Als je een product of dienst in de markt gaat zetten, dan ga je nadenken waarom jouw klanten dit product of dienst zouden willen afnemen. Dat wordt steeds lastiger, want het aanbod wordt steeds groter, concurrenten schieten als paddenstoelen uit de grond en consumenten kunnen met een paar klikken vinden wat ze nodig hebben. Daar komt dan nog bij dat je op internet maar een paar seconden hebt om te vertellen wat jouw producten en diensten uniek maakt.  Het is belangrijk dat jij een propositie formuleert om een herkenbare en specifieke positie in de markt in te nemen.

Wat is een propositie?

propositieEen goede propositie gaat over hoe je je bedrijf, product of dienst in de markt zet zodat jouw doelgroep direct begrijpt wat jouw meerwaarde is en wat jou uniek maakt. Het gaat erom dat jouw klant snapt dat jij hem of haar kunt helpen. Wat is jouw belofte aan jouw doelgroep, wat kun je voor ze betekenen? 

Eigenlijk kun je jouw propositie zien als de kernboodschap die je op verschillende manieren en marketingkanalen inzet, iedere keer dat je in contact bent met jouw potentiële klantenHet is van belang om helder te hebben wat jouw proposities zijn zodat we deze kunnen inzetten in alle campagnes en uitingen. 

Propositie ontwikkelen

Om deze propositie te kunnen ontwikkelen is het nodig dat we weten wie je potentiële klanten zijn, wat de behoeften van deze doelgroep zijn, wat jouw marktpositie is en wie jouw concurrenten zijn. 

kernboodschap

 

Ook willen we weten wat je drijfveren zijn en de manier waarop je van betekenis wil zijn voor klanten.  Zo brengen we in kaart wat jou uniek maakt en wat je de markt concreet te bieden hebt. Op basis daarvan formuleren we een voorstel voor jouw propositie. Dat betekent vooral: kiezen. Expliciete keuzes helpen je namelijk om relevant, onderscheidend en geloofwaardig te zijn. En te blijven natuurlijk.

Het veroveren van een sterke marktpositie begint met het formulieren van een propositie. Als we die helder hebben kunnen we met datagedreven marketing ontdekken  wat de drijfveren van jouw potentiële klanten zijn en het gedrag dat zij online vertonen.  Ook is het mogelijk om met behulp van Growth marketing te testen welke propositie het meest aansluit bij de behoeften van klanten en prospects.

Bekijk hier de concepten, websites en campagnes van diverse bedrijven waar het formuleren van een krachtige propositie de basis was voor het realiseren van een sterke marktpositie.