fbpx

Lead generatie B2C

Online leadgeneratie B2C

Een lead is een persoon die interesse heeft in de producten of diensten van jouw bedrijf. Met andere woorden: mensen waarvan je denkt dat de kans groot is dat je ze kunt overtuigen om jouw product of dienst af te nemen. Maar zoals je misschien zelf al wel hebt ondervonden blijkt dit in de praktijk toch meestal niet zo eenvoudig om deze potentiele klanten te vinden. Je moet exact weten wat jouw doelgroep beweegt.

Klantreis

Door de opkomst van internet is het koopproces van consumenten veranderd. Wanneer je je website wilt inzetten om nieuwe leads te genereren, wees je dan bewust van de reis die potentiële nieuwe klanten afleggen. Hoe gaat dat in zijn werk:

Stap 1:
Iemand heeft een bepaalde behoefte of een probleem. 62% van de potentiële nieuwe klanten start hun zoektocht via een zoekopdracht in Google en typt een zoekopdracht in.

leadgeneratie b2c stap 1

Stap 2:
Jouw website wordt getoond in de zoekresultaten

leadgeneratie b2c stap 2

Stap 3:
Na het bekijken van de zoekresultaten in Google besluit de zoeker om al dan niet door te klikken.
Hij/zij bezoekt jouw website om erachter te komen of jouw product of dienst inderdaad aansluit bij de behoefte.

Stap 4:
De bezoeker besluit dat jouw product/dienst een mogelijke oplossing voor het probleem is. Hij/zij laat contactgegevens achter of neemt zelf contact met je op.

Conclusie: Voordat een potentiele klant overgaat tot een aankoop, gaat hij/zij uitgebreid zoeken op internet naar de oplossing van het probleem. Ze bekijken informatie, vergelijken hun opties en kiezen voor het meest complete totaalpakket.  Een succesvolle website maakt slim gebruik van content marketing en weet prospects naar zich toe te trekken. Dat doen ze door de informatie te bieden waar hun doelgroep naar op zoek is, geschreven in een taal die hen aanspreekt.

Relevante kennis delen

Wanneer een bedrijf authentieke, waardevolle en relevante informatie met zijn doelgroep deelt, dan heeft dit de volgende positieve effecten:

  • Het vertrouwen van de potentiële en huidige afnemer wordt vergroot. Door informatie te verschaffen die de afnemer nergens anders kan verkrijgen, zonder dat je hier een vergoeding voor vraagt, kweekt jouw bedrijf goodwill en bied je écht toegevoegde waarde voor een (potentiële) afnemer.
  • Door met regelmaat waardevolle content te bieden, bouw je een relatie op met een potentiele klant en gaat deze zich steeds meer verbonden voelen met jouw bedrijf
  •  Door het delen van vakkennis bouw je een reputatie op als dé expert in jouw vakgebied. En zeg nu zelf, bij een probleem ben je het meest geïnteresseerd in de diensten en producten van een expert.

Als je weet wie jouw doelgroep is en in welke fase zich men bevindt (fase 1 t/m 4) dan kun je een succesvolle online strategie uitrollen. Je weet dan precies op welke kanalen je ze moet bereiken, welke boodschap je moet overdragen en hoe je de tunnel moet inrichten. En wanneer je dit goed voor elkaar hebt zul je zien dat leadgeneratie via online marketing succesvol zal zijn.

Onze oplossing

Succesvolle leadgeneratie begint natuurlijk met een ijzersterke website. Als wij het over een goede website hebben dan bedoelen wij dat in deze website de klant centraal moet staan. Het is dus van groot belang goed te begrijpen wat de bezoeker waarschijnlijk op jouw website komt doen.  Je kunt het de bezoeker gemakkelijk maken door zeer relevante content aan te bieden, welke precies op zijn pad komt wanneer hij het nodig heeft. Ook andere factoren, zoals de snelheid van je website en de look & feel van tekst en afbeeldingen, tellen mee in de optimalisatie van je website voor je bezoekers.

Tijdens leadgeneratie wordt informatie over bezoekers verzameld door gebruik te maken van microconversies. Dit is een verzameling van laagdrempelige manieren om meer over de klant te weten te komen. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van een white paper, het inschrijven voor een webinar, etc.

Marktvizier heeft veel ervaring op het gebied van B2C leadgeneratie, bekijk onze online concepten en campagnes of vul onze quickscan in. We nemen snel contact met je op.