fbpx
+31644440065 info@marktvizier.nl

Meer leads genereren?

Leads genereren

Leads zijn mensen die geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Maar zelfs als je website veel bezoekers trekt heb je niets aan kijken, kijken, niet kopen. Je wil meer potentiële klanten oftewel meer leads genereren. Er zijn veel manieren om leads te genereren en vooral online zijn er steeds meer kansen aanwezig.

Bij leadgeneratie is het doel van je website dat bezoekers overgaan tot een actie die er uiteindelijk voor gaat zorgen dat ze klant gaan worden. Maar hoe doe je dat?  Wat zijn manieren om kwalitatieve leads te krijgen?  Welke handelingen moet je uitvoeren om bezoekers van je website uiteindelijk tot klant te maken?

Klantreis meten, weten en verbeteren

Veel klanten hebben niet voldoende kennis of informatie over de producten die zij willen en die jij verkoopt. Klanten willen hierin graag een handje geholpen worden.  Klanten willen door de ‘’customer journey’’ heen geholpen worden bij het maken van een aankoopkeuze.

Als je weet hoe de reis van lead naar klant er uit ziet, en als je weet wanneer potentiële klanten afhaken dan krijg je een beter inzicht in de customer journey van jouw potentiële klanten en de bijbehorende cijfers. Dit wordt ook wel eens de sales funnel genoemd.

Vaak is het best lastig om te zien waar nog verbetermogelijkheden liggen. Door aanpassingen door te voeren en te meten wat er gebeurt op je website leer je meer over je klanten en wat er nodig is om van een potentiële klant een echte klant te maken. Daarom is online leads genereren een doorlopend proces van meten, monitoren, bijstellen en optimaliseren. Vaak ontdek je gedurende dit proces dat het niet belangrijk is om veel leads te generen, maar de ‘juiste’ leads.  Bekijk onze cases voor leadgeneratie B2B en leadgeneratie voor consultants.

Meer leads genereren

Als je weet dat je met kleine aanpassingen de bezoekers die je al naar je website trekt kunt omzetten naar daadwerkelijke klanten, waarom zou je het dan niet doen? Een verbetering van 2 naar 3 procent kan al grote verschillen maken voor de omzet van jouw bedrijf. Marktvizier kijkt graag met een frisse blik naar de mogelijkheden om ook voor jou online meer leads te genereren. Wij adviseren je graag over de verbetermogelijkheden zodat jij van je bezoekers echte klanten kunt maken. Vraag vrijblijvend een quickscan aan.

Stappenplan om leads te genereren

Dit zijn de stappen die je kunt nemen om van website bezoekers echte klanten te maken.

1. Zichtbaar zijn: bloggen, vloggen, SEO, social media.

De eerste stap is dat je de aandacht van jouw doelgroep trekt met behulp van de juiste content. Hiervoor moet je wel precies weten wie potentiële klanten zijn en naar welke informatie zij op zoek zijn. Als je eenmaal weet wat jouw doelgroep aanspreekt, kun je hierop inspelen met relevante content. Voeg kansrijke zoekwoorden toe aan je content voor een hoge ranking in Google en deel je content via de juiste social media kanalen. Zo kun je onbekende mensen omzetten naar website bezoekers en volgers. Op je website meet je met Google Analytics welke content goed scoort en via welke kanalen de bezoekers jouw website weten te vinden. Dit is een beproefde aanpak om er achter te komen wie interesse heeft in jouw product, wat de interesses zijn van je doelgroep en waar ze online te vinden zijn.

2. Converteren – Call-to-actions, landingspagina’s en formulieren.

Je biedt waardevolle content aan, zoals een White paper of andere interessante content, waar mensen hun persoonlijke gegevens voor willen achterlaten zoals hun naam, bedrijfsnaam en het e-mailadres. Als de content niet voldoende interessant is, gaan de leads aan je voorbij. De kunst is om een goede balans te vinden in het vervullen van de informatiebehoefte in relatie tot de gegevens die men achter wil laten.
Als je bezoekers overgaan tot de actie die jij wilt, hebben we het over ‘conversie’. De conversie ratio is het aantal mensen dat van bezoeker verandert in een bezoeker die de actie voltooit.

3. Opvolging leads – E-mails, workflow

Met behulp van stap 2 verzamel je leads, maar niet iedere lead zal meteen een klant worden. Wat is de kwaliteit van de leads? Welke mensen zijn echt geïnteresseerd en welke wat minder? Deel deze mensen in, en leid ze door je verkoopproces met een reeks van e-mails. Volg je leads op en houd ze ‘warm’ door een e-mailreeks (workflow) te versturen met interessante informatie die aansluit op de behoeften en gerelateerd is aan de eerder aangevraagde download. Uiteindelijk zullen de meest actieve leads klaar zijn voor opvolging door sales.

4. Ambassadeurs – Content, Social media, Fans

Je marketing aanpak eindigt niet wanneer de verkoop is gerealiseerd. Blijf aandacht geven aan je klanten en bevestig dat ze de juiste beslissing hebben genomen met de aanschaf van jouw product en/of dienst. Blijf ook content aanbieden die hen interesseert via social media en e-mail. Ben zuinig op je klanten en houd ze tevreden. De laatste stap is dan ook het omzetten van je klant naar een fan/promotor. Een fan die positieve mond tot mond reclame verspreidt, maakt jouw inbound marketing strategie compleet!

Meer bezoekers naar je website

We maken je beter zichtbaar op internet zodat er meer bezoekers naar je website komen.

Meer leads genereren

De bezoekers van jouw website zetten we om in leads die door sales kunnen worden opgevolgd

Meer merkbekendheid online?

Hoe vertel je jouw verhaal online? Via welke social media kanalen kun jij je doelgroep het beste bereiken? 

Creatieve online campagne?

Wat is je doelstelling? Vertel het ons en we maken er een creatieve online campagne van.