B2B leadgeneratie vroeger en nu

B2B klanten kopen vaak van mensen die ze persoonlijk kennen of waarmee ze een professionele relatie hebben opgebouwd. Toch merken veel bedrijven dat traditionele marketing- en salesvormen steeds minder effectief worden. De resultaten van cold calling nemen snel af. De meeste mensen beantwoorden hun telefoon niet en als ze dat al doen dan willen ze niet meteen kopen. De oorzaak hiervan is het veranderende gedrag van de zakelijke beslissers door de opkomst van internet. 

Online B2B leadgeneratie

Zonder lead-generatie geen business. Online leadgeneratie is dé manier om je bedrijf in contact te brengen met potentiële klanten. Maar hoe verzamel je meer leads? Welke bezoekers zijn interessant? Hoe zorg je ervoor dat een website bezoeker een lead wordt?

De B2B doelgroep

De doelgroep voor B2B bedrijven bestaat uit zakelijke beslissers die bij een bedrijf werken en op zoek zijn naar een nieuwe producten of diensten ter vervanging of aanvulling van bestaande producten of diensten. Bij dit aankoopproces is niet alleen de inkoper, maar vaak ook andere specialisten en het topmanagement betrokken. Van deze zakelijke beslissers oriënteert meer dan 90% zich eerst online.  Omdat het vaak om een kleine specifieke doelgroep gaat is het noodzakelijk om deze proactief en zo veel mogelijk gepersonaliseerd te benaderen.

Buyer journey

Je wil dat jouw producten en diensten op radar van de zakelijke beslisser komen als zij een aankoop overwegen. Het B2B-koopproces is echter niet 1 grote beslissing, maar een serie van micro-beslissingen verdeeld over langere tijd. Daarom zijn de interactie én het onderhouden van relaties met B2B klanten vitaal in de aanloop naar een order.

Zakelijke beslissers willen zelf graag eerst meer leren over de aanpak van hun specifieke bedrijfsprobleem.  Daarom gaan zij eerst online op zoek naar een oplossing.  Het bedrijf dat tijdens deze zoektocht het beste antwoord geeft op relevante vragen zal de  potentiële klant naar een volgende stap in de buyer journey leiden. Hierdoor zijn B2B inkopers al voor 60-70% op de hoogte als zij contact opnemen met een aanbieder. De buyer journey kan vaak maanden, soms zelfs jaren duren.

B2B content

Als je nieuwe leads wil genereren heb je content nodig die potentiële kopers de prikkel geeft om meer te weten te komen. Met relevante inhoudelijke content zoals case studies, infographics en White papers kun je zakelijke beslissers door het aankoopproces begeleiden. Daarom kun je bij B2B marketing niet zonder een hele goede product- en proceskennis. B2B bedrijven moeten bewijzen dat ze van de hoed of de rand weten als het om vakkennis gaat.

Je kunt het de bezoeker van jouw website gemakkelijk maken door relevante content aan te bieden, die precies op zijn pad komt wanneer hij het nodig heeft.  

B2B leadgeneratie

Tijdens de buyer journey wordt informatie over bezoekers van jouw website verzameld door gebruik te maken van microconversies. Dit is een verzameling van laagdrempelige manieren om aan leadinformatie te komen. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van een White paper, het inschrijven voor een webinar, etc. Aan de hand van deze informatie worden interessante leads geïdentificeerd.

Cruciaal in het opvolgen van kwalitatief goede leads is een goede samenwerking tussen marketing en sales. Marketing haalt de leads immers binnen, en sales de verkoop. Daarom is het belangrijk om dit proces zo goed mogelijk in beeld te hebben, en de resultaten te monitoren.

b2b lead generatie

Social media inzetten voor B2B leadgeneratie

LinkedIn is het social media kanaal dat zich specifiek richt op professionals en op het zakelijke netwerken. Dus maken b2b marketeers graag gebruik van LinkedIn om beslissers en beïnvloeders in de zakenwereld te bereiken. 

Hulp nodig bij B2B leadgeneratie?

Marktvizier is gespecialiseerd in B2B leadgeneratie, We ontwikkelden samen met Jaarbeurs een b2b leadgeneratie platform voor professionals. En voor Kingspan bedachten we de online marketing strategie voor het genereren van B2B leads voor een nieuwe business in Nederlands. 

Speciaal voor het MKB maken we gebruik van een 4 stappen marketingplan zodat we weten op welke manier we  jouw potentiële klanten online kunnen bereiken en aanspreken.  Ik heb meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van online marketing en kan bewezen resultaten van mijn online marketing aanpak laten zien in diverse branches.  Ik ben betrokken, creatief en het geeft ook mij veel voldoening als we online de doelstellingen  behalen die jij voor ogen hebt.

Bekijk hier de klantcases van Kingspan met als doel het realiseren van B2B leads en de opzet van een B2B leadgeneratie platform voor Jaarbeurs.

Kan ik jou ook helpen? Vul de QuickScan in, ik overleg graag met je wat jouw wensen zijn en wat ik voor je kan betekenen. Of neem gerust vrijblijvend contact  met mij op.