fbpx
+31644440065 info@marktvizier.nl

Hoe kun je online groenten en fruit verkopen?

Doelstelling:

  • Overtuigen stakeholders in de AGF-sector dan het online verkopen van groenten en fruit kansen biedt

Doelgroep (B2B)

  • Bedrijven in de AGF-branche

Opdrachtgever

  • Fresh Informationmanagement Center

 

De uitdaging
Steeds meer consumenten kopen hun levensmiddelen online, maar de online markt voor groente en fruit blijft relatief achter bij de ontwikkeling van andere sectoren. Het Fresh Informationmanagement Center werkt aan de vorming van een Publiek Private Samenwerking c.q onderzoeksprogramma en Innovatiecirkel rond het online verkopen van AGF. Het onderzoeksproject maakt deel uit van het innovatiethema ‘Samenwerkende waarde keten’ van de topsector Tuinbouw en uitgangsmaterialen en is door Wageningen Economic Research uitgevoerd.

In het onderzoeksproject ‘Fresh Online Pack” is gekeken naar de kansen en belemmeringen voor de online markt in de groente en fruit sector. Hierbij zijn onder andere de wensen onderzocht van de consumenten met betrekking tot het online bestellen van verse groente en fruit. Ook is onderzocht wat het online verkopen van verse producten betekent voor verpakking, productkwaliteit en distributie. Op 26 september 2017 werd bij Leen Menken (DC serviceprovider Hello Fresh) het eindrapport van WUR gepresenteerd. Uit het rapport blijkt dat food een van de grootste groeiers is in de online markt. Deze online markt vraagt om toegevoegde waarde en het ontzorgen van de klant.

Onze aanpak: andere positionering van groenten en fruit

Aan Marktvizier is  gevraagd om tijdens deze bijeenkomst een presentatie te geven over de manier waarop je online de verkoop van groenten en fruit kunt stimuleren. Het is belangrijk dat je je eigen verhaal weet te vertellen, zodat je niet gedwongen bent om alleen over producten en prijs te praten.

Iedereen weet dat groenten en fruit gezond zijn, maar niet iedereen weet dat het eten van voldoende groeten en fruit ook bijdraagt aan een mooier uiterlijk.  Beautyfood is voeding waarvan bewezen is dat ze bijdragen aan een mooie huid, glanzend haar, sterkere tanden of nagels. Marktvizier deed wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van voeding en uiterlijk en publiceerde de resultaten op www.beautyfood.org.

Beautyfood beschermt en verbetert de huid, het haar en de nagels van binnen uit. Daanaast kan beautyfood het huidverouderingsproces (zoals het ontstaan van rimpels) helpen vertragen. Op basis van deze kennis ontwikkelde Marktvizier het platform “EetjeMooi.nl” waar je online een dieet kon volgen om er goed uit te zien en bracht succesvol het boek “Eet je Mooi in 28 dagen” op de markt.

Het advies aan de AGF-sector? Ga op zoek naar innovaties of nieuwe gebruiksmogelijksheden in de markt. Bekijk de video van de mogelijkheden die wij zien.