Growth marketing
Als internetondernemer (fulltime online sinds 2000) ontdekte ik dat in een vroeg stadium experimenteren en testen van nieuwe producten, diensten of concepten in een snel veranderende markt veel efficiënter werkt dan een traditionele marketingbenadering.
Want alleen door het product of dienst daadwerkelijk op de markt te brengen en jouw beoogde klanten en hun gedrag te observeren, kom je erachter of je de juiste doelgroep voor ogen hebt en wat zij van jouw product vinden. Geen dikke introductieplannen opstellen dus, maar de nieuwe producten of diensten in een zo vroeg mogelijk stadium via een bestaande of nieuwe website online zetten.
Met behulp van growth marketing check je of de product/ markt combinatie klopt en of er nog verbetering mogelijk is. Omdat jouw product of dienst al daadwerkelijk online staat krijg je snel en tegen relatief lage kosten een beter beeld van de drijfveren van jouw potentiële klanten en het gedrag dat zij online vertonen. Deze inzichten zorgen ervoor dat het snel duidelijk wordt welke marketingmiddelen en -kanalen je succesvol in kunt zetten om de klanten aan te trekken die bij jouw bedrijf passen.
Growth marketing is geschikt als je
• Je een volledig nieuw idee, concept of businessmodel hebt.
• Je snel wilt groeien.
• Je geen budget hebt voor grote marketingcampagnes met onbekende ROI’s.
• Je snel wil inspelen op veranderingen in de markt om jouw concurrent voor te blijven.
Hoe werkt Growth Marketing?
Omdat je online elke onderdeel van de customerjourney kunt meten, kun je precies zien welke doelen je behaalt en waar de resultaten vandaan komen. Ook kun je zien bij welke stap in het proces jouw klanten afhaken.
We gebruiken de content, landingspagina’s en online marketing kanalen ook om kleine experimenten uit te voeren. Je kunt hierbij denken aan de vindbaarheid verbeteren, online adverteren, social media posts maken en online zetten en nog vele andere mogelijkheden. Daarbij mixen we de meest creatieve ideeën met data om het beste resultaat te behalen. Zo leer je snel wie je potentiële klanten klanten zijn , wat hun kenmerken zijn en of ze overgaan tot bepaalde acties (conversie).
Met growth marketing gaat het er om zo snel en goedkoop mogelijk te ontdekken wat werkt en niet werkt, ter voorkoming van dat er marketingmiddelen (tijd, geld & energie) verspild gaan worden aan iets dat nooit gaat werken.
Het proces
Het Growth Marketing proces heeft veel weg van verschillende agile processen, waarbij je in kleine stapjes ideeën bedenkt, test, meet en verbetert om je product /markt combinatie te optimaliseren.
In het proces doorlopen we de volgende fases:
- Data analyseren: hoe gedragen (potentiële) klanten zich nu online en waar lopen ze vast? Wat zijn de inzichten?
- Nu we de inzichten hebben kunnen we zien waar het wel en niet goed gaat. We bespreken ideeën en gaan deze omzetten in concrete verbeterpunten.
- We gaan de concrete verbeterpunten online zetten om te onderzoek of onze inschatting klopt. Klopt de hypothese?
- Inzicht: Wat is het resultaat en wat hebben we geleerd? Bij Growth Marketing ben je enkel geïnteresseerd in wat werkt en blijf je zoeken totdat je weet hoe je elke stap in de customerjourney verder kunt optimaliseren