Marktpositie
De marktpositie is de plaats die je als bedrijf inneemt in de markt. Bij het bepalen van jouw marktpositie kies je bewust voor een plaats die past bij jouw producten of diensten waardoor je een voorkeurspositie bij jouw doelgroep krijgt.
Jouw marktpositie kan veranderen
Jouw marktpositie is aan verandering onderhevig. Door innovaties komen er nieuwe mogelijkheden en klantbehoeften en komt de markt in beweging. Voorlopers die snel kunnen inspelen op de ontwikkelingen in de markt leggen de lat voor iedereen hoger. In de praktijk betekent dit dat je je continu moet aanpassen aan de nieuwe situatie op de markt. Stilstaan is dan achteruitgaan, het is belangrijk dat je blijft bewegen.
Hoe marktpositie bepalen?
Welk probleem heeft de klant en hoe kun je dat voor hem / haar oplossen? Vaak ben je niet de enige op de markt en zeer waarschijnlijk bieden jouw concurrenten ook oplossingen voor dat probleem aan. Wat maakt jouw oplossing anders / beter dan die van de concurrentie en hoe breng je dat in je communicatie naar voren? Wat is de uitstraling van jouw merk /jouw bedrijf?
Veel bedrijven zeggen dat ze een goede kwaliteit producten bieden, of een uitstekende service. Of ze noemen zichzelf klantgericht of innovatief. Maar is dat genoeg om klanten voor jou te laten kiezen of ben je dan nog steeds een van de velen?
Ken jij je potentiële klanten goed genoeg? Weet jij precies waar ze behoefte aan hebben? Pas als je precies kunt uitleggen waarom jij anders /beter bent als al die anderen ben je in staat om een eigen marktpositie in te gaan nemen. De propositie is een eenvoudige verklaring die samenvat waarom een potentiële klant voor jouw product of dienst zou moeten kiezen.
Snel en efficiënt marktpositie veroveren
Door het analyseren van jouw website verkeer met de gratis tool Google Analytics 4 ontdekken we snel hoe jouw (potentiële) klanten zich online gedragen. We zien wat klanten wel en niet waarderen op jouw website en waar ze afhaken. Ook zien we waar jouw klanten vandaan komen, welke leeftijd ze hebben en nog veel meer klantkenmerken Deze inzichten stellen ons in staat om beter op de wensen en behoeften van jouw doelgroep in te spelen.