Conceptontwikkeling: van idee naar markintroductie
Je hebt een idee voor een nieuw concept, een nieuw product, een nieuwe dienst, Iets wat er nog niet is. De ambitie is helder, de richting is bepaald. Maar dan? Een idee of een strategische richting is nog niet geschikt om voor te leggen aan toekomstige gebruikers. Hoe kom je van het strategische ‘wat’ naar een concreet en testbaar ‘hoe’?
Het doel van conceptontwikkeling moet altijd zijn om het nieuwe idee zodanig vorm te geven dat je het concept kunt testen bij je toekomstige gebruikers. Op basis daarvan kun je zowel een kwalitatieve als een kwantitatieve inschatting maken van de te verwachten acceptatie door de doelgroep. Conceptontwikkeling begint bij een idee of het oplossen van een probleem. Het eindigt pas als de eindgebruiker zegt: “Wat een goed idee. Dat er dat nog niet was!”.
Een product of dienst bedenken voor een bepaalde doelgroep wil helaas nog niet zeggen dat de markt op je product zit te wachten. Hoe weet je of jouw product of dienst voldoet aan de verwachtingen van jouw doelgroep? Ervaart jouw klant daadwerkelijk een probleem? En biedt jouw product de juiste oplossing voor dit probleem?
Via welke kanalen ga je je doelgroep benaderen? Hoe weet je of jouw product aanslaat op de markt? En hoe doe je dat als er nog niets of weinig bekend is over potentiële klanten. Alleen door het product of dienst daadwerkelijk op de markt te brengen en jouw beoogde klanten en hun gedrag te observeren, kom je erachter of je de juiste doelgroep voor ogen hebt en wat zij van jouw product of dienst vinden.
Sneller en slimmer de markt op
Als je als ondernemer weinig middelen tot je beschikking hebt moet je sneller en slimmer dan zijn je concurrentie. Ik ontdekte dat in een vroeg stadium experimenteren en testen van nieuwe concepten in een snel veranderende markt veel efficiënter werkt dan een traditionele marketingbenadering. Geen dikke plannen maken, “gewoon” online gaan. Als je het concept in een zo vroeg mogelijk stadium uitrolt naar de markt zul je snel zien hoe het door de markt wordt opgepakt.
Growth marketing is het toepassen van de Lean Startup-methode in marketing. Je introduceert de nieuwe/producten op de markt door middel van een website die je voorzien hebt van tools waarmee je precies kunt meten wat er op de website gebeurt. Dit kan zowel op een bestaande als een nieuwe website gerealiseerd worden. Omdat je online elke onderdeel van de customerjourney kunt meten, kun je precies zien welke doelen je behaalt en waar de resultaten vandaan komen. Ook kun je zien bij welke stap in het proces jouw klanten afhaken. Om het leerproces te versnellen en snel inzicht te krijgen worden diverse marketingmiddelen ingezet en ga je experimenteren. Daarbij mixen we de meest creatieve ideeën met data om het beste resultaat te behalen.
Optimale afstemming van het concept op de markt
Met behulp van deze datagedreven growth marketing aanpak check je of de product/ markt combinatie klopt of dat er nog verbetering mogelijk is.
Je website is een bron van waardevolle informatie. Met een datagedreven website verzamelen we data over potentiële klanten en hun gedrag. Maar we gebruiken de content, landingspagina’s en online marketing kanalen ook om kleine experimenten uit te voeren. Zo kunnen we zien waar websitebezoekers over gaan tot bepaalde acties (conversie) en waar dat niet lukt.
Het is onderliggende principe hiervan is dat je zo snel mogelijk learnings doet met minimale investeringen. Op deze manier krijg je snel tegen relatief lage kosten een beter beeld van de drijfveren van jouw potentiële klanten en het gedrag dat zij online vertonen. Deze inzichten zorgen ervoor dat het snel duidelijk wordt welke marketingmiddelen en -kanalen je succesvol in kunt zetten om de klanten aan te trekken die bij jouw bedrijf passen.
Wil je een compleet nieuw concept ontwikkelen?
Ik houd van mensen die goede en innovatieve ideeën hebben om in te spelen op een veranderende markt en daar wil ik graag bij helpen.
Mijn stappenplan voor conceptontwikkeling is als volgt:
Fase 1: Doelgroepen formuleren.
Fase 2: Ontdek de behoefte, vind de potentie
Fase 3: Fix het probleem
Fase 4. Vaststellen kaders, mogelijkheden en beperkingen
Fade 5: Experimenteer en analyseer de resultaten met datagedreven marketing
Fase 6: Maak het concept ‘kloppend’
Fase 7. Meten, weten, verbeteren.
Conceptontwikkeling met visie, daadkracht en creativiteit
Als strategisch marketeer en internetpionier startte ik in 2000 mijn eerste project op internet. Vele projecten volgden waardoor ik veel kennis en ervaring heb opgedaan met de marketing en exploitatie van websites. Sommige websites heb ik na de startup- en introductiefase verkocht aan derden. Ik heb niks van ‘horen zeggen’ maar ik weet en meet hoe je datagedreven growth marketing in kunt zetten om snel een sterke marktpositie te ontwikkelen. Bekijk hier de bedrijven die succes geboekt hebben door de inzet van datagedreven marketing.