Wil je de doelgroep vrouwen écht bereiken?
Uit recent onderzoek van Max Factor blijkt dat een groot deel van de vrouwen zich onvoldoende herkent in het beeld dat door de schoonheidsbranche van hen wordt neergezet.
Vrouwen willen er goed uitzien, maar het beeld van de vrouw dat in reclames wordt gebruikt is té perfect. De vrouwen in make-up advertenties lijken in staat om alle ballen in de lucht te houden (kinderen, familie, relatie, werk), terwijl ze er altijd zowel het huis als de make-up er onberispelijk uit blijft zien. Helaas is de werkelijkheid anders, en dat weten vrouwen, en zeker de millennials, maar al te goed. We zijn niet perfect!
Vrouwen worden geïnspireerd door andere echte vrouwen
Max Factor ondervroeg in 2017 wereldwijd 26.000 vrouwen in de leeftijd van 25-55 jaar om meer inzicht te krijgen in hun relatie tot de beauty- en cosmetica-industrie. Hieruit bleek dat 81% van de vrouwen zich laat inspireren door andere vrouwen in hun vrienden- en familiekring in plaats van modellen of beroemdheden. In het algemeen vinden vrouwen dat schoonheid een mix is van uiterlijk, persoonlijkheid en natuurlijk charisma in plaats van alleen een ‘perfect plaatje’. 88% van de ondervraagden vindt dat de huidige reclame binnen de schoonheidsindustrie niet het ware karakter van vrouwen vertegenwoordigd. Aan de andere kant denkt 10% dat ze wel vertegenwoordigd worden en 17% vindt dat de reclame die ze regelmatig bekijken nogal ambitieus is.
Max Factor heeft met dit onderzoek een generatie vrouwen geïdentificeerd die teleurgesteld zijn in de cosmeticabranche en heeft besloten om de spotlights op deze vrouwen te richten in een nieuwe You X Max Factor campagne:
“We are calling for a new era of beauty. There’s a whole generation of women who feel their live experiences have made them more beautiful, yet this definition of beauty is nowhere to be seen. So, it’s not surprising that only 17% of women think that beauty advertising is aspirational. With tis we unveil our new and collaborative campaign: You X max factor”.
De doelgroep vrouwen
De vrouwen die hebben deelgenomen aan de enquête hadden een gevarieerde achtergrond: sommigen hadden gezinnen, sommigen waren vrijgezel, sommigen hadden gereisd en sommigen hadden enorm carrièresucces. Deze vrouwen weten wie ze zijn en waar ze voor staan en zijn niet geïnteresseerd in het transformeren van zichzelf of het nabootsen van de stijl van iemand anders. Ze zijn zelfverzekerd willen gewoon op de beste versie van zichzelf zijn.
Doelgroep vrouwen bereiken?
Ik ondersteun het idee dat vrouwen worden aangemoedigd om zichzelf te zijn en ik vind dat dit beeld veel beter past bij het huidige tijdsbeeld dan de cosmeticacampagnes die niet geloofwaardige resultaten claimen of die refereren aan de schoonheid van vrouwen in “Hollywood” of BN-ers. Gebruik foto’s van echte vrouwen in je campagnes, dat spreekt aan. Bovendien onderscheid je je daarmee van de gephotoshopte stockphoto’s die door veel cosmeticamerken gebruikt worden.
Facebook is erg streng als het om beeldmateriaal voor beauty-advertenties gaat. Deze mogen geen afbeeldingen bevatten met voor-en-na-afbeeldingen of afbeeldingen waarop onverwachte of onwaarschijnlijke resultaten worden weergegeven. Advertentie-inhoud mag geen negatieve zelfbeelden impliceren. Houd hier bij het opzetten van een Facebook campagne rekening mee.
Uiteraard help ik je graag. Vul hier de Quickscan in of neem contact met mij op.