De toekomst is… datagedreven marketing
Het woord zegt het eigenlijk al, bij deze vorm van online marketing draait het om data. En met de hoeveelheid data die we tot onze beschikking hebben, kan het ook niet anders.
Waar traditionele marketing meer is gericht op bijvoorbeeld eerdere ervaringen, buyer persona interviews, gevoel of intuïtie wordt er bij datagedreven marketing data verzameld via jouw website. Dit geeft je een reëel beeld van de drijfveren van jouw (potentiële) klanten en het gedrag dat zij online vertonen. Met dat inzicht verbeter en personaliseer je de klantreis om daarmee je doelgroep op de voor hen meest relevante manier te overtuigen van jouw product of dienst.
Om aan de slag te gaan met data gedreven marketing is het belangrijk om doelstellingen voor jezelf te definiëren om naartoe te werken
Welke data verzamelen?
Veel bedrijven hebben al informatie van hun prospects en klanten, bijvoorbeeld de aanmeldingen van nieuwsbrieven of het downloaden van informatie. Ook is er al veel informatie van bestaande klanten in het CRM systeem van jouw bedrijf. Vaak is er sprake van een grote versnippering. De kunst is om de data zo aan elkaar te verbinden dat het leidt tot waardevolle inzichten.
Welke informatie kun je verzamelen? Een aantal voorbeelden:
- Analyseer wie je klanten nu zijn en wat hen kenmerkt. Misschien heb je niet één doelgroep, maar meerdere die je separaat kunt gaan bedienen.
- Maak voor jezelf inzichtelijk hoe het aankoopproces van de bezoekers van jouw website nu verloopt. Welke pagina’s worden goed gelezen? Waar haken ze af? Op welke zoekwoorden wordt je wel of juist niet gevonden?
- Kijk of de content die je nu hebt vervangen moet worden of juist aangepast kan worden. Aanpassingen maken aan content kan veel tijd schelen in vergelijking met hele nieuwe content maken.
Data verzamelen via de website
Jouw website moet je zien als de thuisbasis voor jouw doelgroep, potentiële bezoekers en klanten. De website is het online-marketingkanaal waar je zelf de meeste controle over hebt.
Wij gebruiken Google Analytics (GA4) om traffic, prestaties, en conversies te meten op een website. Met die informatie hebben we een goed beeld van hoe de website en campagnes presteren. Op basis daarvan stellen we vast aan welke knoppen we moeten draaien om dit verder te optimaliseren.
Daarnaast zetten wij diverse tools in om extra informatie te krijgen van de mensen die de website bezoeken en maken we jouw website datagedreven. Denk hierbij aan advertentiepixels van platformen als Facebook, LinkedIn en Google zodat we bezoekers van jouw website opnieuw kunnen targeten in campagnes (remarketing).
Bewezen succesvolle aanpak
Bekijk hier de concepten, websites en campagnes waar ik succesvol datagedreven Growth Marketing heb toegepast zodat deze bedrijven snel konden groeien.