online marketing stappenplan marktvizier

Online marketing voor het MKB

Als we met het MKB’ers over online marketing praten horen we vaak dat ze het moeilijk vinden om de juiste insteek te vinden waar klanten mee aan te spreken zijn. Hoe komen klanten met je in contact, waar zoeken ze op? Hoe kun je zo goed mogelijk zichtbaar en bereikbaar zijn voor zowel bestaande en nieuwe klanten?

MKB-ers zijn beslist geen digibeten, maar ze vinden vaak zelf dat ze onvoldoende kennis en ervaring met de technologie hebben om online marketing professioneel en met succes in te zetten. Daarnaast moeten ze er ook nog maar eens de tijd voor zien te vinden naast de dagelijkse werkzaamheden. 

Speciaal voor het MKB heeft Marktvizier een 4 stappenplan ontwikkeld waarmee je de basis legt voor online succes. Deze totaalaanpak  bevat alles wat je nodig hebt om online te groeien.

  • Van strategie naar implementatie
  • Van meedenken tot doorpakken
  • Hands-on ondersteuning

Onze marketing aanpak voor het MKB

Online marketing kan ingezet worden voor veel doeleinden, variërend van lead generatie tot het vergroten van je  merkbekendheid. Wat je online marketing ambities en doelstellingen ook zijn: ik kan je hierbij helpen. 

Online groeien is in mijn visie altijd het resultaat van co-creatie: online marketing en de business samen. Daarom vind ik het belangrijk om me te verdiepen in jouw business. Eerst het vizier op jouw markt richten, en dan pas jouw online marketing strategie vorm geven.

Ik heb daarvoor het volgende 4 stappenplan ontwikkeld.

Stap 1: Verkennen

online marketing analyseGeen plan zonder een heldere verkenning van waar je nu werkelijk staat. Dit is het vertrekpunt. We beginnen met het bepalen van de markt waarin je actief bent en jouw huidige marktpositie zodat we goed weten wat het speelveld is.  Wie zijn jullie huidige klanten? Wat verkopen jullie? Wat maakt jouw bedrijf zo uniek en waardevol? Wat willen jullie de komende maanden concreet bereiken?

Indien gewenst breng ik in kaart hoe het is gesteld met de effectiviteit van jouw website (website-analyse)  en analyseer ik in hoeverre jouw website nu in staat is om via Google/ zoekmachines kwalitatieve bezoekers te genereren. Naast een goed besef van de eigen identiteit helpt het vaak ook om erachter te komen hoe online marketing wordt ingezet door jouw concurrenten. 

Stap 2: Meedenken: Online marketing strategie bepalen

Oonline marketing strategie meedenkennline succes begint bij het formuleren van een sterke online marketing strategie. En een goede strategie begint bij het bepalen van jouw online ambities, jouw doelstellingen, het in kaart brengen van je potentiële klanten en het opstellen van een duidelijk actieplan.

Doelgroep bepalen

Wie zijn jouw potentiële klanten? Welke zoekwoorden gebruiken ze om de producten en diensten te vinden die jij aanbiedt? 

We combineren mijn kennis van online marketing, data en technologie met jouw kennis van de markt. Zo ontdekken we samen de behoeftes en het gedrag van jouw doelgroep en hoe we deze op het juiste moment met de juiste marketinguitingen kunnen prikkelen.

Propositie ontwikkelen

Een propositie is een “statement” waarom een potentiële klant een product of dienst van jou zou moeten afnemen. Eigenlijk kun je een propositie zien als de boodschap die je over je eigen producten en diensten vertelt als je in contact komt met jouw doelgroep.  Indien er nog geen heldere propositie geformuleerd is moeten we deze vaststellen.  

Als je weet welke boodschap je wil vertellen en wie je wil bereiken stellen samen de
online marketingdoelstellingen vast.

Stap 3: Doorpakken! De implementatie van de online strategie

plan van aanpakIs de strategie helder? Dan kunnen we nu gaan doorpakken. Hoe kun je klanten zo efficiënt en effectief mogelijk bereiken, boeien, activeren en binden? Hoe kan ik ze verleiden om aandacht aan jouw product of dienst te besteden, terwijl ze daar eigenlijk geen tijd voor of of zin in hebben? Dat is de uitdaging.

  • Hoe krijgen we bezoekers naar de website?
  • Hoe maak je van bezoekers klanten? Hoe kunnen we de website optimaliseren voor het doel dat we vastgesteld hebben?
  • Via welke online kanalen kunnen we de boodschap ook nog overbrengen? 
  • Welke online  campagnes gaan we inzetten?

We kiezen de juiste media en kanalen om online je boodschap aan jouw doelgroep over te brengen. Vanaf dit moment vindt het daadwerkelijk verbeteren van jouw website, het opzetten van campagnes en andere online activiteiten plaats onder mijn supervisie.

Ik voer zelf bovengenoemde werkzaamheden voor je uit en/of coördineer alle activiteiten vanuit het plan dat we samen gemaakt hebben. Daarbij werk ik graag samen met de (marketing)partners van jouw bedrijf of we schakelen specialisten (vormgevers, webbouwers) waar wij goede ervaringen mee hebben.

Ik doe dit zolang totdat alles echt staat als een huis. En ‘alles’ kan ook echt alles zijn: strategie, structuur, de juiste zoekwoorden, indeling, teksten, positionering, kwaliteit van bezoekers, slimme verkeersbronnen, juiste advertenties etc.

Stap 4: Resultaat: meer bekendheid, meer leads, meer bezoekers.

Eén van de grote voordelen van online marketing is dat je door middel van online tools veel waardevolle gegevens meetbaar kan maken. Denk bezoekers, leads, enz.
We meten het effect van alle veranderingen die we online doorvoeren. Dat levert een voortschrijdend inzicht op hoe je tegen de laagste kosten het beste uit jouw online marketingstrategie kunt halen.

Mijn rapportages en onze gezamenlijke marketingsessies slaan de brug tussen online en business en resulteren in slimme verbeteracties. Na de eerste stappen ben ik het die de rode draad vast houdt en actief betrokken blijft bij het online verbeter proces.

Kan ik jou ondersteunen met mijn marketing aanpak voor het MKB?

Ik weet op welke manier ik jouw potentiële klanten online kan bereiken en aanspreken.   Ik denk met je mee en help je graag verder met mijn online marketing advies op maat.  Ik heb meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van online marketing en kan bewezen resultaten van mijn online marketing aanpak laten zien in diverse branches.  Ik ben betrokken, creatief en het geeft ook mij veel voldoening als we online de resultaten behalen die jij voor ogen hebt.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van hulp bij het uitzetten van jouw online marketing strategie?  Vul de QuickScan in, ik overleg graag met je wat jouw wensen zijn en wat ik voor je kan betekenen. Of neem gerust vrijblijvend contact met mij op.