Marketing strategie

Strategisch marketing-denken begint bij heldere doelstellingen. Bijvoorbeeld ‘we willen groei realiseren door onze focus te richten op een nieuwe doelgroep’ of ‘we willen deze groep klanten ook online gaan benaderen’.  

Mijn vraag is dan: Op welke potentiële klanten wil jij je met jouw bedrijf gaan richten? Waarom zouden die mensen jouw producten of diensten willen afnemen? Hoe kun je het verschil van jouw producten en diensten ten opzichte van je concurrenten op een overtuigende manier overbrengen aan jouw doelgroep? Als we hier een helder antwoord op hebben kunnen we aan de slag. 

Marketing strategie 

Marketing kan ingezet worden voor veel doeleinden, variërend van lead generatie tot het vergroten van de naamsbekendheid. Als je geen kennis hebt van (online) marketing dan kan een dergelijk traject lastig zijn. Hier kan ik je bij helpen. Ik heb daarvoor het volgende 4 stappenplan ontwikkeld.

Stap 1: Verkennen

online marketing analyseGeen plan zonder een heldere verkenning van waar je nu werkelijk staat. Dit is het vertrekpunt. We beginnen met het bepalen van de markt waarin je actief bent en jouw huidige marktpositie zodat we goed weten wat het speelveld is.  Wie zijn jullie huidige klanten? Wat verkopen jullie? Wat maakt jouw bedrijf zo uniek en waardevol? Wat willen jullie de komende maanden concreet bereiken?

Indien gewenst breng ik in kaart hoe het is gesteld met de effectiviteit van jouw website (website-analyse)  en analyseer ik in hoeverre jouw website nu in staat is om via Google/ zoekmachines kwalitatieve bezoekers te genereren. Naast een goed besef van de eigen identiteit helpt het vaak ook om erachter te komen hoe online marketing wordt ingezet door jouw concurrenten. 

Stap 2: Meedenken: marketing strategie bepalen

online marketing strategie meedenkenEen goede marketing strategie begint bij het bepalen van jouw online ambities.

Doelgroep bepalen

Wie zijn jouw potentiële klanten? Welke zoekwoorden gebruiken ze om de producten en diensten te vinden die jij aanbiedt? 

Het is belangrijk om hier echt in de huid te kruipen van je doelgroep. Dit doe je door met ze in gesprek te gaan of het gebruiken van tools die inzicht geven in het gebruikersgedrag van jouw website. Hoe specifieker de afbakening van de doelgroep, des te beter je in kunt spelen op hun behoeftes

We combineren mijn kennis van online marketing, data en technologie met jouw kennis van de markt. Zo ontdekken we samen de behoeftes en het gedrag van jouw doelgroep en hoe we deze op het juiste moment met de juiste marketinguitingen kunnen prikkelen..

Propositie ontwikkelen

Een propositie is een “statement” waarom een potentiële klant een product of dienst van jouw bedrijf zou moeten afnemen. Eigenlijk kun je een propositie zien als de boodschap die je over je eigen producten en diensten vertelt als je in contact komt met jouw doelgroep.  Indien er nog geen heldere propositie geformuleerd is moeten we deze vaststellen.   

Als je weet welke boodschap je wil vertellen en wie je wil bereiken stellen samen de
online marketingdoelstellingen vast.

Stap 3: Doorpakken! De implementatie van de online strategie

plan van aanpakIs de online marketing strategie helder en de doelen bepaald? Dan kunnen we nu gaan doorpakken. Hoe kun je klanten zo efficiënt en effectief mogelijk bereiken, boeien, activeren en binden? Hoe kan ik ze verleiden om aandacht aan jouw product of dienst te besteden, terwijl ze daar eigenlijk geen tijd voor of of zin in hebben? Dat is de uitdaging die er voor veel bedrijven ligt. Zowel offline als online.

Kies de juiste media en kanalen om online je boodschap aan jouw doelgroep over te brengen. Vanaf dit moment vindt het daadwerkelijk optimaliseren van jouw website, het opzetten van campagnes en andere online activiteiten plaats onder mijn supervisie.

  • Hoe krijgen we bezoekers naar de website?
  • Hoe maak je van bezoekers klanten? Hoe kunnen we de website optimaliseren voor het doel dat we vastgesteld hebben?
  • Via welke online kanalen kunnen we de boodschap ook nog overbrengen? 
  • Welke online  campagnes gaan we inzetten?

Ik voer zelf bovengenoemde werkzaamheden voor je uit en/of coördineer alle activiteiten vanuit het plan dat we samen gemaakt hebben. Daarbij werk ik graag samen met de (marketing)partners van jouw bedrijf of we schakelen specialisten (vormgevers, webbouwers) waar wij goede ervaringen mee hebben.

Ik doe dit zolang totdat alles echt staat als een huis. En ‘alles’ kan ook echt alles zijn: strategie, structuur, de juiste zoekwoorden, indeling, teksten, positionering, kwaliteit van bezoekers, slimme verkeersbronnen, juiste advertenties etc.

Stap 4: Resultaat: meer bekendheid, meer leads, meer bezoekers.

Eén van de grote voordelen van online marketing is dat je door middel van online tools veel waardevolle gegevens meetbaar kan maken. Denk bezoekers, leads, enz.
We meten het effect van alle veranderingen die we online doorvoeren. Dat levert een voortschrijdend inzicht op hoe je tegen de laagste kosten het beste uit jouw online marketingstrategie kunt halen.

Mijn rapportages en onze gezamenlijke marketingsessies slaan de brug tussen online en business en resulteren in slimme verbeteracties. Na de eerste stappen ben ik het die de rode draad vast houdt en actief betrokken blijft bij het online verbeter proces.

Kan ik jou ondersteunen op het gebied van marketing strategie?

Ik weet op welke manier ik jouw potentiële klanten online kan bereiken en aanspreken.   Ik denk met je mee en help je graag verder met mijn online marketing advies op maat zodat je de klanten aantrekt die bij jouw bedrijf passen.  

Zoek je ondersteuning op het gebied van online marketing? Een echte sparringpartner die niet alleen met je meedenkt, maar ook nog eens met je doorpakt?  Als  sidekick ondersteun ik je graag met een totaal aanpak van strategie tot en met implementatie.  

Voordelen:

Gratis marketing quickscan

Uit ervaring weet ik dat een eerste kennismaking, inclusief een korte inventarisatie van je vraagstelling, veel inzicht kan geven in mogelijk te behalen resultaten, een plan van aanpak en ondersteuning die ik daarbij zou kunnen geven. Vraag een gratis QuickScan aan en ontvang een vrijblijvend advies over de inzet van (online) marketing voor jouw bedrijf.