Marktanalyse 

Onderzoek en analyse zijn uitstekende middelen om aan belangrijke informatie te komen als basis voor een doelgerichte marktbewerking. Het levert je vaak bruikbare inzichten op over de markt waarin je je beweegt, jouw (potentiële) klanten en de concurrentie. Op basis van die analyses kun je betere en efficiëntere (marketing)beslissingen nemen. 

Externe marktanalyse

Zo kan een externe marktanalyse inzicht geven in trends en ontwikkelingen die er in jouw markt spelen. Deze kennis kan als input dienen voor jouw marketing strategie.

Klantonderzoek

Klantonderzoek kan inzicht geven in de behoeftes en wensen van je bestaande en je potentiele klanten.  Analyseer wie je klanten nu zijn en waar ze online naar zoeken (zoekwoorden onderzoek).  waar ze naar zoeken. Met die informatie kun je je website optimaliseren om meer bezoekers naar je website te realiseren. 

Resultaten monitoren. 

Het mooie aan online marketing is dat resultaten van gestelde marketingdoelstellingen snel duidelijk zichtbaar en continu meetbaar zijn. Deze data die je via je website en in campagnes verzamelt kun je gebruiken om gerichtere en effectievere marketing activiteiten te ondernemen. Hierdoor ben je beter  in staat om online communicatiemiddelen te beoordelen op wat ze opleveren.

Om te weten of jouw online marketing strategie zijn vruchten afwerpt kun je het beste je website regelmatig monitoren. Hierdoor krijg je een beter inzicht en jouw klanten en het gedrag op de website. Meten is weten! Met een beter inzicht in de klantgegevens en het -gedrag kun je ook je marketingbudget beter besteden.  

Met analyses leer je je klanten beter kennen

Veel bedrijven hebben in hun CRM al informatie van (potentiële) klanten, zoals aanmeldingen voor de nieuwsbrief of gegevens van klanten die ooit iets gekocht hebben. Deze mensen kun je online benaderen om je product of dienst nogmaals onder de aandacht te brengen. 

Door te kijken naar het gedrag van klanten en daar patronen in te herkennen leer je je klant steeds beter kennen. Bedrijven die deze analyse toepassen kunnen klantgedrag beter voorspellen, hun campagnebudget effectiever inzetten en klanten beter aan zich binden.

Marktanalyse inzetten om jouw marketingdoelstellingen te bereiken

Door het inzetten van onderzoek en analyse krijg je voortschrijdend inzicht over jouw klanten, waar ze behoefte aan hebben en hoe ze zich online gedragen.  Hierdoor krijg je een voorsprong op de concurrentie,  kun je nieuwe segmenten bedienen en gaat de klantervaring erop vooruit omdat je de juiste berichten op het juiste moment kunt presenteren. Voeg daarbij meer efficiency, beter budgetbeheer en beheersbare kosten, dan kun je je afvragen waarom jij nog geen onderzoek en analyse in zet om je doel te bereiken. 

Wil jij jouw (potentiële) klant beter leren kennen?

Analyseer de data van jouw website en online campagnes en leer je klant kennen. Wil je weten wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf zin?