fbpx

Bereik van social media in 2018

Bereik van social media 2019

Het totale bereik van social mediakanalen in Nederland is groeiend. Als we het gecombineerde bereik van alle 7 grote spelers in social media bij elkaar optellen, zien we dat dit bereik in november 2018 1,7 procent hoger is dan in november 2017. Dat blijk uit de meest recente NoBo cijfers van Vinex. 

Bereik social media november 2018    
TOTAAL % Tot Nov18 Tot Nov17 Groei
YouTube 74,0 11.682.000 11.225.000 4,1%
Facebook 69,4 10.959.000 11.432.000 -4,1%
Instagram 47,8 7.547.000 6.455.000 16,9%
Twitter 37,3 5.885.000 5.436.000 8,3%
Pinterest 29,9 4.712.000 4.678.000 0,7%
LinkedIn 26,7 4.219.000 4.782.000 -11,8%
Snapchat 10,1 1.589.000 1.811.000 -12,3%

Bereik via devices

Het bereik van social media op desk- en laptop daalde met 13,2 procent, het bereik op tablet daalde met 2,5 procent en het bereik op mobiel groeide met 7,2 procent.

Bereik is iets anders dan gebruik. Het kan best zijn dat een social media platform meer wordt bezocht door dezelfde persoon via verschillende devices. Het gebruik van dat social media platform neemt dan wel toe, maar het gecombineerd bereik niet.

Social mediakanalen met een stijgend bereik in 2018

Youtube
Via YouTube kun je 74% van de Nederlanders bereiken. Het is daarmee het grootste social media platform voor Nederland en het bereik groeide afgelopen jaar met 4,1%, YouTube verdrong hiermee Facebook van de eerste plaats.

Instagram
De snelste groeier binnen social media is Instagram, dat in november het bereik met 16,9 procent zag toenemen tot 7,5 miljoen mensen en daarmee bijna de helft (47,8%) van de Nederlandse bevolking bereikt.

Twitter
Ook Twitter zag het bereik stijgen met 8,3%. Via Twitter bereik je 5,9 miljoen Nederlanders en dat is 37,3% van de Nederlandse bevolking.

Social mediakanalen met een dalend bereik in 2018

Facebook
Het bereik van Facebook daalde met 4,1 procent waarmee de nummer 1 positie verloren ging en het bereik terugliep tot 69,5 procent van de Nederlandse bevolking.

Linkedin
Na de zomer van 2018 heeft LinkedIn grote veranderingen doorgevoerd waarbij onder meer de eigenaren van LinkedIngroepen buitenspel zijn gezet. In oktober 2018 verloor LinkedIn 8,6 procent van het bereik, die neergang wordt in november versneld doorgezet met een daling van 11,8 procent. Daarmee ging er voor LinkedIn alleen in Nederland al ruim een half miljoen mensen aan bereik verloren.

Snapchat
Snapchat is een populair kanaal onder jongeren. Toch daalde het bereik het afgelopen jaar met 12,6%.

Gevolgen voor een social media campagne

Het bereik van social media is belangrijk omdat je zo veel mogelijk mensen met jouw product of dienst in aanraking wil brengen en vooral tot een dialoog wil verleiden.  Toch zeggen bereik cijfers van social mediakanalen niet alles.  Instagram groeit als kool, maar dat betekent niet dat we Instagram komend jaar automatisch actiever in gaan zetten als jouw doelgroep daar niet te vinden is. Voor ons geldt dit: welke doelgroepen zijn waar actief? Daar willen we actief aanwezig zijn. Welke doelgroep wil jij bereiken? Ouderen? Jongeren? Millennials? Jonge schoolverlaters?  Vrouwen? Zakelijke beslissers?

Online marketing met resultaat

Marktvizier bedacht de online strategie voor  VlogoverdeBouw, een social media campagne om jonge schoolverlaters enthousiast te maken voor een opleiding over de bouw.  Een betaalde campagne op Facebook gaf een enorme boost aan de verkoop van vouwboten.

Wil jij online groeien en wil je weten welke social media je daarvoor kunt inzetten?  Wil je met een minimaal aan investeringen een maximaal resultaat uit een social media campagne? Wij zetten onze expertise graag voor je in. Neem contact met ons op of vul de quickscan in.