Van traditionele B2B marketing naar online leadgeneratie
Bij B2B marketing wordt er nog altijd ingezet op persoonlijk contact met klanten en prospects en dat zal ook altijd belangrijk blijven. Want je zakelijk netwerk uitbreiden én onderhouden is van levensbelang voor elk MKB bedrijf. Toch vindt de B2B klantreis steeds meer online plaats en dat is in een stroomversnelling gekomen tijdens de coronacrisis.
Oriëntatie voor oplossing van een bedrijfsprobleem gebeurt online.
De B2B koper oriënteert zich steeds meer online als hij een probleem wil oplossen waar zijn bedrijf mee te kampen heeft. Online is er veel informatie beschikbaar. Hierdoor kan de koper makkelijker keuzes maken over welke mogelijke oplossingen hij wil overwegen.
De prospect neemt pas contact op met een potentiële leverancier als hij/ zij op zich uitgebreid heeft ingelezen en op internet al veel informatie heeft opgezocht. Wie voorop wil lopen in business to business sales moet dus niet alleen zijn slag slaan in de fases van overweging en besluitvorming (een traditionele taak van sales), maar juist ook in die belangrijke oriëntatiefase zichtbaar zijn.
Bij B2B marketing eerst online vertrouwen winnen
Een prospect gaat pas kopen als hij of zij je bedrijf vertrouwt en wat je te bieden hebt relevant en geloofwaardig vindt. Uit onderzoek blijkt dat er na gemiddeld 7 tot 9 contactmomenten voldoende vertrouwen ontstaat zodat er een relatie ontstaat tussen de prospect en je bedrijf. Het is best duur en omslachtig als een accountmanager deze taken op zich neemt. Waarom zou je je website, social media en e-mail niet inzetten om deze cruciale netwerkfunctie over te nemen?
Om in contact te komen met prospects spelen we in op het zoekgedrag van jouw potentiële klanten op internet. Zo zorgen we ervoor dat ze op jouw website terecht komen om te ontdekken op welke manier jij het probleem voor ze kunt oplossen. Door regelmatig zinvolle informatie te publiceren over een vitaal probleem van je doelgroep, zet je jezelf neer als behulpzame expert. Daarna verleiden we ze om contact op te nemen of, beter nog, om een offerte aan te vragen.
Pas als een echte beslissing genomen moet worden, zal de prospect contact zoeken met het bedrijf om zijn vragen beantwoord te krijgen. Als de prospect bij sales aan tafel komt heeft hij al lang de website bezocht, blogs gelezen en verschillende oplossingen overwogen. Hij is dus goed geïnformeerd over je aanbod en dat van concurrenten. Dan is het aan Sales om de deal rond te maken.
Online leadgeneratie
Hoe kom je ook online met je prospects in contact? Hoe kun je als B2B bedrijf zo goed mogelijk zichtbaar en bereikbaar zijn voor zowel bestaande als nieuwe zakelijke klanten?
Met een datagedreven Growth Marketing aanpak krijg je tegen relatief lage kosten een beter beeld van de drijfveren van jouw potentiële klanten en het gedrag dat zij online vertonen. Deze inzichten zorgen ervoor dat het snel duidelijk wordt welke marketingmiddelen en -kanalen je succesvol in kunt zetten om online met nieuwe prospects in contact te komen.
Vrijblijvend kennismakingsgesprek
Ik weet hoe ik jouw website beter vindbaar kan maken op internet en hoe ik jouw boodschap over moet brengen op social media zoals LinkedIn. Daarnaast verzamel of schrijf ik content en zorg ik ervoor dat deze online goed gevonden wordt. Bekijk hier de bedrijven die met deze aanpak snel een sterke marktpositie ontwikkelden en verder konden groeien.
Inge gaat graag persoonlijk en vrijblijvend met je in gesprek over de mogelijkheden zodat ze op basis van jouw input een passend voorstel kan doen.
Vul nu onderstaande gegevens in, dan wordt je binnen 1 werkdag teruggebeld. Liever zelf contact opnemen? Op werkdagen is ze tijdens tijdens kantoortijden bereikbaar op 06-44440065.