. We doen een voorstel, jij geeft jouw feedback en op basis daarvan vormen we een definitieve propositie.

Vervolgens gaan we hiermee aan de slag.  Google Analytics geeft ons inzicht om patronen te ontdekken onder bepaalde groepen gebruikers en ze op basis daarvan te segmenteren.  Door deze aanpak ontstaan er veel nieuwe kansen om specifieke gebruikersgroepen aan te spreken.

Is jouw propositie helder?

Een krachtige propositie is in een paar zinnen te formuleren als duidelijk statement dat uitlegt hoe jouw product of dienst het probleem van jouw klant ‘oplost’ of zijn situatie ‘verbetert’.  Kun jij in enkele zinnen uitleggen wie je bent en waar je voor staat? Wat is jouw belofte aan jouw doelgroep, wat kun je voor ze betekenen?

Met een out of the box mindset helpen wij je graag bij het formuleren of aanscherpen van jouw propositie.  Bekijk hier onze klantcases, een aantal voorbeelden van propositie marketing op maat.
Wil denken ook graag mee voor jouw bedrijf. Neem vrijblijvend contact met ons op of vul de Quickscan in.