Waarom zoekwoorden onderzoek?
Als mensen zoeken op jouw dienst of product en jouw website staat niet zichtbaar in de de zoekresultaten mis je veel potentiële klanten. Als je gevonden wilt worden in Google moet je weten welke zoekwoorden jouw potentiële klanten intypen om jouw bedrijf te vinden. Een zoekwoord onderzoek geeft inzicht.
Welke zoekwoorden voor een goede vindbaarheid
Een goede vindbaarheid van de website begint met het bepalen van de zoekwoorden waarop je als bedrijf gevonden wil worden. Onder zoekwoorden verstaan we de zoekopdrachten die mensen in zoekmachines gebruiken. Het kiezen van juiste zoekwoorden is vaak moeilijker als je denkt. Een paar voorbeelden.
- Een fabrikant produceert het isolatiemateriaal EPS (expanded polystyrene) en wil door potentiële klanten gevonden worden. Maar EPS is ook bekend onder de naam Tempex of piepschuim isolatie. Welk zoekwoord kies je? Of kies je ze allemaal?
- Ander voorbeeld: Een kapper wil potentiële klanten graag informeren over de nieuwste haartrends. Kappers gebruiken daarvoor zelf het woord ‘haarmode’. Consumenten gebruiken echter het woord kapsels. Als je door consumenten gevonden wil worden in Google is het zoekwoord ‘kapsels’ beter.
Vaak zijn deze zoektermen langer dan één of twee woorden. Longtail zoekwoorden, noemen we die. Zo’n 70% van alles wat in Google ingevoerd wordt bestaat uit die longtail zoekwoorden.
Zoekwoorden onderzoek
Hoe weet je hoe jouw doelgroep zoekt in Google? Als je wil dat jouw website gevonden wordt dan ontkom je er niet aan om aan te sluiten bij je je eigen doelgroepen en hun woordkeuze.
Zonder de inzichten uit een zoekwoorden onderzoek weet je niet welke zoekwoorden je het beste kunt gebruiken. Het doel van een zoekwoorden onderzoek is te komen tot een lijst van zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken om jouw bedrijf te vinden.
De volgende factoren bepalen of een zoekwoord geschikt is om te gebruiken voor het verbeteren van de vindbaarheid en staan dan ook centraal in een zoekwoordonderzoek:
Relevante zoekwoorden
Alleen zoekwoorden die goed aansluiten bij het product of de dienst én waar je als bedrijf goed in bent, komen in aanmerking voor de definitieve lijst zoekwoorden waarvoor de website geoptimaliseerd moet worden.
Zoekvolume van zoekwoorden
Hoe vaker een zoekwoord wordt gebruikt, hoe groter het potentiële bereik. Het zoekvolume (aantal keer per maand dat een zoekwoord wordt gebruikt) is dus belangrijk. Als je met je website hoog in de zoekresultaten staat voor een veelgebruikt zoekwoord, kan dit veel bezoekers naar jouw website opleveren. Sta je echter op de eerste positie in de zoekresultaten van Google, maar wordt dat zoekwoord nauwelijks gebruikt, dan schiet je er niet veel mee op. Dat betekent niet dat zoekwoorden met een laag zoekvolume niet interessant kunnen zijn. Soms gaat het om hele specifieke zoekwoorden die juist wel relevant kunnen zijn voor jouw producten en diensten. Als je hoog kunt scoren op een zoekwoord met veel volume is dat het beste, maar schuif zoekwoorden met weinig volume niet bij voorbaat terzijde.
De concurrentie.
Een goed zoekwoordenonderzoek is niet compleet zonder concurrentie analyse. Het kan namelijk zijn dat je concurrenten zich richten op dezelfde zoekwoorden als jij. Nu hoeft dat niet erg te zijn, maar als er veel concurrentie is dan kost het vaak veel tijd en kosten om ook op dat bepaalde zoekwoord te scoren.
Zonder inzicht in de zoekwoorden die je moet gebruiken voor een betere vindbaarheid van je website in Google kun je net zo goed niets doen.
Neem contact met mij op voor advies of een zoekwoorden onderzoek. Ik help je graag met vinden van de juiste zoekwoorden!