Online concepten, marketing en exploitatie van websites
Ik ben opgeleid als’traditioneel’ strategisch marketeer. Mijn eerste project, een online parfumerie met geuradvies, ging online in 2000 en vele concepten volgden. Ik heb diverse online concepten en websites gerealiseerd en geëxploiteerd. Sommige websites heb ik aan derden verkocht en andere websites onderhoud ik nog steeds om de nieuwste tools en ontwikkelingen in online marketing uit te testen.
De belangrijkste learnings in mijn periode als internet pionier.
Sneller en slimmer ondernemen
Als je als ondernemer weinig middelen tot je beschikking hebt moet je sneller en slimmer zijn dan grotere, traditionele bedrijven met een sterke positie op de markt. Ik ontdekte dat in een vroeg stadium experimenteren en testen van nieuwe concepten in een snel veranderende markt veel efficiënter werkt dan een traditionele marketingbenadering. Ik noem dat datagedreven growth marketing.
Ken de behoeften van je klant
Ken jij de wensen, frustraties en dilemma’s van je potentiele klant? De consument is kritisch en de concurrentie is groot. Waar maak jij hét verschil? Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep nu jouw product of dienst afneemt en niet die van de concurrent?
De basis voor online succes: een goede propositie
Om te kunnen groeien heb je meer nodig dan een goede vindbaarheid of een hoge positie in de zoekresultaten van Google. Ik ben er van overtuigd dat een onderscheidende marktpositie, een unieke propositie, het fundament is om zowel offline als online succesvol te zijn. Doe iets anders dan anderen, ben creatief en onderscheid je van je concurrent.
Combineer online marketing met techniek en creativiteit
In een vroeg stadium experimenteren en testen van een concept in een snel veranderende markt (datagedreven growth marketing) werkt vaak efficiënter dan een traditionele marketingbenadering.
Zorg voor een goede website (technisch en qua content)
Een goede website moet aan een aantal randvoorwaarden voldoen wil je er mee kunnen scoren. Een website moet:
- Vindbaar zijn in zoekmachines
- Technisch actueel zijn, geschikt zijn voor mobiel en snel laden
- Een functioneel design hebben met een duidelijke structuur en indeling
- Gebruiksvriendelijk: de bezoeker moet kunnen vinden waar hij naar op zoek is.
- Voorzien zijn van tools waarmee je kunt monitoren wat er op je website gebeurt (bijvoorbeeld Google Analytics).
Creatieve online marketing
Wees actief op je website en social media:
- Zorg ervoor dat je regelmatig nieuwe content op je website en je social media post.
- Constant toetst of je online marketing doelstellingen gehaald worden. Maak daar iemand verantwoordelijk voor.
- Kennis en overzicht op één centrale plek hebt. Als de online kennis in een organisatie te veel verspreid is en er ook geen overzicht bestaat over bijvoorbeeld de status van de verschillende activiteiten, is een online aanpak gedoemd te mislukken.
- Zorgt voor draagvlak bij alle mensen in jouw bedrijf.
Visie, daadkracht en creativiteit
Jouw online aanpak pas echt succesvol als je online marketing combineert met techniek en creativiteit… en daadkracht! Geen dikke plannen, maar weten, meten en verbeteren.
Wil je snel en slim een sterke marktpositie veroveren?
Overzicht marketing van eigen websites
Vanaf 1999 ben ik verantwoordelijk voor voor de exploitatie, online marketingstrategie, contentmarketing en social media campagnes voor een aantal eigen websites.
- 2000: Eerste online parfumerie in Nederland met online geuradvies|
- 2010: Beautyfood.org, onderzoek naar het effect van voeding op huid, haar, nagels en tanden
- 2011: Beautydieet “Eet je Mooi in 28 dagen” via boekhandel en online (omnichanel)
- 2014: IngedeMunnik.nl, groeien op de overvolle health, food, beauty en wellnessmarkt
- 2017: Wellnessfans.nl, unieke wellness ervaringen in Europa!
- 2017: DenBoschproeven.nl, Voor mensen in Den Bosch die willen genieten van het leven en houden van lekker eten en drinken.
- Na 2017: Marktvizier.nl.
Ik adviseer ondernemers en B2B bedrijven die willen groeien over de manier waarop ze zo snel en efficiënt mogelijk een sterke marktpositie kunnen opbouwen. De ene keer van scratch af aan, als er nog niets of weinig bekend is over potentiële klanten (conceptontwikkeling). De andere keer als er een nieuw product, dienst of technologie op de markt gebracht wordt.