Online marketing advies
Ik zie in de praktijk dat veel bedrijven een mooie website maken, en het daar dan bij laten. Ze hebben geen online marketing strategie. Ik kan me dat ook voorstellen, want soms zie je door alle ontwikkelingen in zoekmachine optimalisatie (SEO), social media gebruik en andere hypes in online marketing de grote lijnen niet meer.
Als er geen online marketingstrategie is vastgesteld en je zomaar wat doet (of helemaal niets doet), dan kost je website geld in plaats van dat deze geld oplevert. Datzelfde geldt voor social media marketing . Zonder gericht plan is het tijdverspilling. Daarom is het belangrijk dat we vooraf heldere en haalbare doelen stellen, een online marketing plan en gericht op resultaat gaan koersen.
Het bepalen van goede doelen blijkt in de praktijk vaak erg lastig. Ik hoor vaak “Wij willen op 1 staan in de zoekresultaten van Google” of “Wij willen zoveel mogelijk verkopen tegen zo laag mogelijke kosten”. Dit zijn geen echte doelstellingen, maar meer ambities (en vaak té ambitieus).
Een online marketing strategie is onmisbaar om een duidelijke richting en houvast te geven aan je online activiteiten en om resultaten meetbaar te maken. Je wil online leads genereren, meer bezoekers op je website, een contentstrategie of online adverteren met resultaat.
Datagedreven Growth Marketing
Mijn werkwijze kenmerkt zich door datagedreven growth marketing. Het begint met het bedenken van een sterke propositie en de online marketingstrategie en vervolgens ga je aan de slag om jouw doelgroep zo goed mogelijk te bereiken en te informeren.
Growth marketing is het toepassen van de Lean Startup-methode in marketing. Met deze marketingmethode gaat het er om zo snel en goedkoop mogelijk te ontdekken wat werkt en niet werkt en daarbij stuur je op data, en niet op onderbuikgevoel. Het mooie aan growth marketing is dat resultaten van gestelde marketingdoelstellingen snel duidelijk zichtbaar en continu meetbaar zijn. Deze werkwijze zorgt ervoor dat het snel duidelijk wordt welke marketingmiddelen en -kanalen je succesvol in kunt zetten om de klanten aan te trekken die bij jouw bedrijf passen.
Ervaren strategisch marketeer en internetpionier.
Ik ben opgeleid als ‘traditioneel’ strategisch marketeer. In 2000 startte ik als ondernemer mijn eerste concept op internet. Vele projecten volgden waardoor ik veel kennis en ervaring heb opgedaan met de marketing en exploitatie van websites. Sommige concepten/ websites heb ik na de startup- en introductiefase verkocht aan derden.
Ik heb hands-on ervaring met social media marketing, SEO & SEA, website optimalisatie en contentcreatie. Ik denk dus niet alleen met je mee, maar help je ook graag bij de uitvoering zodat we snel kunnen schakelen. Zo voorkom je dat er marketingmiddelen (tijd, geld & energie) verspild gaan worden aan iets dat nooit gaat werken. Het mooie aan growth marketing is dat resultaten van gestelde marketingdoelstellingen snel duidelijk zichtbaar en continu meetbaar zijn.
Online resultaat halen is in mijn visie het resultaat van co-creatie: online marketing en de business samen. Daarom wil ik altijd eerst wat meer weten over jouw business, jouw huidige marktpositie en de ambities die je hebt.
Bekijk hier de bedrijven die met behulp van datagedreven growth marketing hun marktpositie verbeterden en snel verder konden groeien.