B2B leadgeneratie

Zonder leadgeneratie geen business. Online B2B leads genereren via je eigen website is daarom een goede methode om potentiële klanten aan te trekken en kennis te laten maken met jouw bedrijf. Maar hoe verzamel je meer leads? Welke bezoekers zijn interessant? Hoe zorg je ervoor dat een website bezoeker een lead wordt?

De B2B doelgroep

De doelgroep voor B2B bedrijven bestaat uit zakelijke beslissers die online een oplossing zoeken voor een bedrijfsprobleem. Of ze zijn op zoek naar nieuwe producten of diensten ter vervanging of aanvulling van bestaande producten of diensten. Bij dit aankoopproces is niet alleen de inkoper, maar vaak ook andere specialisten en het topmanagement betrokken.

Buyer journey

Je wil dat jouw producten en diensten op de radar van de zakelijke beslisser komen als zij een aankoop overwegen. Van deze zakelijke beslissers oriënteert meer dan 90% zich eerst online voordat men overgaat tot een aankoop. 
Het bedrijf dat tijdens deze zoektocht het beste antwoord geeft op relevante vragen zal de  potentiële klant naar een volgende stap in de buyer journey leiden. Hierdoor zijn B2B inkopers al voor 60-70% op de hoogte als zij contact opnemen met een aanbieder. De buyer journey kan vaak maanden, soms zelfs jaren duren.

B2B content

Als je nieuwe leads wil genereren heb je content nodig die potentiële kopers een antwoord geeft voor de oplossing van het bedrijfsprobleem. Je kunt het de bezoeker van jouw website gemakkelijk maken door relevante content aan te bieden, die precies op zijn pad komt wanneer hij het nodig heeft.  

Met relevante inhoudelijke content zoals case studies, infographics en White papers kun je zakelijke beslissers door het aankoopproces begeleiden. Je zult de potentiële klanten moeten kunnen laten zien dat je van de hoed en de rand weet.  Daarom kun je bij B2B marketing niet zonder een hele goede product- en proceskennis.

B2B datagedreven  marketing

Met behulp van datagedreven marketing verzamelen we tijdens de buyer journey informatie over de bezoekers van jouw website. We meten het gedrag van de bezoekers dat zij online vertonen met behulp van Google Analytics GA4 en andere relevante data. Ook verzamel je informatie over mensen die hun gegevens achterlaten bij het downloaden van een White paper, voor een webinar inschrijven, enz. Aan de hand van deze informatie worden interessante leads geïdentificeerd.

Social media inzetten voor B2B leadgeneratie

Een andere manier om prospects te benaderen is via Social Media. LinkedIn is het social media kanaal dat zich specifiek richt op professionals en op het zakelijke netwerken. Dus maken b2b marketeers graag gebruik van LinkedIn om beslissers en beïnvloeders in de zakenwereld te bereiken. Je kunt zelf berichten posten op social media of je kunt adverteren op LinkedIn

Hulp nodig bij B2B leadgeneratie?

Marktvizier is gespecialiseerd in B2B leadgeneratie Met onze datagedreven growth marketing aanpak vergroten we snel en efficiënt jouw zakelijke netwerk.

Zo ontwikkelden we samen met Jaarbeurs een b2b leadgeneratie platform voor professionals. En voor Kingspan bedachten we de online marketing strategie om een nieuwe technologie op de Nederlandse markt te introduceren.

Online B2B leadgeneratie is dé manier om je B2B bedrijf in contact te brengen met nieuwe klanten en je zakelijke netwerk te vergroten.

Kan ik jou ook helpen? Ik overleg graag met je wat jouw wensen zijn en of ik iets voor je kan betekenen. Neem gerust vrijblijvend contact met mij op.