fbpx
+31644440065 info@marktvizier.nl

Gebruiker social media 2020

Als je je doelgroep wil bereiken dan is het niet alleen belangrijk dat je je doelgroep kent en begrijpt, maar ook hoe je ze via social media het beste kunt bereiken. In januari 2020 heeft NewCom voor de 10e keer het Nationale Social Media Onderzoek gehouden om te kijken welke social media platform en door Nederlanders worden gebruikt en wat hierin de belangrijkste trends en ontwikkelingen zijn.   Wil je weten welke social media je het beste kunt inzetten om jouw doelgroep te bereiken?

Marktvizier  heeft veel ervaring met het opzetten en begeleiden van social media campagnes.  We maken content en campagnes die zorgen voor merkbeleving en leadgeneratie zoals de Facebookactie van Porta-bote, de LinkedIn campagne voor het promoten van een B2B congres of de influencer campagne voor de bouw. Wij helpen je graag verder. Vraag vrijblijvend een QuickScan aan, we nemen snel contact met je op.

Gebruik van social media in Nederland 2020

Nederlanders gaan steeds meer gebruik maken van social media. In onderstaande grafiek staat weergegeven hoeveel procent van de Nederlanders (15+) gebruik maken van de diverse social media platforms in 2020.

gebruik van social media Nederland

De grootste Social media platforms in Nederland in 2020 zijn:

  • Whatsapp: 12,1 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019
  • Facebook: 10,4 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019
  • YouTube, 9,1 miljoen gebruikers, groei 5% t.o.v. 2019
  • Instagram: 5,6 miljoen gebruikers, groei 14% t.o.v. 2019
  • LinkedIn, 4,7 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019.

Onder jongeren wordt Facebook minder gebruikt. Onder de andere leeftijdsgroepen is sprake van marginale groei of stabiliteit.  As je de cijfers beter bekijkt, dan blijkt er een groot verschil te zijn in het totaal aantal gebruikers van sociale platformen en het dagelijks gebruik ervan.

Dagelijks gebruik Social Media per kanaal in 2020

Als we de Social media indelen naar het aantal dagelijkse gebruikers  dan ziet het er als volgt uit.

Dagelijks gebruik sosical media 2020

Whatsapp: 9,3 miljoen dagelijkse gebruikers.

Whatsapp wordt door veel mensen niet gezien als Social media. Het is een app waarmee je jouw vrienden een tekstbericht stuurt. Het wordt in Nederland door 9,3 miljoen mensen dagelijks gebruikt. Gemiddeld zitten Whatsapp gebruikers in ongeveer 7 Whatsapp groepen. Onder studenten . scholieren ligt dat ruim hoger.

Facebook: 7,1 miljoen dagelijkse gebruikers

Facebook blijft ook in 2020 het meest gebruikte Social Media platform. Het wordt dagelijks gebruikt door 7,1 miljoen mensen (van de totaal 10,4 miljoen gebruikers).  Zoals in onderstaande grafiek te zien is, verliest Facebook vooral de jongeren tussen 15 en 19 jaar. In de andere leeftijdsgroepen is sprake van marginale groei of stabiliteit. Daarnaast geven 3 op de tien dagelijkse Facebookgebruikers aan (veel) minder vaak Facebook te gebruiken dan voorheen.  Toch blijft Facebook in veel gevallen interessant voor jouw bedrijf, Bekijk de mogelijkheden van Facebook-marketing.

Facebook gebruik leeftijd

Instagram: 2,7 miljoen dagelijkse gebruikers

Instagram groeide van 2,7 miljoen dagelijkse gebruikers in 2019 naar 2,8 miljoen dagelijkse gebruikers in 2020.  Een groei van 29%.  Het zijn vooral de jongeren van 15-19 jaar die dagelijkse op Instagram te vinden zijn, gevolgd door de leeftijdsgroep van 20 tot 39 jaar.

gebruik instagram naar leeftijd

Youtube: 2,4 miljoen dagelijkse gebruikers

Ook het aantal mensen dat dagelijks naar Youtube kijkt groeit. In 2019 keken er nog 2,4 miljoen mensen dagelijks naar Youtube, in 2020 waren dat er 2,8 miljoen, een groei van 14%.  Er zijn totaal 9,1 miljoen Youtube gebruikers in Nederland.

Snapchat: 1,5 miljoen dagelijkse gebruikers

In 2019 gebruikten 1,3 miljoen Nederlanders dagelijks Snapchat, vooral jongeren,  In 2020 steeg het dagelijkse gebruik van Snapchat met 17% naar 1,5 miljoen dagelijkse gebruikers

Twitter: 1.132.000 dagelijkse gebruikers

Na een daling van het dagelijks gebruik van Twitter in 2018 neemt het dagelijks gebruik van Twitter in 2020 weer toe. Het aantal dagelijkse gebruikers steeg van 908.000 in 2019 naar 1132.000 in 2020, een groei van 25%.

Pinterest: 734.000 dagelijkse gebruikers

Het dagelijks gebruik van Pinterest laat een kleine daling zien. Het aantal dagelijkse gebruikers nam met 2% af van 734.000 in 2019 naar 717.000 in 2020. Er zijn in 2019 totaal 3,5 miljoen Pinterest gebruikers.

LinkedIn: 611.000 dagelijkse gebruikers

Ook Linkedin maakte het afgelopen jaar een flinke groei door. Het dagelijkse gebruik van dit zakelijke netwerk steeg van 611.000 in 2019 naar 7711.000 in 2019, een groei van 26%. Het totaal aantal leden van LinkedIn nam het afgelopen jaar met 2% toe.  LinkedIn heeft in 2020 4,7 miljoen Nederlandse leden.

Tiktok : 133.000 dagelijkse gebruikers

Relatief nieuw is het platform Tiktok. Tiktok wordt op dit moment gebruikt door 700.000 gebruikers van 15+, maar ook door 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar (vooral meisjes). In het totale spectrum heeft Tiktok vooralsnog aallen onder de 12 jaar een serieuze positie. Daarna neemt de interesse af.

Advies inzet social media

Wij zijn ervan overtuigd dat succesvolle organisaties in nauw contact staan met hun doelgroep. Zij kennen en begrijpen de doelgroepen echt. Welke doelgroep wil jij bereiken? Ouderen? Zakelijke beslissers? Jongeren? MillennialsVrouwen? Het is fijn om daarbij hulp te krijgen van een partij die simpelweg weet wat werkt en je kan helpen bij jouw social media campagnes.  Vul de QuickScan in, we geven je graag een passend advies.

*Bron: Nationale Social Mediaonderzoek 2020 van Newcom.nl