fbpx

Online B2B aankopen

Bijna 40% van zakelijk Nederland heeft in het afgelopen jaar een online bestelling geplaatst voor het bedrijf. Kantoorartikelen worden het meest online besteld (39% van de zakelijke online bestellers geeft aan kantoorartikelen te bestellen), gevolgd door computers en randapparatuur (34%). Maar ook grote, specialistische producten als machines, werktuigen, tractoren en vervoersmiddelen worden al voor een kwart online worden besteld. Dit blijkt uit de eerste B2B E-commerce Markt Monitor, een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers in de b2b e-commerce dat Multiscope in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL uitvoerde onder 5.421 Nederlandse werknemers.

Profiel B2B inkoper is divers

Er zijn grote verschillen in de mate waarin online besteld wordt binnen branches. Zakelijke Dienstverlening bestelt het meest online: 50% van de bestellers geeft aan een bestelling online te hebben geplaatst. Bestellers bij groothandels doen veruit de meeste online bestellingen: gemiddeld 275 per jaar. Dat zijn meer dan drie keer zoveel bestellingen als andere type bedrijven doen. Producenten geven met gemiddeld € 83.568 per jaar het meest uit. Dit is ruim anderhalf keer meer dan een gemiddelde besteller bij een groothandel uitgeeft, na producenten degenen die het meest uitgeven per jaar. Met name managers (68%) en inkopers (65%) bestellen online, maar opvallend is dat ook operationele functies (22%) al online bestellingen doen.

Prijs belangrijk bij B2B aankopen

Zo’n 70% van de zakelijke bestellers geeft aan webshops te vergelijken op prijs. Daarnaast selecteert 59% van de zakelijke bestellers webwinkels op aspecten als leversnelheid, keuze van vervoerder of leveren op een specifiek moment.

Voor 40% van de bestellers is tijdsbesparing de belangrijkste reden om online te bestellen. Maar er zijn ook drempels: een op de drie bestellers wil de producten zien en voelen. Hier liggen kansen voor webwinkels: juiste productinformatie in beeld en tekst kan de online verkoop nog enorm stimuleren. In het volledige onderzoek staan veel inzichten waarmee B2B E-commerce verder kan groeien.

“Consumenten zijn al jarenlang gewend om online aankopen te doen, en deze trend slaat nu ook over op zakelijke inkopers. Omdat webwinkels zich ook op b2b-gebied professionaliseren, kunnen zakelijke inkopers veel tijd en geld winnen door hun aankopen gemakkelijk online te doen. De bedragen die met zakelijke aankopen gemoeid zijn, vragen om betrouwbare webshops en we zien dat zakelijke webshops op dat gebied echt aan een inhaalrace begonnen zijn. Ze worden sneller, slimmer en gebruiksvriendelijker. Daarnaast zien we dat veel webwinkels die van oorsprong alleen aan consumenten verkochten, nu ook aan zakelijke kopers gaan verkopen en andersom”, zegt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.”

B2B Online marketing

Uit dit onderzoek blijkt dat het aankoopgedrag van de zakelijke klant echt aan het veranderen is.  Traditionele marketingtechnieken werken niet zo goed meer en online B2B marketing wordt steeds belangrijker.  Wij helpen B2B bedrijven met een moderne online marketing techniek die resultaat oplevert,  ik adviseer je daar graag over. Vraag een quickscan aan, we nemen snel contact met je op.

 

 

.