fbpx
+31644440065 info@marktvizier.nl

Tijdsbesteding social media neemt iets af

Nederlanders spendeerden in 2017 gemiddeld 83 minuten per gebruiker per dag aan social media, in 2019 daalde dit naar 79 minuten per gebruiker per dag.  WhatsApp (32%), Facebook (32%) en Instagram (8%) hebben hierin het grootste aandeel in het dagelijks gebruik van social media. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Opvallend is dat het gemiddelde aantal minuten per dag voor Instagram is gestegen (+2 minuten), terwijl dit voor diensten zoals Facebook (-5 minuten) en WhatsApp (-4 minuten) juist is gedaald. Ook qua aantal nieuwe gebruikers toont Instagram positievere cijfers dan alle andere sociale mediadiensten. Ten opzichte van 2017 zijn er meer dan 1 miljoen nieuwe gebruikers bij gekomen. Bijna één op de drie Nederlanders (32%) maakt inmiddels gebruik van Instagram.

Toekomstig gebruik social media neemt af

Er zijn meerdere signalen dat het social media gebruik ook in de toekomst verder zal gaan afnemen. Meer dan een kwart van de gebruikers van Facebook geeft aan de dienst over een jaar minder vaak (26%) of helemaal niet meer (3%) te gaan gebruiken. Nagenoeg dezelfde cijfers zien we bij Facebook Messenger (respectievelijk 23% en 5%). Ook voor diensten zoals Snapchat, Skype en Twitter zien we negatieve cijfers in toekomstig gebruik. Uitzonderingen op de regel zijn WhatsApp en Instagram. Voor deze twee diensten zijn er meer gebruikers die de dienst vaker gaan gebruiken dan gebruikers die ze minder vaak of helemaal niet meer gaan gebruiken.

Wat betekent dit voor jouw Social Media Campagnes?

Marktvizier heeft veel ervaring met het opzetten en begeleiden van social media campagnes.  We maken content en campagnes die zorgen voor merkbeleving of leadgeneratie  zoals de Facebookactie van Porta-bote, de LinkedIn campagne voor het promoten van een B2B congres of de influencer campagne voor de bouw.

Als je wil weten wat wij precies kunnen betekenen voor de social media campagnes voor jouw bedrijf, vul dan dit formulier in of mail info@marktvizier.nl. neem dan zo snel mogelijk contact met je op.

 

Tijdsbesteding social media neemt iets af

Nederlanders spendeerden in 2017 gemiddeld 83 minuten per gebruiker per dag aan social media, in 2019 daalde dit naar 79 minuten per gebruiker per dag.  WhatsApp (32%), Facebook (32%) en Instagram (8%) hebben hierin het grootste aandeel in het dagelijks gebruik van social media. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Opvallend is dat het gemiddelde aantal minuten per dag voor Instagram is gestegen (+2 minuten), terwijl dit voor diensten zoals Facebook (-5 minuten) en WhatsApp (-4 minuten) juist is gedaald. Ook qua aantal nieuwe gebruikers toont Instagram positievere cijfers dan alle andere sociale mediadiensten. Ten opzichte van 2017 zijn er meer dan 1 miljoen nieuwe gebruikers bij gekomen. Bijna één op de drie Nederlanders (32%) maakt inmiddels gebruik van Instagram.

Toekomstig gebruik social media neemt af

Er zijn meerdere signalen dat het social media gebruik ook in de toekomst verder zal gaan afnemen. Meer dan een kwart van de gebruikers van Facebook geeft aan de dienst over een jaar minder vaak (26%) of helemaal niet meer (3%) te gaan gebruiken. Nagenoeg dezelfde cijfers zien we bij Facebook Messenger (respectievelijk 23% en 5%). Ook voor diensten zoals Snapchat, Skype en Twitter zien we negatieve cijfers in toekomstig gebruik. Uitzonderingen op de regel zijn WhatsApp en Instagram. Voor deze twee diensten zijn er meer gebruikers die de dienst vaker gaan gebruiken dan gebruikers die ze minder vaak of helemaal niet meer gaan gebruiken.