Inspelen op wensen van de klant
Net als iedere andere ondernemer en particulier heb ik een bank nodig. Maar ik voel al jaren geen enkele verbinding meer met mijn lokale bank bank, de Rabobank. Toch werd ik wel regelmatig gebeld en gemaild door mijn bank. Heb ik nog een internetkassa nodig? Wil ik er aan denken dat mijn dochter volwassen wordt en het verstandig is dat zij een studentenrekening moet gaan openen? Zou ik niet wat geld opzij zetten voor later? Dat lijkt op meedenken, maar dan vooral in het belang van de Rabobank. Wel klantvriendelijk, maar niet klantgericht.
De echte behoefte die ik voel is dat ik graag een beter overzicht krijg op mijn eigen financiële situatie. Hoe sta ik er nu voor? Welke gevolgen hebben veranderingen in mijn leven op mijn persoonlijke financiële situatie? Ik mis het overzicht. Bank, help me! Maar aangezien ik maar een eenpittertje ben heb ik geen eigen accountmanager die mij helpt mijn financiële situatie beter te beheersen. Mijn bank heeft een inschatting gemaakt van wat ik als ondernemer / particulier kost en wat ik oplever. In mijn geval is die balans niet in mijn voordeel. Ik mag het dus allemaal zelf lekker uitzoeken.
De rol van de bank is veranderd
Hoe is de samenwerking met jouw leveranciers? Hoe was het vroeger en hoe is het nu? Bedrijven worden vaak opgericht om een probleem op te lossen. Een bank is ooit ontstaan om het geld van mensen te bewaken. Een verzekeringsbedrijf dekt risico’s af. Ze vervullen een duidelijk behoefte in de markt en de klanten zijn er blij mee. Maar als bedrijven de doelstelling opgedragen krijgen om te groeien en winst te gaan maken dan draaien intern de zaken om. Het verdienen van geld wordt dan het belangrijkste doel: werknemers krijgen omzetdoelstellingen. Er ontstaan grote verkoopafdelingen die reclame maken om producten en diensten te verkopen. Het belangrijkste waar je op beoordeeld wordt is of je je omzettargets haalt. Doen waar klanten behoefte aan hebben, dat waar het ooit om is begonnen, staat dan al lang niet meer centraal. De relatie met de klant van deze bedrijven is eenrichtingsverkeer geworden: je wordt alleen gebeld als er iets te verkopen valt.
Een andere bank?
Via via hoorde ik dat Knab het anders doet. Knab zou je helpen om altijd en overal alles uit mijn geld te halen. Voor een 5 Euro per maand. Knab helpt mij om beter inzicht te krijgen in mijn geldzaken zodat ik betere beslissingen over mijn geld kan nemen. Ik ben op dit moment aan het overstappen (helpen ze me bij), heb veel vragen (worden binnen no-time beantwoord). Ik heb het gevoel dat ik weer klant ben, deze bank helpt mij verder. Hier staat de klant centraal.
Waar voel jij je als klant het beste bij?
De vraag is bij welke leverancier jij je als klant het beste voelt. Van leveranciers die je vooral weten te vinden als ze omzet nodig hebben? Of voor leveranciers die jou helpen om je doel te bereiken? Die jou als klant centraal stellen in alles wat je doet. Voor mij is het antwoord helder. Ik ben inmiddels overgestapt en mijn bank heeft mij niet eens gemist. Ik was kennelijk toch al niet interessant meer voor ze.
Als financiële instelling beter inspelen op wensen van de klant
De markt van financiële dienstverlening verandert. Hoe kun je het verschil maken? Wij adviseerden Medilease een inbound marketingstrategie. En we helpen jouw bedrijf ook graag bij het verbeteren van de klantgerichtheid en hoe je met een B2B marketing aanpak succesvol kunt zijn. Neem contact met ons op.