Het nieuwe social medium kanaal Clubhouse
Clubhouse is een nieuw audioplatform dat inhaakt op de opkomst van podcasts en voiceclips. Op het relatief nieuwe social medium kun je gesprekken houden en bijwonen met ondernemers, bekende en minder bekende muzikanten, influencers, sporters en zelfuitgeroepen goeroes.
Uit onderzoek van MeMo² blijkt dat inmiddels ruim 1 miljoen Nederlanders Clubhouse gebruiken. Met een maandbereik van meer dan 8 procent zijn met name de mannelijke jongeren verantwoordelijk voor de snelle adoptie van de app.
Wat is Clubhouse
Clubhouse is een app die je het best kunt beschrijven als een mix tussen een podcastplatform en een social media kanaal. Zie het als ‘groepsbellen’ maar dan zonder beeld. Je kunt zelf groepsgesprekken aanmaken over bepaalde onderwerpen en daarvoor gesprekspartners uitnodigen. Je kunt gesprekken inplannen, aankondigen en je kunt meeluisteren met de gesprekken tussen anderen.
Zodra je een ‘Room’ (lees: uitzending) aanmaakt, ben je moderator. Als moderator bepaal jij wie er nog meer moderator mag zijn en wie de sprekers zijn. Daardoor is het mogelijk om een soort webinars/podcasts houden waarbij je gemakkelijk de interactie met je luisteraars opzoekt.
De ene keer kun je kiezen voor een serieuze podcast over je vakgebied, de andere keer maak je een praatje met de fans van jouw favoriete voetbalclub. Het is maar waar je interesse ligt. Het kan dus ontzettend verslavend zijn.
Op dit moment is de app alleen beschikbaar op de iPhone. Dit heeft te maken met de capaciteit van de servers van het bedrijf. Ze zijn druk bezig om dit ook uit te breiden naar Android.
Invite van Clubhouse
Voordat je lid kunt worden van Clubhouse moet je eerst een invite krijgen. Als je dan lid bent, kun je zelf ook weer leden uitnodigen. Elk lid van Clubhouse heeft twee invites uit te delen en dat worden er meer naar mate hij of zij de app vaker gebruikt.
Via Clubhouse jouw doelgroep bereiken?
Alhoewel Clubhouse sterk groeit is het nog maar de vraag of en hoe je Clubhouse kunt inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Het succes van merken en de advertentiemogelijkheden binnen Clubhouse wordt nu met name besproken in de rooms zelf, aldus onderzoeker MeMo². Afwachten dus.
Wil jij weten via welke social media kanalen je jouw doelgroep het beste kunt bereiken? Vul de Quickscan in of neem contact met mij op. Ik bespreek graag de mogelijkheden met je.