MKB laat online kansen liggen
Uit de MKB Online Monitor 2017 van DTG en MKB Nederland blijkt MKB-ondernemers online kansen laten liggen en nog een wereld te winnen hebben. De Nederlandse consument is sterk online georiënteerd, maar het MKB speelt daar slechts in beperkte mate op in. De meeste ondernemers geven aan dat zij hun online doelstellingen halen, maar ze benoemen het gebrek aan kennis van online marketing als hun grootste uitdaging. Ook vinden veel ondernemers het lastig om er tijd voor vrij te maken. Marktvizier heeft een totaal aanpak voor het MBK ontwikkeld waardoor je een stevig fundament voor je online marketing bouwt en online kunt gaan groeien.
Inzet online marketing passief en ad hoc
Het aantal MKB’ers met online marketingactiviteiten bedraagt 49%. Binnen deze groep plant slechts een kwart deze activiteiten. De meeste ondernemers (58 procent) zetten online marketingactiviteiten ad hoc in en slechts 6 procent reserveert hiervoor een apart budget. Van de Nederlandse consumenten raadpleegt 72 procent klantbeoordelingen bij (oriëntatie op) aanschaf van producten of diensten. Maar slechts 18 procent van het mkb speelt hier op in. Hier liggen nog volop kansen voor ondernemers die meer bezoekers naar hun website willen aantrekken, meer leads willen genereren of meer merkbekendheid willen realiseren.
Alhoewel 76% van de Nederlandse consumenten producten en diensten online afnemen, zijn er nog altijd ondernemers in het MKB die niet overtuigd zijn van het belang van online zakendoen: 45 procent zegt weinig waarde te hechten aan verdere digitalisering en de inzet van online marketing.
Contentmarketing, SEO en Social media
Net als in 2015 heeft 76 procent van de ondernemers een website, heeft 69 procent een bedrijfspagina op één of meerdere websites en heeft 16 procent in 2017 een webshop. Ook de inzet van zoekmachine-optimalisatie (SEO, 29 procent) en e-mailmarketing (31 procent) is nauwelijks veranderd. Weliswaar zijn meer ondernemers online gaan adverteren, maar de gemiddelde besteding ligt daarbij lager dan twee jaar geleden.
Bijna 70 procent van de mkb’ers heeft één of meer bedrijfsprofielen op bedrijvensites en sociale media, Facebook (44 procent), LinkedIn (29 procent) en Google+ / Google Mijn bedrijf (25 procent) zijn de meest gebruikte. Het mkb heeft de afgelopen twee jaar een inhaalslag gemaakt in de optimalisatie van websites en webshops voor smartphones en tablets, van 11 procent naar 76 procent. Ook schakelen ondernemers steeds vaker professionals in voor hun web.
Ga nu met online marketing aan de slag!
Herkenbaar? Geen tijd of kennis van online marketing? Het is mijn missie en visie om ondernemers te helpen om online hun voorsprong te pakken. Wil jij je positie op internet verbeteren? Ik help je graag om jouw online positie te versterken.