Marketing B2B staat voor marketing Business-to-Business. Het gaat om de marketing voor bedrijven die zaken doen met andere bedrijven zoals productiebedrijven, groothandels, zakenbanken en hostingbedrijven die niet op de particuliere markt actief zijn.
In de zakelijke markt zijn de doelmarkten kleiner alleen is de totale waarde van de order over het algemeen veel hoger dan in de consumentmarkt. Hierdoor is er sprake van een ander en langer beslissingsproces: Gemiddeld zijn zo’n 5,4 personen betrokken bij een aankoop.
In B2B marketing zet je producten en diensten in de schijnwerpers zodat er (nieuwe) klanten worden aangetrokken. Via deze blog inspireren we je graag met ideeën voor het verbeteren van B2B marketing.
B2B online aandeel groeit Binnen de meeste b2b-bedrijven zien we dat het aandeel van online kopen toeneemt. Net als vorig jaar bestellen zakelijke online kopers met name kantoorartikelen en computers online. Opvallend is dat ook dit jaar de grote en meer specialistische goederen vaak online worden besteld. Denk hierbij aan grondstoffen en halffabricaten, die door bijna de helft van alle kopers online worden besteld. Maar…
Online B2B aankopenBijna 40% van zakelijk Nederland heeft in het afgelopen jaar een online bestelling geplaatst voor het bedrijf. Kantoorartikelen worden het meest online besteld (39% van de zakelijke online bestellers geeft aan kantoorartikelen te bestellen), gevolgd door computers en randapparatuur (34%). Maar ook grote, specialistische producten als machines, werktuigen, tractoren en vervoersmiddelen worden al voor een kwart online worden besteld. Dit blijkt uit de…
Zakelijke beslissers bereiken Hoe meer je weet van je klanten en prospects, hoe effectiever en gerichter je met hen kunt communiceren en nog beter kunt anticiperen op wensen en behoeften. Dit levert je tevreden klanten en klantbinding op. Dat geldt ook voor de B2B doelgroep DMU's (Decision Making Units) bij bedrijven. Hoe ziet de zakelijke beslisser er in Nederland uit? Stichting DMS heeft recent een…