Social media gebruik 2020
Je kunt social media inzetten om jouw doelgroep op het juiste moment en met de juiste boodschap te bereiken. Het is belangrijk dat je je doelgroep kent en begrijpt, maar ook op welke social media kanalen jouw (potentiële) klanten actief zijn. Wij weten via welke social media we jouw doelgroep gericht kunnen bereiken. Met social media marketing creëren social media posts en plaatsen we ze op jouw eigen social media kanalen.
Bijna elk platform bied je de mogelijkheid om je bericht tegen betaling extra zichtbaar te maken bij een specifieke doelgroep. Adverteren is een hele andere tak van sport dan social media marketing.
Een combinatie van beide vormen levert vaak het meeste effect op. We analyseren de resultaten van jouw activiteiten op social media. Met behulp van onze datagedreven growth marketing aanpak krijg je unieke inzichten in je doelgroep, in je strategie, in je boodschap en in je content.
In januari 2020 heeft NewCom voor de 10e keer het Nationale Social Media Onderzoek gehouden om te kijken welke social media platform en door Nederlanders worden gebruikt en wat hierin de belangrijkste trends en ontwikkelingen zijn.
Gebruik van social media in Nederland 2020
Nederlanders gaan steeds meer gebruik maken van social media. In onderstaande grafiek staat weergegeven hoeveel procent van de Nederlanders (15+) gebruik maken van de diverse social media platforms in 2020.
De grootste Social media platforms in Nederland in 2020 zijn:
- Whatsapp: 12,1 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019
- Facebook: 10,4 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019
- YouTube, 9,1 miljoen gebruikers, groei 5% t.o.v. 2019
- Instagram: 5,6 miljoen gebruikers, groei 14% t.o.v. 2019
- LinkedIn, 4,7 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019.
Onder jongeren wordt Facebook minder gebruikt. Onder de andere leeftijdsgroepen is sprake van marginale groei of stabiliteit. As je de cijfers beter bekijkt, dan blijkt er een groot verschil te zijn in het totaal aantal gebruikers van sociale platformen en het dagelijks gebruik ervan.
Dagelijks gebruik Social Media per kanaal in 2020
Als we de Social media indelen naar het aantal dagelijkse gebruikers dan ziet het er als volgt uit.
Whatsapp: 9,3 miljoen dagelijkse gebruikers.
Whatsapp wordt door veel mensen niet gezien als Social media. Het is een app waarmee je jouw vrienden een tekstbericht stuurt. Het wordt in Nederland door 9,3 miljoen mensen dagelijks gebruikt. Gemiddeld zitten Whatsapp gebruikers in ongeveer 7 Whatsapp groepen. Onder studenten . scholieren ligt dat ruim hoger.
Facebook: 7,1 miljoen dagelijkse gebruikers
Facebook blijft ook in 2020 het meest gebruikte Social Media platform. Het wordt dagelijks gebruikt door 7,1 miljoen mensen (van de totaal 10,4 miljoen gebruikers). Zoals in onderstaande grafiek te zien is, verliest Facebook vooral de jongeren tussen 15 en 19 jaar. In de andere leeftijdsgroepen is sprake van marginale groei of stabiliteit. Daarnaast geven 3 op de tien dagelijkse Facebookgebruikers aan (veel) minder vaak Facebook te gebruiken dan voorheen. Toch blijft Facebook in veel gevallen interessant voor jouw bedrijf, Bekijk de mogelijkheden van Facebook-marketing.
Instagram: 2,7 miljoen dagelijkse gebruikers
Instagram groeide van 2,7 miljoen dagelijkse gebruikers in 2019 naar 2,8 miljoen dagelijkse gebruikers in 2020. Een groei van 29%. Het zijn vooral de jongeren van 15-19 jaar die dagelijkse op Instagram te vinden zijn, gevolgd door de leeftijdsgroep van 20 tot 39 jaar.
Youtube: 2,4 miljoen dagelijkse gebruikers
Ook het aantal mensen dat dagelijks naar Youtube kijkt groeit. In 2019 keken er nog 2,4 miljoen mensen dagelijks naar Youtube, in 2020 waren dat er 2,8 miljoen, een groei van 14%. Er zijn totaal 9,1 miljoen Youtube gebruikers in Nederland.
Snapchat: 1,5 miljoen dagelijkse gebruikers
In 2019 gebruikten 1,3 miljoen Nederlanders dagelijks Snapchat, vooral jongeren, In 2020 steeg het dagelijkse gebruik van Snapchat met 17% naar 1,5 miljoen dagelijkse gebruikers
Twitter: 1.132.000 dagelijkse gebruikers
Na een daling van het dagelijks gebruik van Twitter in 2018 neemt het dagelijks gebruik van Twitter in 2020 weer toe. Het aantal dagelijkse gebruikers steeg van 908.000 in 2019 naar 1132.000 in 2020, een groei van 25%.
Pinterest: 734.000 dagelijkse gebruikers
Het dagelijks gebruik van Pinterest laat een kleine daling zien. Het aantal dagelijkse gebruikers nam met 2% af van 734.000 in 2019 naar 717.000 in 2020. Er zijn in 2019 totaal 3,5 miljoen Pinterest gebruikers.
LinkedIn: 611.000 dagelijkse gebruikers
Ook Linkedin maakte het afgelopen jaar een flinke groei door. Het dagelijkse gebruik van dit zakelijke netwerk steeg van 611.000 in 2019 naar 7711.000 in 2019, een groei van 26%. Het totaal aantal leden van LinkedIn nam het afgelopen jaar met 2% toe. LinkedIn heeft in 2020 4,7 miljoen Nederlandse leden.
Tiktok : 133.000 dagelijkse gebruikers
Relatief nieuw is het platform Tiktok. Tiktok wordt op dit moment gebruikt door 700.000 gebruikers van 15+, maar ook door 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar (vooral meisjes). In het totale spectrum heeft Tiktok vooralsnog aallen onder de 12 jaar een serieuze positie. Daarna neemt de interesse af.
Advies inzet social media
Ik ben ervan overtuigd dat succesvolle organisaties in nauw contact staan met hun doelgroep. Zij kennen en begrijpen de doelgroepen echt. Hoe komen klanten met je in contact, waar zoeken ze op? Hoe kun je zo goed mogelijk zichtbaar en bereikbaar zijn voor zowel bestaande en nieuwe klanten?
Ik weet hoe ik jouw doelgroep online kan bereiken en beïnvloeden. We maken content en campagnes die zorgen voor merkbeleving en lead-generatie zoals de Facebookactie van Porta-bote, de LinkedIn campagne voor het promoten van een B2B congres of de influencer campagne voor de bouw.
Vul de QuickScan in, ik overleg graag met je wat jouw wensen zijn en wat ik voor je kan betekenen. Of neem gerust vrijblijvend contact met mij op.
*Bron: Nationale Social Mediaonderzoek 2020 van Newcom.nl