fbpx

Moderne B2B Marketing

B2B marketing

Van oudsher hebben industriële bedrijven succes door te investeren in goede sales mensen en beurzen. Sales pitches, zelfpromotie en koude acquisitie zijn nog vaak de dagelijkse praktijk in B2B marketing en sales. Toch merken veel bedrijven dat deze klassieke marketing- en salesvormen niet meer zo goed aanslaan bij de prospects en klanten van nu. De resultaten van cold calling nemen snel af. De meeste mensen beantwoorden hun telefoon niet en als ze dat al doen dan willen ze niet meteen kopen.

De oorzaak hiervan is het veranderende gedrag van de zakelijke klant door de opkomst van internet. Voordat een zakelijke klant contact opneemt met een bedrijf gaat men eerst online zoeken naar de oplossing van zijn/ haar probleem. Veel professionals (bijna iedereen) vinden het in de beginfase van hun zoektocht storend als marketeers en salesmensen contact zoeken, omdat ze zich nog aan het orienteren zijn. In deze fase willen mensen niet gestoord worden in hun zoektocht.  

Moderne B2B marketing 

Er is een moderne B2B marketing techniek, die inbound marketing wordt genoemd. Dit werkt wel goed voor de B2B-wereld  om de simpele reden dat B2B’ers behalve professionals ook gewoon mensen zijn.

Prospects zoeken online naar informatie als ze een bepaald product of dienst willen kopen. Bij inbound marketing gaat het erom dat je op het juiste moment gevonden wordt.  Je biedt jouw doelgroep regelmatig zinvolle, behulpzame en inspirerende informatie.  Je dringt je boodschap niet op, en je prijst je producten niet actief aan. De kracht hiervan is dat prospects op een sympathieke niet interrumperende manier kennis maken met je bedrijf doordat je simpelweg op dat moment waarde voor je doelgroep. Op deze manier verdien je hun aandacht, in plaats van deze te kopen. Hierdoor worden er meer bezoekers getrokken naar jouw website. De personen die jouw content lezen kun je converteren naar leads en vervolgens ontwikkelen naar nieuwe klanten.

Bij deze moderne B2B marketing strategie zijn de volgende stappen noodzakelijk:

1. Wie is onze ideale klant en welke informatie heeft deze klant nodig?
Bepaal wie jouw ideale klant is. Naar welke informatie zijn deze klanten op zoek en welke zoekopdrachten gebruiken ze hiervoor? Vervolgens maak je relevante en waardevolle content die precies aansluit bij de behoeften van je doelgroep.

2. Val op in de zoekresultaten van Google
De informatie die jij te bieden hebt moet gaan opvallen in de zoekresultaten van Google en je moet ervoor zorgen dat de zoeker zo vaak mogelijk doorklikt naar jouw website. Daardoor wordt er traffic naar jouw website gegenereerd.

3. Promoten van content door bloggen, email en social media marketing.
De content die je ontwikkeld hebt verspreid je ook via verschillende (online) kanalen waar jouw doelgroep te vinden is. De combinatie van content en media zorgt voor het succes. Tevens neemt hierdoor de merkbekendheid en of thought leadership van jouw bedrijf toe.

4. Leads genereren door landingspagina’s en call to action
Als de traffic naar de website toeneemt door de inzet van content en het verspreiden van berichten over deze content dan moet je de mensen die op jouw website komen wel iets bieden. Je wil graag dat de bezoekers hun gegevens achter laten zodat je met ze in contact kunt blijven. Experimenteer met je ‘lead’-content: de content waarvoor je bezoekers gegevens achterlaten. Bedenk goed welke informatie, in welke fase, aan welke buyer persona wordt aangeboden.

5. Blijf bovengenoemd proces doorlopend analyseren en optimaliseren.

Een B2B aanpak met resultaat

Inbound marketing helpt bij aan het creëren van thought leadership, organische zichtbaarheid en sociaal bereik. Het is een strategie die vooral op lange termijn veel voordelen biedt. In 2013 realiseerden we met deze moderne B2B aanpak met succes een B2B leadgeneratieplatform voor Jaarbeurs.

Ook voor jouw bedrijf of merk kan inbound marketing werken, mits je bereid bent om kennis te delen en te accepteren dat het een lange termijn aanpak is.

Geinteresseerd in onze online aanpak? Wil je weten of inbound marketing ook werkt voor jouw bedrijf? Vul de quickscan in, we nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.