Mensen doen graag zaken met een expert, iemand die echt verstand heeft van een bepaald vak. Een sterke positionering als expert binnen jouw vakgebied heeft veel voordelen. Je zet zo je naam en je merk in het brein van bestaande en potentiële klanten. Het heeft ook een belangrijk nadeel: het kost veel tijd om kwalitatief goed content te maken. Als je eraan begint, kun je er dus maar beter voor zorgen dat het eindresultaat van hoge kwaliteit is én relevant is voor jouw doelgroep.
Ook Google wil graag dat je laat zien dat je een autoriteit bent op jouw vakgebied. Zeker in de gezondheidszorg moet de content geschreven worden door dokters of professionals in de gezondheidszorg.
Thought leader
In marketingtermen noemen we een expert of specialist in een bepaald vakgebied ook wel een ’thought leader’ genoemd. Een thought leader is een mens, merk, bedrijf of platform dat wordt erkend als dé autoriteit op een gespecialiseerd gebied en wiens expertise wordt gezocht en vaak wordt beloond. Simpel gesteld is een thought leader de bron die de allerbeste antwoorden geeft op cruciale vragen van de doelgroep. Mensen zoeken zekerheid en hebben er vertrouwen in dat een expert hen het beste kan helpen. Daarom zijn kwaliteit, deskundigheid en betrouwbaarheid belangrijk. Een thought leader beantwoordt elke vraag zo goed mogelijk en doet dat de volgende dag wéér. En dan het liefst nog beter.
Hoe word je dé specialist in jouw vakgebied?
Om dé expert in jouw vakgebied te worden zijn een paar dingen belangrijk. Ten eerste moet je weten wat je doelgroep zoekt. Welke vragen stellen ze aan Google? Als je beschikt over data met het zoekgedrag van je doelgroep, dan weet je waaraan jouw doelgroep behoefte heeft. Daarna kun je je antwoorden gaan formuleren en deze antwoorden op diverse manieren vormgeven. Het belangrijkste is dat je een goed verhaal hebt dat aansluit op de behoefte van je doelgroep. Die waardevolle informatie ontsluit je vervolgens via aantrekkelijke formats op de kanalen die er toe doen voor je doelgroep.
Kwaliteit van de content
Volgens de marketingconsultants van The Bloom Group moet de content aan zeven eisen voldoen om je de status te kunnen geven als specialist in jouw vakgebied:
1. Focus: zorg dat je één enkele boodschap hebt.
2. ‘Nieuwheid’: kom met een unieke diagnose van het probleem.
3. Relevantie: vervul een kritieke en specifieke marktbehoefte.
4. Validiteit: bewijs dat je oplossing effectief is.
5. Uitvoerbaarheid: laat zien dat je oplossing kan worden geïmplementeerd.
6. Logische geldigheid: zorg voor een strakke, consistente logica.
7. Helderheid: kom met een duidelijk, makkelijk te begrijpen verhaal
Ook voor kleinere merken en organisaties
Niet alleen voor grote bedrijven, maar ook voor kleine merken en organisaties is het mogelijk om te worden gezien als dé specialist op een bepaald vakgebied. Wil je graag weten of dit voor jouw organisatie ook mogelijk is, vul dan de quickscan in. Ik help je graag.