Je bekijkt nu Verschuiving kijkminuten van traditionele media naar on demand

Verschuiving kijkminuten van traditionele media naar on demand

Verschuiving van gebruik traditionele media naar on demand

Nederlanders spenderen 6 miljard minuten per dag aan digitale media zoals e-reading, gaming, lineaire tv, nieuws, muziek, social media en video on demand. Video on demand (27%) en lineaire tv (24%) hebben hierin het grootste aandeel.

Social media

Social media pakt nog steeds een aanzienlijk aandeel van de kijkminuten met 19% (-1%).  De drie grootste Social media platforms in Nederland in 2019 zijn Whatsapp (11,9 miljoen gebruikers), Facebook (10,1 miljoen gebruikers) en Youtube (8,7 miljoen gebruikers).  Het gebruik van Whatsapp, Youtube en Instagram groeit door onder Nederlanders, terwijl het percentage Facebook-gebruikers blijft dalen.

TV en Video on Demand

In 2019 heeft Video on demand (+2%) de lineaire tv (-2%) ingehaald qua kijkminuten. Per gebruiker wordt per dag 139 minuten besteed aan video on demand (+7 minuten).  Het aantal kijkminuten van lineaire tv daalde naar 118 minuten (-5 minuten). Binnen video on demand zijn Netflix en YouTube samen verantwoordelijk voor ruim de helft van de kijkminuten. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Mindere toekomst voor lineaire tv

Er is een duidelijke verschuiving gaande tussen video on demand en lineaire tv. Dit wordt bepaald door verschillend kijkgedrag tussen generaties. Het leeftijdssegment tot 35 jaar besteedt in totaal duidelijk meer minuten aan digitale media dan 50-plussers. Zo besteedt de jonge doelgroep 159 minuten per dag aan video on demand, 50-plussers gemiddeld maar 120 minuten.

De 50-plussers zijn met 150 kijkminuten per dag wel verknocht aan lineaire tv, jongeren een stuk minder met 93 minuten per dag. Er zijn een aantal duidelijke signalen dat het aandeel van lineaire tv in de toekomst verder zal dalen. Een kwart van de consumenten met een tv-abonnement denkt over een jaar minder (18%) of zelfs helemaal niet meer (4%) naar lineaire tv te kijken. Dit zet consumenten ook aan het denken over het behoud van het tv-abonnement. Bijna één op de vijf consumenten denkt dit over een jaar misschien (13%) of zeker niet (5%) meer te hebben.

Digitale media of traditionele media inzetten?

Wat moet je in 2019 strategisch aanpassen om meer uit jouw reclame budget te halen? Welke doelgroep wil jij bereiken? Zakelijke beslissers? Ouderen? Jongeren? Millennials? Vrouwen?

De gewenste doelgroep bereiken, ten zo laag mogelijke kosten, daar draait het voor adverteerders natuurlijk allemaal om. De verschuiving van traditionele media naar digitale media is nog sterker dan tot nu toe werd gedacht. Niet alleen onder jongeren, maar ook onder oudere consumenten.

Meer budget naar online marketing

Wil je in de toekomst je doelgroep blijven bereiken dan is het verstandig om je budget meer online in te zetten. Ik adviseer je daar graag over. Vraag een quickscan aan, ik neem snel contact met je op.